Hej. Vi har for nyligt købt et hus fra -38. I kælderen er der et rum, der tidligere har været en garage. Den tidligere ejer murede kælderporten til og satte spær op og isolerede rummet indvendigt. Vi fjernede al indretning, da den var temmelig rådden. Tre af væggene er pudsede og ser helt okay ud, men åbningen hvor porten tidligere var, var helt uden puds.
Jeg har aldrig pudset før, men jeg gjorde et forsøg. Jeg brugte pudsevæv M, men fordi jeg ikke fugtede væggen først, stivnede pudsen næsten øjeblikkeligt, da jeg lagde den på. Resultatet blev kort sagt ikke videre godt. Jeg gjorde et nyt forsøg med pudsevæv C, og denne gang fugtede jeg væggen, før jeg lagde pudsen på. Det blev bedre, men ikke godt. Sådan i bakspejlet har jeg forstået, at jeg burde have brugt en lang bræt til at jævne pudsen.
Sådan ser væggen ud nu:
Hvordan bør jeg gøre for at få styr på væggen? Den behøver ikke blive glat som en barnenumse. Det er fint, hvis den ser ud som de andre vægge:
Vi planlægger kun at male væggene med en passende diffusionsfarve.
Ja, jeg er jo ikke professionel heller, men den erfaring jeg har (har fået hjælp af en murer) så kører han med lille bræt. Er sikkert op til hver enkelt, men når jeg har kørt, synes jeg, at det lille pudsebræt er mere håndterbart.
Overfladen vil blive meget fin og jævn, når du har gået over med pudsebrættet. Fordelen med den lange er vel, at du får en større overflade jævn på en gang samt at du måske får en totalt set jævnere væg.. Men man skal have erfaring for, at det skal blive meget flot.
Dog er min mening om kældervægge, at de gerne må bølge lidt, da de ser lidt mere levende ud. Men pusset skal jo være jævnt og fint.
Pudsmørtel M har jeg knapt hørt om, A, B, C er jo lidt mere almindelige. Jeg har jo kørt med C mørtel, da det er en kalkcement baseret mørtel, som er nogenlunde god og billig. Du kan jo også anvende gipsmørtel (Måske kaldes M mørtel?), lidt dyrere men meget lettere at arbejde med.
I hvert fald, når jeg har arbejdet med C mørtel, plejer det at være ret så løst, og det stivner ikke med det samme, som du beskrev det.
/P
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.