14,030 læst ·
12 svar
14k læst
12 svar
Hvordan udbedre betonplade med overliggende cellplast
Hej!
Jeg er interesseret i at købe et hus, hvor betondækket er isoleret med 80 mm overliggende cellplast. Oven på cellplasten ligger en plastfolie og så 22 mm gulvspånplade.
Da jeg planlægger at udskifte gulvbelægningen i hele huset, overvejer jeg også at rette op på den forkerte grundkonstruktion, så jeg ikke behøver at rive mit nye gulv op pga. fremtidige fugtproblemer.
Hvis det er muligt at finde en løsning, der også tillader vandbaseret gulvvarme, ville jeg blive meget tilfreds.
Jeg overvejer at installere et system til mekanisk gulvventilation, men ved ikke helt om og hvordan dette kan kombineres med gulvvarme.
Gulvspånpladerne vil jeg gerne af med, da de kan angribes af skimmel. Jeg er dog usikker på, hvordan jeg skal få helheden til at hænge sammen. Skal jeg lade cellplasten og plastfolien blive og erstatte gulvspånpladerne med noget mekanisk ventileret materiale? Eller bør jeg rive cellplasten og plastfolien op og erstatte med noget andet?
Hvad siger eksperterne?
Jeg er interesseret i at købe et hus, hvor betondækket er isoleret med 80 mm overliggende cellplast. Oven på cellplasten ligger en plastfolie og så 22 mm gulvspånplade.
Da jeg planlægger at udskifte gulvbelægningen i hele huset, overvejer jeg også at rette op på den forkerte grundkonstruktion, så jeg ikke behøver at rive mit nye gulv op pga. fremtidige fugtproblemer.
Hvis det er muligt at finde en løsning, der også tillader vandbaseret gulvvarme, ville jeg blive meget tilfreds.
Jeg overvejer at installere et system til mekanisk gulvventilation, men ved ikke helt om og hvordan dette kan kombineres med gulvvarme.
Gulvspånpladerne vil jeg gerne af med, da de kan angribes af skimmel. Jeg er dog usikker på, hvordan jeg skal få helheden til at hænge sammen. Skal jeg lade cellplasten og plastfolien blive og erstatte gulvspånpladerne med noget mekanisk ventileret materiale? Eller bør jeg rive cellplasten og plastfolien op og erstatte med noget andet?
Hvad siger eksperterne?
Hvis det fungerer, synes jeg ikke du skal røre det...
Hvis du skal gøre det helt rigtigt, skal du bryde pladen op, grave ud, isolere, støbe en ny plade...
Ellers skal du inden isoleringen lægge nivell eller platon med ventilationssystem...
Hvis du skal gøre det helt rigtigt, skal du bryde pladen op, grave ud, isolere, støbe en ny plade...
Ellers skal du inden isoleringen lægge nivell eller platon med ventilationssystem...
Jeg forstår, at det kan virke skørt at rive op et gulv, inden fugtangreb er konstateret, men dels vil jeg finde ud af omtrent, hvad det vil koste at udbedre før et evt. køb af ejendommen, dels vil jeg gerne lægge gulvvarme ind og skifte hele den ydre gulvbelægning. Men det er måske uhensigtsmæssigt at lægge gulvvarme på den konstruktion?
Intet større fejl ved den der konstruktion, givet at betonpladen er ren og fri fra f.eks. trærester. Plastfolien stopper fugtvandring opad, sørg bare for at den er tapet, alternativt skarvfri.
Mine forældre har en lignende konstruktion i deres kælder og den fungerer udmærket.
Sørg for at lugte grundigt i kanterne og så for at konstatere at det er frit for skimmel og sur lugt fra f.eks. syller som er fugtige.
Vil du have gulvvarme så kan du f.eks. udskifte spånpladen med en sporet spånplade som du så lægger gulvvarmeslangen i.
Mine forældre har en lignende konstruktion i deres kælder og den fungerer udmærket.
Sørg for at lugte grundigt i kanterne og så for at konstatere at det er frit for skimmel og sur lugt fra f.eks. syller som er fugtige.
Vil du have gulvvarme så kan du f.eks. udskifte spånpladen med en sporet spånplade som du så lægger gulvvarmeslangen i.
