Hej BH,

Jeg skal placere en ny kamin, og jeg har brug for at forstærke gulvet, så klinkepladerne (gnistskydd) ikke revner på grund af for meget flex i mit reglade gulv. Kaminen vejer ca. 350 kg.

Grunden består af 150 mm makadam, plastfolie og derefter den støbte plade på 150 mm. Gulvreglarne står på plastkiler på pladen, og lige ved kaminen ser det ud til at være CC 41 mellem reglarne.

Mit løsningsforslag hidtil er at rive al isolering mellem reglarne ud, dække med ikke-aldringsbestandig plastfolie hele vejen ned til pladen. Tape samlingerne og støbe EPS cement i skotterne, som jeg har skabt med plasten. Derefter skal jeg skabe et jævnt og plant underlag med afretningsmasse. Her tror jeg tykkelsen bliver ca 25 mm og derefter klinker ovenpå. Alternativt lidt afretningsmasse og 2 limede gulvgipsplader. Min tanke her er, at plasten burde fungere kapillarbrydende mod pladen nedenunder, så fugt ikke transporteres op i reglarne. På grund af EPS' isolerende egenskaber burde jeg ikke skabe nogen massiv kuldebro, selvom fundamentet står på pladen.

Andre idéer kunne være at kappe reglarne, sætte kortlinger og nye kiler og bare støbe en stor plade. Men jeg er ikke så begejstret for denne mulighed.

Din mening modtages gerne! 😀

N Nej Tack sagde:
Hej BH,

Jeg skal placere en ny brændeovn og er nødt til at forstærke gulvet, så klinkerne (gnistbeskyttelsen) ikke går i stykker pga. for meget fleksibilitet i mit regelbaserede gulv. Brændeovnen vejer ca. 350 kg.

Grunden består af 150 mm makadam, plastfolie, og derefter den støbte plade på 150 mm.
Gulvreglerne står på plastkiler på pladen, lige ved brændeovnen ser det ud til at være CC 41 mellem reglerne.

Mit løsningsforslag hidtil er at fjerne al isolering mellem reglerne, dække med ikke-alderbestandig plastfolie hele vejen ned til pladen. Tape samlingerne og støbe EPS cement i de områder, jeg har skabt med plastik. Derefter skal jeg skabe en jævn og plan overflade med afretningsmasse. Her tror jeg tykkelsen bliver omkring 25 mm, og derefter klinker ovenpå. Alternativt lidt afretningsmasse og 2 limede gulvgipsskiver. Min tanke her er, at plastikken burde fungere kapillarbrydende mod pladen nedenunder, så fugten ikke transporteres op i reglerne. Med EPS's isolerende egenskaber burde jeg ikke skabe nogen massiv kuldebro, selvom fundamentet står på pladen.

Andre ideer kan være at skære reglerne, sætte kortlægninger og nye kiler og bare støbe en stor plade. Men jeg er ikke så ivrig efter dette alternativ.

Meninger modtages gerne! 😀
Kan du ikke bare sætte flere regler/korte længder, der også, via plastkiler, har kontakt med pladen da?
Træ kan tåle enormt meget trykkraft, det er jo nedbøjning, der kan blive et problem med meget vægt.

Så hvis regelværket har en grov dimension (fx over 145x45), bør du nok sørge for at have tværribber for at undgå, at træet giver sig med fibrenes retning selvfølgelig.

Men med fx cc30 + cc30, eller hvis du vil gå ned til 20x20 (dvs ikke mere end 20-30 cm "hulrum" et eller andet sted), så kan du nok let parkere en bil eller to ovenpå en plade på det.

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.