769 læst ·
1 svar
769 læst
1 svar
Hvordan skal man tænke med luftmodstand løsdrift.
Hej,
Vi har en løsdrift til heste med kun en åbning. Jeg vil gerne lave en åbning til. Der bliver så to åbninger på samme væg, med en del af væggen tilbage mellem åbningerne.
Det jeg er usikker på, er hvordan det bliver, når det blæser. Som det er i dag, rasler det og slider i tag og vægge, når det stormer.
Nuværende løsdrift:
* Den åbningen, der er nu, er ca. 2.2 bred, og tror ca. 2,5 høj (den har godkendte mål ved jeg i hvert fald) den nye åbning bliver samme mål.
* Det er sikkert 5 m højt til taget inde i løsdriften.
* Væggen på en kortside går ikke hele vejen op til taget uden der er en åbning på ca. 1 m som fører ind til høladen.
* Taget i løsdriften er kun plade dvs. ligger ikke på noget indvendigt tag men kun skruet fast på lægterne.
* Åbningerne ligger i vestlig retning, vi bor på vestkysten og havet ligger ca. 1,5 km væk. Så det kan blæse meget kraftigt. Det er ikke noget vi kan ændre på, da løsdriften blev bygget fra en allerede påbygget del af laden.
* Jeg har vedhæftet en meget fin tegning😅🤗
Mit spørgsmål:
Hvordan ved jeg, hvordan vindens kraft ændres og påvirkes af en åbning til?
Hvis jeg åbner en lige så stor åbning til, uden at sætte for væggen op mod høladen, bliver det ikke meget kraft når luften skal presses videre ud til høladen, og det medfører, at taget også udsættes for større tryk inde fra og kan derfor flyve af?
Hvis man i stedet sætter en væg op, hvor det er åbent mod høladen, så luften ikke kommer videre fra løsdriften mere end gennem de to åbninger, bliver der så mindre tryk på taget?
Tænker at der ikke kan komme ind lige så meget luft da der er et modtryk af luften som er inde i løsdriften.
Eller burde åbningerne og indvendigt tag være i samme højde i så fald?
Herregud, jeg kan se, at det er rodet beskrevet, og jeg har ikke godt styr på termerne.
Jeg har forsøgt at læse mig til, hvordan det fungerer med kræfterne, men forstår det ikke helt.
Jeg skal vedhæfte en yderst detaljeret og tydelig skitse også 🫣
Nogen der kan hjælpe mig, tipse mig om hvor jeg skal henvende mig, læse? Jeg er glad for alt. 👍
Og ja, jeg har brug for at ændre til to åbninger, da et par af hestene ikke tør gå ind hvis den ranghøje står i åbningen.
Vi har en løsdrift til heste med kun en åbning. Jeg vil gerne lave en åbning til. Der bliver så to åbninger på samme væg, med en del af væggen tilbage mellem åbningerne.
Det jeg er usikker på, er hvordan det bliver, når det blæser. Som det er i dag, rasler det og slider i tag og vægge, når det stormer.
Nuværende løsdrift:
* Den åbningen, der er nu, er ca. 2.2 bred, og tror ca. 2,5 høj (den har godkendte mål ved jeg i hvert fald) den nye åbning bliver samme mål.
* Det er sikkert 5 m højt til taget inde i løsdriften.
* Væggen på en kortside går ikke hele vejen op til taget uden der er en åbning på ca. 1 m som fører ind til høladen.
* Taget i løsdriften er kun plade dvs. ligger ikke på noget indvendigt tag men kun skruet fast på lægterne.
* Åbningerne ligger i vestlig retning, vi bor på vestkysten og havet ligger ca. 1,5 km væk. Så det kan blæse meget kraftigt. Det er ikke noget vi kan ændre på, da løsdriften blev bygget fra en allerede påbygget del af laden.
* Jeg har vedhæftet en meget fin tegning😅🤗
Mit spørgsmål:
Hvis jeg åbner en lige så stor åbning til, uden at sætte for væggen op mod høladen, bliver det ikke meget kraft når luften skal presses videre ud til høladen, og det medfører, at taget også udsættes for større tryk inde fra og kan derfor flyve af?
