Hej!

Jeg skal hjælpe min mor med belysning i gangen, da den er meget dårlig. Planen er at sænke loftet og indsætte 1-2 spots, og evt. loftsliste med LED-strip.

Jeg har dog nogle overvejelser omkring at lægge regler. For elarbejdet tænkte jeg selvfølgelig at få en elektriker ind, men resten tænkte jeg at forsøge at klare selv og har brug for lidt rådgivning fra jer kyndige!

Det er en ret lille gang, loftet er 160cm langt og 140 cm bredt. Det, der gør mig lidt mere usikker, er at eltavlen i gangen sidder på væggen til venstre for entrédøren. Derfra går der en kabelkanal op mod loftet, så langs loftet på den korte side og ud på den lange side ved loftet, der grænser op til køkkenet. Det er udenpåliggende el, der går i kabelkanalen for at strømforsyne bl.a. køleskab, ovn, men det går også videre til stuen for nogle enkelte stikkontakter m.m.

Jeg vil gerne tænke lidt fremad, da det ikke er umuligt, at vi vil renovere køkkenet på et senere tidspunkt. Hvis jeg skal lægge regler, skal jeg gøre det langs væggen for stabilitet, men må så fjerne elen. Hvis jeg lægger op, kan man altid lave hul i reglen for at indsætte VP-rør eller flexslange, så man kan trække flere kabler i fremtiden uden at skulle rive op, men jeg er lidt usikker på, hvordan jeg skal lægge reglerne. Jeg tænker umiddelbart, at jeg ikke behøver arbejde med et net, når det er en så lille gang, så jeg overvejede, om man skulle lægge parallelt.

Eltavlen er markeret i rødt. Gule er kabelkanalen, der går øverst ved loftet.

Alternativ 1:
Enten på den korte side, så jeg kører 140 cm lange regler.

Regel 1: Ved væg (entre)
Regel 2: 60 cm fra væg
Regel 3: 120 cm fra væg
Regel 4: 160 cm fra væg (ved næste stue)

Alternativ 2:
Lange side med 160 cm lange regler.

Regel 1: Ved væg (mod badeværelse)
Regel 4: 140 cm fra væg (kun 20 cm fra regel 3)

Hvordan ville I have gjort det? Jeg vil som sagt gerne kunne gøre det nemt at trække el i fremtiden, så jeg tænkte, at vi i det mindste beholder kabelkanalen, der går fra eltavlen op til væggen. Derefter arbejde med flexslange måske?

Jeg tænkte desuden at købe LED-spots, der har brug for en byggehøjde på 56mm. Jeg kunne potentielt bruge 45x45mm regler, hvilket med gips giver en højde på 58mm, eller ville I anbefale 45x70 alligevel for at have lidt mere plads at arbejde i? Jeg undrer mig også over, hvor jeg nemmest giver plads til strømforsyning til LED-strip til loftsliste.

// H

• Plantegning af en lille rektangulær entré med elcentral markeret i rødt, kabelkanaler i gult langs væggene ved badrum og køkken.
H Harree sagde:
Hej!

Jeg skal hjælpe min mor med belysning i gangen, da den er meget dårlig. Planen er at sænke loftet og sætte 1-2 spotties ind, og evt. loftliste med LED-strip.

Jeg har dog nogle overvejelser omkring reglar. For elektrikerarbejdet tænkte jeg selvfølgelig at tilkalde en elektriker, men resten tænkte jeg at forsøge at gøre selv og har brug for lidt rådgivning fra jer kyndige!

Det er en ret lille gang, loftet er 160 cm langt og 140 cm bredt. Det, der gør mig lidt mere i tvivl, er, at i gangen sidder elcentralen på væggen til venstre for indgangsdøren. Derfra løber en kabelkanal op mod loftet, derefter langs loftet på kortsiden og ud på langsiden ved loftet, som grænser op til køkkenet. Det er udenpåliggende el, der går i kabelkanalen for at strømforsyne bl.a. køleskab, ovn, men det går også videre til stuen for nogle få vægudtag m.m.

Jeg vil nu tænke lidt over, da det ikke er umuligt, at vi vil renovere køkkenet på et senere tidspunkt. Hvis jeg skal regla, skal jeg gøre det langs væggen for stabilitet, men må så fjerne elen. Hvis jeg reglar op, kan man jo altid lave hul i regel for at sætte VP-rør eller flexslange, så man kan trække flere kabler i fremtiden uden at skulle rive op, men jeg er lidt usikker på, hvordan jeg bør regla. Jeg tænker spontant, at jeg ikke behøver arbejde med gitter, når det er så lille gang, så jeg overvejede, om man skal regla parallelt.

