Jeg har en indervæg mellem et kommende arbejdsværelse og soveværelset i vores nyligt indkøbte hus fra 60'erne. I weekenden rev jeg vægpladerne ned fra arbejdsværelsets side og fandt ud af, at indervæggen er bygget med luftspalte, man virker til at have været ret smart her og optimeret for lydisolering mod soveværelset. Min hensigt er at optimere lydisoleringen yderligere og samtidig få sat OSB op for at kunne få bedre bæreevne til at skrue ting op på væggen, både på soveværelsets side og i arbejdsværelset.

Væggens konstruktion består af
12 MDF - 35x45 regel - 3 masonit - 10 luftspalte - 3 masonit - 35x45 regel - 12 MDF (mm)

Det er altså en tilsvarende spejlvendt lægtning på begge sider af luftspalten i midten. Lægtningen er dog ret sær og afstandene varierer fra CC400 til CC250 (variationen kan dog også være for at bryde lyden i væggen), og træet er meget fleksibelt, så det er ikke rigtigt muligt at sætte nye plader op uden at sørge for nye lægter på korrekte afstande.

Så til sidst til mit faktiske spørgsmål; hvad skal jeg finde på med denne væg? Jeg har spontant to muligheder, jeg overvejer:

1. Fjerne hele konstruktionen med luftspalten og sætte Gips - OSB - 75mm stenuld - OSB - Gips. Jeg gætter dog på, at dette ville forringe lydisoleringen i væggen og samtidig indebærer det mere arbejde.

2. Sæt nye lægter 45x45 eller 75x45 (med bredsiden udad) på CC600, sæt 45mm glasuld/stenuld ind mellem lægterne og behold luftspalten i midten. Sæt derefter OSB + gips op på begge sider af væggen.

Jeg hælder til mulighed 2, da det burde give en rigtig god lydisolering, da det bliver samme konstruktion som tidligere, men med mere isolering og dobbelte plader. OSB'en får jeg jo også sat op, så bæreevnen opnås. Det, der er lidt tricky, er, at de gamle lægter er 35mm i dybden, og nye lægter bliver 45mm, men det betyder vel egentlig kun, at de nye lægter alene skal bære vægpladerne, mens de gamle bærer masonitpladerne i midten.

• En delvis demonteret indvendig væg med synlige træregler og luftspalte. Et hul er synligt i en af pladerne. Byggeværktøj til venstre.
  • Udsnit af vægkonstruktion med udskåret sektion, der afslører luftspalte og masonitplade fra et 60'er hus under renovering.
A
O octomore sagde:
Jeg har en indvendig væg mellem et kommende arbejdsværelse og soveværelset i vores nyligt anskaffede hus fra 60'erne.
I weekenden rev jeg vægpladerne fra arbejdsværelsets side og fandt ud af, at den indvendige væg er bygget med luftspalte, man synes at have været ret smart her og optimeret for lydisolering mod soveværelset. Min hensigt er at optimere lydisoleringen yderligere og samtidig få OSB derop for at kunne få bedre bæreevne til at skrue ting op på væggen, både på soveværelset og i arbejdsværelset.

Væggens konstruktion består af
12 MDF - 35x45 regel - 3 masonit - 10 luftspalte - 3 masonit - 35x45 regel - 12 MDF (mm)

Det er altså en lignende spejlvendt reglering på begge sider af luftspalten i midten. Regleringen er dog ret mærkelig, og afstandene varierer fra CC400 til CC250 (variationen kan dog også være til for at bryde lyden i væggen), og træet er meget fleksibelt, så det er ikke rigtig muligt at sætte nye plader op uden at fastgøre nye regler i korrekte afstande.

Så til sidst til mit faktiske spørgsmål; hvad skal jeg gøre med denne væg?
Jeg har spontant to alternativer, jeg overvejer:

1. Fjerne hele konstruktionen med luftspalten og sætte Gips - OSB - 75mm stenuld - OSB - Gips derop. Jeg gætter dog, at dette vil forringe lydisoleringen i væggen og samtidig betyde mere arbejde.

2. Sæt nye regler 45x45 eller 75x45 (med bredden udad) på CC600, indsæt 45mm glasuld/stenuld mellem reglerne og behold luftspalten i midten. Sæt derefter OSB + gips på begge sider af væggen.

