Jeg har søgt og fundet en række tråde om hvordan man spartler et yderhjørne i dette forum. Fik tips om omtrent alle metoder som findes.
Hvordan gør man det lettest i dag som halvglad amatør?
-Skal hjørnerne skæres eller skal profil spartles ind i fasning?
-Findes der en brugbar profil hos lokale Byggm. eller Biltem.?
-Fæster man passende profil fra ovennævnte åf med lim, skruer eller klammer?
Jeg har brugt både papirstrimmel lavet til yderhjørner, samt en papirstrimmel med aluminium på. Resultaterne har været nogenlunde det samme, men aluminiumshjørnet er jo selvfølgelig stærkere, føles solidt.
Påfør et tyndt lag spartel og tryk strimlen på plads, spartel derefter over.
Jeg satte pladerne med spartelfasen mod hjørnerne, fungerede godt.
EDIT: Jeg købte strimmel hos byggmax og det var klisterstrimmel kom jeg i tanke om, så den var bare at klemme på plads.
Jeg brugte hjørnebeskyttere med vandaktiveret lim på mine yderhjørner. Skar fasningen væk og satte derefter en hjørnebeskytter på, lod det tørre og spartlede derefter det ind.
Købte hjørnebeskytterne både hos Bauhaus og Hornbach. Kaldes for aquabead
Her har du en fyr, der kan lære dig alt, hvad du behøver at vide om spackling! Måske er han fra Canada, men teknikkerne, som han lærer fra sig, er fantastiske
Købte en profil som jeg skruede fast i hjørnerne uden at skærme bort infasning. Spartlede derefter op hjørnet. Bliver jo i princippet perfekt afstand på profilen og infasningen!
Det er ikke så nøje. Sæt en snygglist i stedet, hjørnet klarer børn og højlydte fester samt ser meget pænere ud.
Har elleve yderhjørner i huset og ville nok være blevet spunk, hvis man ikke havde listet.
På billedet ovenfor ser man en typisk skade, som ville være blevet meget grim, hvis det var spartlet og malet; nu ses den næppe i listen og er nem at fikse.
Her har du en fyr, der kan lære dig alt, du skal vide om spartling! Måske er han fra Canada, men de teknikker, han lærer ud, er fantastiske
[link]
Uden at trykke på linket, så er jeg enig i, at Vancouver carpenter er dygtig.
Men når det gælder ydre hjørner, føler jeg mig helt uduelig til at spartle gips. Og jeg har brugt hjørneforstærkninger både i metal og plastik.
Og selvom man er dårlig til at spartle, så lykkes man virkelig godt.
Det er ikke så vigtigt. Sæt en pæn liste i stedet, hjørnet klarer børn og højlydte fester samt ser meget mere indbydende ud.
[billede]
Har elleve yderhjørner i huset og ville nok have fået spunk hvis man ikke havde listet.
[billede]
På billedet ovenfor ser man en typisk skade som ville være blevet meget grim hvis det var spartlet og malet, nu ses den knapt i listen og er let at fikse.
med en metalprofil indspartlet på hjørnet havde det jo ikke blevet noget mærke overhovedet.....
Har tidligere anvendt papstrimmel med to indlagte pladebånd, men det bliver ret følsomt i selve hjørnet, har købt metalprofil hos jemfix og skruet fast, det blev meget holdbart og meget nemmere at spartle.