Men hvis pladen er våd og plasten stopper diffusion, risikerer fugten at gå op i væggene i stedet.
Hvis det fungerer godt nu, er pladen måske tilstrækkeligt veldrænet.
Ellers må man bore op og grave ud (dyrt), lægge klinker uden gulvvarme, som tillader fugt at passere igennem, eller bruge et ventileret gulv.
Hvis det fungerer godt nu, er pladen måske tilstrækkeligt veldrænet.
Ellers må man bore op og grave ud (dyrt), lægge klinker uden gulvvarme, som tillader fugt at passere igennem, eller bruge et ventileret gulv.
Flere andre huse i området har fået problemer med syllerne, så jeg vil gerne foretage forebyggende foranstaltninger, selvom de ikke er kraftigt angrebet af råd endnu. Et ventileret gulv burde vel mindske fugtbelastningen på syllerne betydeligt, selvom gulvet ikke går ind under disse. Spørgsmålet er bare, om det er passende at bruge gulvvarme uden isolering under pladen. Ville det fungere at lægge det ventilerede gulv nærmest pladen, derefter lægge celleplast oven på det ventilerede gulv og spånplader med spor til gulvvarme ovenpå det?
80 mm celleplast samt det ventilerede gulv har måske ikke tilstrækkelig isolerende virkning til, at det er passende med gulvvarme?
80 mm celleplast samt det ventilerede gulv har måske ikke tilstrækkelig isolerende virkning til, at det er passende med gulvvarme?
Findes der sporet celleplast til gulvvarme, du behøver ingen spån overhovedet, men lægger parketten direkte på celleplasten. Anvendes af mindst en hustilvirker ved nyproduktion (på trælægter med gulvspån ganske vist), så jeg antager, at det er en fremgangsmåde, der er almindeligt accepteret. Billigere end at stoppe mineraluld i lægterne + sporet gulvspån må være årsagen til, at man bruger dette. Hvis du ikke har nogen fugtproblemer under den eksisterende celleplast, er det måske et fornuftigt alternativ.
LK anbefalede mindst 3cm, da vi spurgte dem for nogle år siden. Vi har 8-10cm celleplast på den del af vores plade, som vi støbte ovenpå den gamle plade, og vi bruger ikke store mængder energi til at opvarme huset, så det fungerer åbenbart.
LK anbefalede mindst 3cm, da vi spurgte dem for nogle år siden. Vi har 8-10cm celleplast på den del af vores plade, som vi støbte ovenpå den gamle plade, og vi bruger ikke store mængder energi til at opvarme huset, så det fungerer åbenbart.
Gulvspånpladerne bliver ikke angrebet, eftersom de ligger på den rigtige side af plasten, forudsat at plasten er tæt.
Men hvis du er bekymret for syllen, så er der nok ikke andet der hjælper, end at skifte den.
Jeg undrer følgende:
- Er betonpladen dræneret?
- Er der fugtangreb på ydervæggene?
- Har man repareret facaden/soklen et sted? Fugt, der stiger op, kan få pudsen til at løsne sig.
- Er der en seriøs fugtspærre mellem plade og syll? Jeg har set at man har lagt stenuld imellem, som lydisolering.
Men hvis du er bekymret for syllen, så er der nok ikke andet der hjælper, end at skifte den.
Jeg undrer følgende:
- Er betonpladen dræneret?
- Er der fugtangreb på ydervæggene?
- Har man repareret facaden/soklen et sted? Fugt, der stiger op, kan få pudsen til at løsne sig.
- Er der en seriøs fugtspærre mellem plade og syll? Jeg har set at man har lagt stenuld imellem, som lydisolering.
Tak for alle tips og synspunkter!
Betonpladen er drænet med grus underneden. Rundt om ligger der teglrør i grus. Dette er dog originalt siden 1977, så jeg overvejer at lave det om for en sikkerheds skyld. Ydervæggene er af tegl, der har jeg ikke set tegn på fugt.
Der er ingen tegn på, at facaden/soklen er repareret.
Ifølge den konstruktionsplan jeg vedhæftede i første indlæg, ligger der kun mineraluld mellem remmen og betonpladen. Det føles ikke holdbart i længden. Derefter skal der være monteret med en form for tætningsliste mellem rem og celleplast.
