Hej!
Jeg overvejer en ombygning i vores hus med bl.a. et nyt badeværelse. For at løse afløbsspørgsmålet skal jeg trække afløbsledninger "på tværs" over dele af det eksisterende gulvbjælkelag. Er det muligt, og i så fald, hvordan gør man?
Taknemmelig for tips!
/Hubbe

Det er lidt kompliceret at trække afløb "på tværs" i et bjælkelag. Det er noget, man forsøger at undgå, selv ved nybyggeri.
For at kunne gøre det kræves det, at man laver afvekslinger. Disse er igen afhængige af de belastningssituationer, der er aktuelle ved netop de bjælker i huset dit bjælkelag.
For ikke at risikere sætninger eller kollaps bør du lade en bygningskonstruktør se på det og komme med forslag til, hvordan du skal afveksle.

Der er som sagt en grund til, at man forsøger at tegne vådrumsenheder lige oven over hinanden, så man slipper for skævtræk.
Du burde måske kigge på dine tegninger igen.

Jeg har 1 meter lang 4mm plade på begge sider af bjælken, hvor jeg har boret hul dog kun for et 75rør pladen har jeg skruet fast med en række skruer. Jeg flyttede wc-stolen for netop at undgå at bore mere i bjælkelaget. Det blev endda en bedre planløsning på toilettet efter dette  :)

Det går fint at gå gennem bjælker, hvis man forstærker ordentligt med 22mm limet og skruet krydsfiner. Det afhænger også af hvilken dimension bjælken har selvfølgelig.

Det nemmeste er at lave forstærkningen, inden man laver hullet. Forstærkning skal laves på begge sider af bjælken og helst på et sted, hvor bjælken er lavt belastet. Over en bærelinje eller mellem to tætliggende bærelinjer. Kontroller hvordan dine vægge i underetagen går med andre ord.

Det skader ikke at bede en konstruktør om at komme ud og kigge.
/CC

Bemærk: Hvis bjælken fortsætter kontinuerligt forbi bærbjælken, er det ikke passende at gå igennem lige der.
En kontinuerlig bjælke har sit maksimalt moment ved de indre understøtninger!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.