Hej!

Jeg har brug for hjælp til at forstå, hvordan jeg overhovedet skal bære mig ad for at udskifte stolpen, som jeg har ringet ind på det vedhæftede billede (ignorer ukrudtet, der gemmer beslagene - billedet er fra sidste sommer. Det øsregner udenfor, så jeg ville ikke gå ud og tage et nyt).

Stolpen ser ud til at være begyndt at rådne nederst, sandsynligvis fordi træet har haft direkte kontakt med cementfoden.
Jeg mistænker stærkt, at stolpen er bærende, hvilket gør mig ekstra usikker på, hvordan jeg skal gå videre.
Jeg er rimelig handy, men har ikke prøvet noget lignende før, så alle tips om, hvordan man midlertidigt understøtter, udskifter stolpen, eller om det overhovedet er et job, man kan gøre selv, ville være meget værdsat.

Tak på forhånd!

• Stolpe på træhus indrammet i rødt, synligt tegn på forrådnelse ved bunden, placeret nær en cementflise med ukrudt omkring.
Ja, den er bærende. Du kører bare til nærmeste lejepunkt, fx cramo og lejer en såkaldt stempel, som du sætter op, så den støtter, mens du skifter stolpen i ro og mag.

En justerbar stålstøtte eller stempel, der bruges til midlertidig afstivning i byggeprojekter.

Sørg for at få med en sk krone (krog) øverst, som passer ind på reglen, der går fra stolpen ind mod husgavlen.

Sæt stemplet på en solid planke for at fordele jordtrykket. Skru fast stemplets fod i planken for en sikkerheds skyld, og kontroller med et vaterpas, at stemplet står lodret. Du skruer op stemplet, indtil du mærker, at der ikke er noget tryk på stolpen.

EDIT: Præciseret

Senest redigeret:
  • Synes
Smeafan og 4 andre
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Ja, den er bærende. Du tager bare til nærmeste udlejningsdepot, fx cramo og lejer en såkaldt stempel, som du sætter op for at støtte mens du i ro og mag skifter stolpen.

[billede]

Sørg for at få med en såkaldt krone (gaffel) øverst, som så passer ind på reglen, der går fra stolpen ind mod husgavlen.

Sæt stemplet på en solid planke for at fordele jordtrykket. Skru stemplets fod fast i planken for en sikkerhedsskyld og kontroller med et vaterpas, at stemplet står i lod. Du skruer stemplet op, indtil du mærker, at der ikke er noget tryk på stolpen.

EDIT: Præciseret
Mange tak! Nu ved jeg, hvordan jeg skal gøre det uden at rive hele huset ned.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.