9,660 læst ·
6 svar
10k læst
6 svar
Hvordan skal vi splejse/forlænge bærelinjen?
Vi skal bygge vores udestue ud med et par meter. Har nu et eksisterende tag, der blev lavet sidste sommer, men desværre blev det lidt for lille. Skal have samme dimension af bjælker osv. Har brug for tips til, hvordan jeg skal bygge videre, da jeg helst ikke vil have en stolpe til ved siden af den eksisterende, fordi det bliver usymmetrisk, når man ser det udefra. Hvordan samler man disse bjælker, der bærer taget? Kan jo ikke bare sætte sømplade eller lignende. Ser nok godt ud, men har jo ingen bæreevne.
Svært at forklare, men I forstår måske, når I ser billedet.
Taknemmelig for alle forslag!
//Peppe
Svært at forklare, men I forstår måske, når I ser billedet.
Taknemmelig for alle forslag!
//Peppe
Det første man bliver blind på er øjnene har jeg hørt.
Hvordan holder den eksisterende konstruktion? Ser lidt svag ud (de horisontale planker mellem stolperne) hvis der ligger sne på taget...
Hvorfor ikke starte med en solid vinkelbeslag på stolpens side og derefter lægge en bjælke i passende dimension på denne. I den anden ende kan bjælken ligge på den nye stolpe. For at få et lignende udseende kan du slå brædder på, ligesom dem du nu har under taget, på siden af bjælken. Bjælken kan du jo stikke ind mellem eksisterende brædder som stikker ud, forbi eksisterende stolpe.
Hvordan holder den eksisterende konstruktion? Ser lidt svag ud (de horisontale planker mellem stolperne) hvis der ligger sne på taget...
Hvorfor ikke starte med en solid vinkelbeslag på stolpens side og derefter lægge en bjælke i passende dimension på denne. I den anden ende kan bjælken ligge på den nye stolpe. For at få et lignende udseende kan du slå brædder på, ligesom dem du nu har under taget, på siden af bjælken. Bjælken kan du jo stikke ind mellem eksisterende brædder som stikker ud, forbi eksisterende stolpe.
Havde stivet op det eksisterende tag eller
monteret et midlertidigt stempel under den nuværende
bærende bjælke én side ad gangen.
Og sørget for, at det ikke ramler.
Derefter havde jeg indfældet bærende bjælker i de
eksisterende stolper, og så kan man lægge
samlingen i stolpen.
Alternativt skiftet de bærende bjælker ud med en længde, der
rækker hele vejen. Så kan man gå
op en eller 2 dimensioner, hvis det føles svagt.
Kan jo være som Mathias skrev.
Mvh Putte
monteret et midlertidigt stempel under den nuværende
bærende bjælke én side ad gangen.
Og sørget for, at det ikke ramler.
Derefter havde jeg indfældet bærende bjælker i de
eksisterende stolper, og så kan man lægge
samlingen i stolpen.
Alternativt skiftet de bærende bjælker ud med en længde, der
rækker hele vejen. Så kan man gå
op en eller 2 dimensioner, hvis det føles svagt.
Kan jo være som Mathias skrev.
Mvh Putte
Tak for hjælpen!
Byggeren:
Dit sidste alternativ ser ud til at være nemmest for mig. Den eksisterende bærende bjælke er godt nok boltet med 2 stk. M12 bolte/gængestang, der går igennem stolpen, men jeg forstår nu, hvordan du mener. Altså fjerne bærelinjens højde på den højre stolpe. Lægge en kortere regel, som i sin tur sammensættes med eksisterende + den nye (2 meters) bærende bjælke?
Fik en tanke. Skulle man ikke kunne sætte en stolpe mere, så den stabiliserer under den eksisterende indre bærende bjælke? Det burde være allernemmest, hvis den skrues sammen med de 2, der nu udgør stolpen? Slipper for støtte og kan bare sætte en regel på ydersiden og indersiden. Ovenpå dem kan man vel lægge samlingerne mod den næste 2 meters del. Svært at forklare, men håber I forstår.
Byggeren:
Dit sidste alternativ ser ud til at være nemmest for mig. Den eksisterende bærende bjælke er godt nok boltet med 2 stk. M12 bolte/gængestang, der går igennem stolpen, men jeg forstår nu, hvordan du mener. Altså fjerne bærelinjens højde på den højre stolpe. Lægge en kortere regel, som i sin tur sammensættes med eksisterende + den nye (2 meters) bærende bjælke?
Fik en tanke. Skulle man ikke kunne sætte en stolpe mere, så den stabiliserer under den eksisterende indre bærende bjælke? Det burde være allernemmest, hvis den skrues sammen med de 2, der nu udgør stolpen? Slipper for støtte og kan bare sætte en regel på ydersiden og indersiden. Ovenpå dem kan man vel lægge samlingerne mod den næste 2 meters del. Svært at forklare, men håber I forstår.
Klik her for at svare