Hvis man i stedet sætter en væg op, hvor det er åbent mod høladen, så luften ikke kommer videre fra løsdriften mere end gennem de to åbninger, bliver der så mindre tryk på taget?
Tænker at der ikke kan komme ind lige så meget luft da der er et modtryk af luften som er inde i løsdriften.
Eller burde åbningerne og indvendigt tag være i samme højde i så fald?
Herregud, jeg kan se, at det er rodet beskrevet, og jeg har ikke godt styr på termerne.
Jeg har forsøgt at læse mig til, hvordan det fungerer med kræfterne, men forstår det ikke helt.
Jeg skal vedhæfte en yderst detaljeret og tydelig skitse også 🫣
Nogen der kan hjælpe mig, tipse mig om hvor jeg skal henvende mig, læse? Jeg er glad for alt. 👍
Og ja, jeg har brug for at ændre til to åbninger, da et par af hestene ikke tør gå ind hvis den ranghøje står i åbningen.
Det burde ikke blæse ind meget mere. Hvis du skulle have en til åbning på en anden væg ville luften strømme igennem. F.eks. læskure man har til dyr i fold har 3 væggeJ JuliaKH sagde:Hej,
Vi har en løsdrift til heste med kun en åbning. Jeg ville gerne lave en åbning til. Det bliver så to åbninger på samme væg, med en del af væggen tilbage mellem åbningerne.
Det jeg er usikker på er, hvordan det bliver når det blæser. Som det er i dag, rasler det og slider på tag og vægge ret meget når det stormer.
Nuværende løsdrift:
*Den åbning der er nu, er ca. 2.2 bred, og jeg tror ca. 2,5 høj(den har godkendte mål ved jeg i hvert fald) den nye åbning bliver samme mål.
*Det er sikkert 5 m højt til loftet inde i løsdriften.
*Væggen på en kortside går ikke hele vejen op til loftet uden der er en sprække på ca. 1 m som leder ind på laden.
*Loftet i løsdriften er kun plade dvs. det ligger ikke på noget loft men er bare skruet på reglerne
*Åbningerne ligger i vestlig retning vi bor på vestkysten og havet ligger ca. 1,5 km væk. Så det kan blæse meget kraftigt. Det er ikke noget vi kan ændre på da løsdriften blev lavet fra en allerede påbygget del på stalden.
*Jeg har vedhæftet en meget flot tegning😅🤗
Mit spørgsmål:
Hvis jeg åbner en lige så stor åbning til, uden at lukke væggen mod laden, bliver det ikke meget kraftigt når luften skal presses videre ud på laden og at det medfører at taget også udsættes for større tryk indefra og så kan løsne?
Hvis man i stedet sætter en væg op hvor det er åbent mod laden så luften ikke kommer videre fra løsdriften mere end gennem de to åbninger bliver det så mindre tryk på taget?
Tænker at det ikke kan komme ind lige så meget luft da der er et modtryk af luften som er inde i løsdriften.
Eller skulle åbningerne og loftet have været i samme højde så?
Gud, jeg kan se, at det er rodet beskrevet og jeg har ikke godt styr på termer..
Jeg har forsøgt at læse mig til, hvordan det fungerer med kræfterne men forstår det ikke helt.
Jeg vil vedhæfte en yderst udførlig og tydelig skitse også 🫣
Nogen der kan hjælpe mig, give tips om hvor jeg skal vende mig, læse? Jeg er glad for alt. 👍
Og ja jeg er nødt til at ændre til to åbninger da et par af hestene ikke tør gå ind hvis den ranghøje står i åbningen.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Nytt lösvikeshus, hur tänka med taxeringsvärde, fastighetskatt o vinst
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad ska jag tänka på när jag gräver för hand ner till husgrunden?
Grund & Markarbeten -
Hur ska jag tänka angående flytt av marksten?
Trädgård allmänt -
Två badrum vägg i vägg, vad tänka på?
Badrum -
Hur tänka vid två fördelare LK
Värme allmänt