En entreprenør satte Velux tagvinduer op. Et halvt år senere hyrede jeg en anden entreprenør til at få et nyt tag. Dette arbejde blev udført af en blikkenslager, som igen hyrede en tømrer til alt undtagen blikkenslagerarbejdet.
For at tilpasse de allerede eksisterende vinduer til det nye tag (benders betonsten) blev tagvinduerne hævet en smule, nye kraver og nogle detaljer blev købt af tømreren for at dette skulle blive godt.
Vinduerne blev monteret sommeren 2008, og taget blev lagt om efteråret samme år.
I dag regnede det her i Skåne. Sne og kulde har holdt sig væk i en uge.
Til min rædsel opdagede jeg en lille rende med vand, der løb fra mit skråtag langs væggen.
Tagvindueets underkant slutter ca. en meter højere oppe... så formodentlig er det derfra, det lækker. På mønningen ovenfor er der også sat blik for kvisten på den anden side. Byggeplastikken kan jo transportere vand langt.
Renden stoppede, da det holdt op med at regne... men formodentlig har isoleringen suget vandet op og er blevet beskadiget et sted.
Men hvordan skal/bør jeg gå til værks?
Selvfølgelig kontakter jeg blikkenslageren og kræver, at de/tømrerne fejlsøger og udbedrer.
Hvad har man normalt af garantier på et sådant arbejde? (har smidt tilbuddet væk)
Tror I, at de også dækker nedrivning, erstatning af indvendigt loft, isolering osv.?
Skal jeg selv begynde at rive det indvendige loft ned, eller bør jeg overlade det til dem? Det kan måske lette fejlfinding osv.
Skal det anmeldes til forsikringsselskabet, selvom de åbenbart ikke dækker denne type skader?
Hvis der bliver kontrovers om penge... hører dette under håndværkerfradraget?