Jeg hælder mod alternativ 2, da det burde give en rigtig god lydisolering, eftersom det bliver samme konstruktion som tidligere, men med mere isolering og dobbelte plader. OSB'en får jeg også op, så bæreevnen opnås. Det, der er lidt tricky, er, at de gamle regler er 35mm dybe, og nye regler bliver 45mm, men det betyder nok egentlig bare, at de nye regler får lov at bære vægpladerne alene, mens de gamle bærer masonitpladerne i midten.
Hej,
Luftspalten i sig selv lydisolerer intet. Derimod fjerner den vibrationer, som ellers går lige igennem væggen fx. Hvis man har senge mod den væg og vender sig om natten og kommer til at slå let mod væggen, så dæmpes vibrationerne mærkbart..
Synes at alt. Nr 2 virker fornuftigt, dog ville jeg isolere begge vægge fuldt ud med 70mm i den nye, du laver, og 45mm i den gamle væg, du har, det gør ikke noget om isoleringen har kontakt med hinanden, det er træet der skal være adskilt med luftspalten som du kalder det…

Håber at du forstår🙃

Rejäl sagde:
Hej,
Luftspalten i sig lydisolerer ingenting. Derimod fjerner den vibrationer, som ellers går lige igennem væggen fx. Hvis man har senge mod den væg og vender sig om natten og kommer til at slå på væggen let, så dæmpes vibrationerne mærkbart..
Synes at alt. Nr. 2 virker fornuftigt, dog ville jeg isolere begge vægge fuldt 70mm i den nye du laver og 45mm i den gamle væg du har, det gør ingenting, hvis isoleringen har kontakt med hinanden, uden det er træet, der behøver at være separeret med luftspalten som du kalder det…

Håber at du forstår🙃
Nej præcis, jeg har fuld forståelse for, at det er frakoblingen af kontakt, der gør, at man opnår lydegenskaberne, ikke at luften isolerer i sig selv. Mit indledende indlæg blev så langt, at det var uundgåeligt, at noget uklart sneg sig med.

Jeg tror dog, at du har misforstået, eller så misforstår jeg dig, når du nævner 70mm isolering i den nye og 45mm i den gamle - der er kun én væg, og spørgsmålet er, hvor jeg skal have i den :) Min overvejelse i bund og grund var egentlig, om jeg skulle rive den gamle konstruktion ud og skifte til 75mm isolering, eller forbedre den gamle i stedet.

Er det ikke en ydervæg så er 45 mm isolering tilstrækkelig som lydisolering. Den nye ser ud til at være 70 tyk, så bliver det 45 + plader = 70. Du gør, som du synes passer til dig selv.

A
O octomore sagde:
Nej præcis, jeg har fuld forståelse for, at det er frakoblingen af kontakt, der gør, at man opnår lydegenskaberne, ikke at luften isolerer i sig selv. Mit initiale indlæg blev så langt, at det var uundgåeligt, at noget uklart sniger sig med.

Jeg tror dog, at du har misforstået, eller så misforstår jeg dig, når du nævner 70mm isolering i den nye og 45mm i den gamle - der er kun en væg, og spørgsmålet er, hvor jeg skal have den :) Min overvejelse var egentligt, om jeg skulle rive den gamle konstruktion ned og skifte til 75mm isolering, eller forbedre den gamle i stedet.
Du skriver:

2. Sæt nye regler 45x45 eller 75x45 (med bredside udad) på CC600, sæt 45mm glasuld/stenuld mellem reglerne og behold luftspalten i midten. Sæt derefter OSB + gips op på begge sider af væggen.

Så forstod jeg det som, at du ville beholde den væg, som du viser på billedet, og opregle en ny med luftspalte imellem...🙃

Rejäl sagde:
Du skriver:

2. Sæt nye regler 45x45 eller 75x45 (med bredside udad) på CC600, sæt 45mm glasuld/stenuld mellem reglerne og behold luftspalten i midten. Sæt så op OSB + gips på begge sider af væggen.

Da forstod jeg det som om, at du skulle beholde den væg, som du viser på billedet og sætte en ny op med luftspalte imellem...🙃
Jaha, nej, min tanke var at sætte nye regler mellem de eksisterende, så jeg får til de rigtige CC-mål :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.