Elcentralen er markeret med rød. Gul er kabelkanal, der går længst oppe ved loftet.

Alternativ 1:
Enten på kortsiden, så jeg kører 140 cm lange reglar.

Regel 1: Ved væg (indgang)
Regel 4: 160 cm fra væg (tæt ved næste stue)

Alternativ 2:
Langsiden med 160 cm lange reglar.

Regel 1: Ved væg (mod badeværelse)
Regel 4: 140 cm fra væg (kun 20 cm fra regel 3)

Hvordan ville I have gjort det, og som sagt vil jeg gerne kunne gøre det nemt at trække el i fremtiden, så jeg tænkte, at vi i det mindste beholder kabelkanalen, der går fra elcentralen op til væggen. Derefter arbejde med flexslange måske?

Jeg tænkte desuden på at købe LED-spotties, der kræver en byggehøjde på 56 mm. Jeg kunne potentielt køre med 45x45 mm reglar, hvilket med gips giver en højde på 58 mm, eller ville I anbefale 45x70 alligevel for at have lidt mere plads at arbejde i? Jeg undrer mig også, hvor jeg nemmest efterlader plads til strømforsyning til LED-strip til loftliste.

// H
Til at starte med så ønsker du at holde 300 mm i cc mål på reglarne og ikke 600 som i dit eksempel. Forskyd første reglen 50 mm fra den side, du vil begynde at gipse fra, så du kan skære spartelkanten af gipset, der kommer mod væggen. Så får du mindre at spartle senere.

Hvilken retning du bør regla fra, spiller egentlig ingen rolle. Personligt ville jeg have brugt 160 lange reglar, forudsat at man kan skrue problemfrit i den korte væg, hvor elcentralen sidder. Jeg ville også have bygget med stål i stedet for træ. Fordelen ved stål er, at der dermed er plads over reglarne, hvor elektrikeren kan trække sine ledninger, men også at det er lettere at få loftet helt lige. Det koster lidt mere, men det er ikke mange kroner på dit lille projekt.

Så 45 mm ståludlæg/skin som en ramme i væggen og derefter hatprofiler (også kaldet sekundærregel), som man lægger i udlægene. Disse bygger kun 25 mm på højden, så der er plads ovenover, hvis man har brug for at trække kabler på kryds og tværs. Rammen kan du jo med fordel holde ned nogle centimeter fra loftet, så der bliver lidt mere plads til transformatorer og andet udstyr, der skal ligge der.

• Synes
Rickard.lj
  • Laddar…
A Albans doktor sagde:
Til at begynde med så vil du holde 300mm i cc mål på reglerne og ikke 600 som i dit eksempel. Forskyd den første regel 50mm fra den side, du vil begynde med at sætte gips op fra, så du kan skære spartelkanten af gipsen, som ligger mod væggen. Så får du mindre at spartle senere.

Fra hvilken side, du bør sætte regler op, spiller egentlig ingen rolle. Personligt ville jeg have brugt 160 lange regler, forudsat at man kan skrue problemfrit i den kortvæg, hvor elcentralen sidder. Jeg ville også have bygget med stål i stedet for træ. Fordelen med stål er, at der så er plads over reglerne, hvor elektrikeren kan trække sine ledninger, men også at det er lettere at få loftet helt i vater. Det koster lidt mere, men det er ikke mange kroner på dit lille projekt.

Så 45mm stålbrædder/skinne som en ramme i væggen og derefter hatprofiler (også kaldet sekundærregel), som man lægger i brædderne. Disse bygger kun 25 mm i højden, så der er plads ovenover, hvis man har brug for at trække kabler på kryds og tværs. Rammen kan du med fordel holde en centimeter fra loftet, så der bliver yderligere lidt mere plads til trafoer og andre problemer, som skal ligge der.
Stort tak for du tog dig tiden til at svare! Har aldrig prøvet med stålregler før, men vil tjekke det ud. Spontant føles det lettere med træ, men hvis man ikke tør, så lærer man jo heller ikke :) Det lader til at være fordelagtigt som du sagde, at der er plads ovenover, hvilket jeg tror gør elektrikeren gladere end at skulle skære i regler osv. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.