Har præcis revet op bjælkelaget i et rum i vores hus fra 1923. Rummet har 2-3" tykke plankevægge med syld af eg. Sylden står derefter på større udhuggede naturstensblokke, hvor sprækkerne er tætnet med cement af de tidligere ejere.
Ved sydsiden af rummet er ydervæggen 4 meter lang. Midt på væggen sidder et ca. 160 cm bredt vinduesparti. Under vinduet er sylden meget dårlig. Det er ikke muligt at stikke en kniv igennem den, men overfladen på måske 2-3 cm kan man skære væk med en kniv.
På siderne af vinduet er sylden ganske vist overfladisk blød, men helt sund ellers (Møtrikdriveren måtte arbejde hårdt for at fastgøre en skrue ind til kernen ved test). Ude mod hjørnerne er den ny (hård som sten).
Det mærkelige er, at den 15 cm tykke syld ikke står mod fundamentet i hele sin bredde, men kun de sidste fem centimeter yderst udad. Sylden er således i tværsnit formet som et tykt L.
_______
I SYLD I
I____ I
I__I
Man har lavet den fejl at pudse med cement udenfor mellem syld/stenfundament for at tætne mod træk og dermed sandsynligvis udsat den følsomme syld for ekstra fugtvandring. Dette har gjort, at den del, der ligger mod fundamentet, ganske vist stadig har bæreevne, men også er begyndt at blødgøre.
Min første tanke var at lave en halvsluning indefra og fjerne nogle centimeter af bjælken og indfælde en ny egeregel. Da sylden kun er rigtig dårlig under vinduet, og denne del sandsynligvis alligevel ikke bærer væggen, er min seneste tanke dog at blot fjerne og indfælde friskt træ præcis her. Jeg undrer mig dog, om en udtagning af materiale kan svække sylden i sin helhed, og dermed er det bedre bare at lade det dårlige træ være? Den har jo alligevel ingen bæring for væggen?
I hvert fald er tanken at slå kiler af eg ind med en syldpap under mellem stenfundament og syld for at sikre, at sylden står på mere end de 5 ydre centimeter af den friske del ved siderne om vinduet. Eller er der nogen grund til, at sylden kun står på de ydre 5 cm?
Præcisering af spørgsmålene:
Findes der nogen grund til at fjerne dele af bjælken?
Er der nogen grund til, at sylden kun står på de yderste 5 cm?