Tror I, at det er muligt at redde situationen med ventileret gulv oven på pladen, eller er en udskiftning af rem uundgåelig? Teoretisk spørgsmål selvfølgelig, men flere personer gætter bedre end én
Betonpladen er drænet med grus underneden. Rundt om ligger der teglrør i grus. Dette er dog originalt siden 1977, så jeg overvejer at lave det om for en sikkerheds skyld. Ydervæggene er af tegl, der har jeg ikke set tegn på fugt.
Der er ingen tegn på, at facaden/soklen er repareret.
Ifølge den konstruktionsplan jeg vedhæftede i første indlæg, ligger der kun mineraluld mellem remmen og betonpladen. Det føles ikke holdbart i længden. Derefter skal der være monteret med en form for tætningsliste mellem rem og celleplast.
Tror I, at det er muligt at redde situationen med ventileret gulv oven på pladen, eller er en udskiftning af rem uundgåelig? Teoretisk spørgsmål selvfølgelig, men flere personer gætter bedre end én
Svaret er, at du har en risikokonstruktion. Jeg har set et hus med tre betonplader, hus, garage og tilbygning mellem garage og hus. Odræneret hele huset. Vand presser på og går op i syllen i garagen, da det er den plade, der ligger lavest i forhold til jorden. Her rådner syll og reglar, hvor vandet lå på gennem jorden. Men det skete nok, inden der blev lagt dræn for netop den væg.
Brug næsen! Hvis det lugter frisk, er der nok ikke sket noget. I så fald behøver du nok ikke gøre specielt meget. Du behøver nok heller ikke bekymre dig over urenheder på pladen, da syllen allerede burde have rådnet, hvis pladen var vandsyg.
Hvis du orker at gå over til ventileret gulv, så er syllskiftet næsten gratis. Det, der koster, er jo gulvene og gulvspån, det er blot at regne, jeg vil gætte på, at nyt gulv koster 500-1000kr/m² i materialer. Syllen koster jo max 30kr/lbm.
Hvis det ikke lugter, ville jeg sidde stille i båden og ikke gøre noget, måske et nyt gulv for at få det lidt friskere. Derimod ville jeg ikke have turdet at prøve gulvvarme, da jeg ikke forstår, om det kan forstyrre nogen balance.
Brug næsen! Hvis det lugter frisk, er der nok ikke sket noget. I så fald behøver du nok ikke gøre specielt meget. Du behøver nok heller ikke bekymre dig over urenheder på pladen, da syllen allerede burde have rådnet, hvis pladen var vandsyg.
Hvis du orker at gå over til ventileret gulv, så er syllskiftet næsten gratis. Det, der koster, er jo gulvene og gulvspån, det er blot at regne, jeg vil gætte på, at nyt gulv koster 500-1000kr/m² i materialer. Syllen koster jo max 30kr/lbm.
Hvis det ikke lugter, ville jeg sidde stille i båden og ikke gøre noget, måske et nyt gulv for at få det lidt friskere. Derimod ville jeg ikke have turdet at prøve gulvvarme, da jeg ikke forstår, om det kan forstyrre nogen balance.
Vis godt nok er bundremmen billig per løbende meter, men selve arbejdet med at komme til og skifte den vil nok ikke blive gratis, selvom jeg vælger at gøre meget selv. Min forhåbning var, at jeg kunne undgå bundremsudskiftning i fremtiden ved at installere et ventileret gulv i stedet. Jeg kan virkelig godt lide husets beliggenhed, facade, have osv., men spørgsmålet er, hvor meget omkostningsreduktion jeg skal kræve i mit eget budberegning for at kompensere for fremtidige eventuelle tiltag. Ifølge den vedhæftede tegning ser det ud til, at bundremmene til bærende indervægge ligger direkte mod betonen. Disse burde være mere følsomme for fugt end bundremmene langs ydervæggene, der sikkert ventileres lidt gennem ventilationsåbninger i murstensfacaden. Hvor meget plejer man at regne med, at en bundremsudskiftning koster for en normalstor villa, hvis man hyrer nogen til at udføre arbejdet?
