Jeg er i gang med at bygge et musikrum med en ekstra akustikdæmpet væg på den ene side, hvor jeg nu vil sætte et ekstra lag mineraluld foran den eksisterende glasuld, som ses på de vedhæftede billeder. De liggende regler på billedet er en del af den nye konstruktion.
Noget, der slog mig, mens jeg arbejdede med de første liggende regler, er, hvordan man skal tænke med fastgørelse og placering, eftersom de står på et eksisterende (limet + skruet) undergulv, der har 10 mm bevægelsesfrihed mod den eksisterende vægs regling (se detaljebillede). Det, jeg vil undgå, er at montere den nye konstruktion, så der opstår store spændinger og i værste fald havari, hvis undergulvet svulmer og bevæger sig. Rummet er 9 m langt, og det, vi ser på billedet, er den ene ende af det.
Mine overvejelser går altså på, hvilket af følgende der er mest korrekt:
- Flytte de liggende regler 10 mm ud, så de er i linje med kanten af undergulvet, dvs. hele den nye vægregel ville have en 10 mm spalte mod eksisterende væg, præcis som undergulvet?
- Lade de nye regler ligge tæt op mod den eksisterende regling, men kun skrue dem til undergulvet, så den nye væg ikke forbinder undergulvet og den eksisterende regling?
- Skrue de nye regler kun til den eksisterende væg, så gulvet kan bevæge sig under den nye regling?
- Skrue reglerne fast både i gulvet og eksisterende regler?
Jeg slår lidt knuder på mig selv i overvejelserne omkring dette, fordi jeg samtidig tænker, at undergulvet skal kunne bevæge sig lidt, men også at den nye konstruktion skal sidde solidt fast. Den nye konstruktion indebærer også, at jeg skruer de ydre regler fast i det eksisterende gulv, vægge, loft og i hinanden, hvilket også direkte betyder, at gulvet er forbundet til begge sidevægge.
Så kan jeg undre mig over, hvor meget undergulvet egentlig svulmer eller bevæger sig, når det er fastgjort med lim og hundredvis af skruer langs hele bjælkelaget.
Måske komplicerer jeg dette meget mere, end nødvendigt...