Alle omkostninger, som jeg har set, er per kvm, sandsynligvis fordi det er gulvene, der er den dominerende omkostning. Men som du beskriver det, så er det den bærende væg i midten, der er problemet. Men med inspektionen kan du foretage en udvidet undersøgelse og måle fugtigheden i netop den rem. Hvis den er lav - gør ingenting.
Af det jeg så af remskiftet, virkede det ikke specielt kompliceret.
1 Skaff en tigersav i 4kSEK-klassen, f.eks. Milwaukee 1000??
2 Skaff mange dyre gode klinger til saven, f.eks. Lennox Fire & Rescue
2b Skaff en rigtig god støvsuger, helst en hvor skraldet ender i en plastpose.
3 Riv alle gulve i rummet ned til grunden
4 Tegn en streg med lineal hvor du har tænkt dig at save, helst ikke over gulvlisten, så behøver du ikke tapetsere om.
5 Sav gipspladen væk med tigersaven. Tag det forsigtigt med lægter og el- og vandrør.
6 Marker på pladen hvor lægter til dørkarme sidder - det kan ellers blive et problem at lukke døren, hvis lægterne har flyttet sig.
7 Nu er det bare at save. At få remmen væk mellem lægterne bliver ret let.
8 Afhængigt af hvordan de ser ud, fjern remmen under op til tre lægter.
9 Læg tagpap og ny rem af almindeligt træ.
10 Remmen fastgør du i betonpladen med sømpløkker, men køb kvalitet først, køb mindst en æske Essve eller lignende inden du prøver budgettingene fra Biltema. Jeg hævder, at Biltemas sømpløkker ikke fungerer. Med den rigtige bor i borehammeren, borer du gennem rem og beton i ét eneste trin. Så slår du sømpløkken i med hammeren. Det går ret hurtigt.
11 Fastgør lægterne i remmen
12 Gendan gipspladen. Sav ca. 50mm brede strimler ud af krydsfinér, som du sætter på bagsiden af gipspladen langs med samlingen. Skal du have et ventileret gulv, må du måske i stedet indsætte en ekstra kortlægt mellem gipspladerne, så luften kan flyde frit over pladen.
Skulle du finde noget, der er angrebet, skal man udskifte lægten et godt stykke, husker ikke om man skal skifte 1m fra det beskadigede sted, eller om det er nok med en halv meter.
Af det jeg så af remskiftet, virkede det ikke specielt kompliceret.
1 Skaff en tigersav i 4kSEK-klassen, f.eks. Milwaukee 1000??
2 Skaff mange dyre gode klinger til saven, f.eks. Lennox Fire & Rescue
2b Skaff en rigtig god støvsuger, helst en hvor skraldet ender i en plastpose.
3 Riv alle gulve i rummet ned til grunden
4 Tegn en streg med lineal hvor du har tænkt dig at save, helst ikke over gulvlisten, så behøver du ikke tapetsere om.
5 Sav gipspladen væk med tigersaven. Tag det forsigtigt med lægter og el- og vandrør.
6 Marker på pladen hvor lægter til dørkarme sidder - det kan ellers blive et problem at lukke døren, hvis lægterne har flyttet sig.
7 Nu er det bare at save. At få remmen væk mellem lægterne bliver ret let.
8 Afhængigt af hvordan de ser ud, fjern remmen under op til tre lægter.
9 Læg tagpap og ny rem af almindeligt træ.
10 Remmen fastgør du i betonpladen med sømpløkker, men køb kvalitet først, køb mindst en æske Essve eller lignende inden du prøver budgettingene fra Biltema. Jeg hævder, at Biltemas sømpløkker ikke fungerer. Med den rigtige bor i borehammeren, borer du gennem rem og beton i ét eneste trin. Så slår du sømpløkken i med hammeren. Det går ret hurtigt.
11 Fastgør lægterne i remmen
12 Gendan gipspladen. Sav ca. 50mm brede strimler ud af krydsfinér, som du sætter på bagsiden af gipspladen langs med samlingen. Skal du have et ventileret gulv, må du måske i stedet indsætte en ekstra kortlægt mellem gipspladerne, så luften kan flyde frit over pladen.
Skulle du finde noget, der er angrebet, skal man udskifte lægten et godt stykke, husker ikke om man skal skifte 1m fra det beskadigede sted, eller om det er nok med en halv meter.
Klik her for at svare