3,801 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
Hvordan skal jeg fjerne dette, hvis det er asbest?
Hej! Vi har lige købt et hus med byggeår 1935. Der er noget skidt, hvilket jeg forstår ikke i sig selv er så usædvanligt med ældre huse, men noget man må lære at håndtere og udbedre efterhånden. Kælderen er noget af et problemområde... Er disse rør noget, jeg straks bør udbedre/tætne/erstatte? Er der asbest i dem?
Velkommen til forummet!
Er rørisoleringen så gammel, så kan der meget vel være asbest i isoleringen, men den eneste rigtige måde at vide det med sikkerhed på er at tage en prøve og sende den til analyse. Som jeg har forstået det, blev asbestisolering primært brugt på bøjninger, men jeg kan tage fejl.
En fin ting ved asbest er, at det ikke er farligt, så længe man lader det være i fred; det er når man roder rundt i det, så det støver, og asbestkrystallerne hvirvler ud i luften, at det kan være sundhedsskadeligt.
Er rørisoleringen så gammel, så kan der meget vel være asbest i isoleringen, men den eneste rigtige måde at vide det med sikkerhed på er at tage en prøve og sende den til analyse. Som jeg har forstået det, blev asbestisolering primært brugt på bøjninger, men jeg kan tage fejl.
En fin ting ved asbest er, at det ikke er farligt, så længe man lader det være i fred; det er når man roder rundt i det, så det støver, og asbestkrystallerne hvirvler ud i luften, at det kan være sundhedsskadeligt.
Top, tak! Som du ser på billederne, føles det som om det er nok at gå forbi der, så hvirvler asbest rundt i rummet, men jeg er måske overdrevet bekymret. Alligevel, tips til hvordan man får fjernet skidtet? Jeg vil helst undgå asbest, der ligger blottet mod rummet, så...Jumos sagde:
Velkommen til forummet!
Er rørisoleringen så gammel, kan der meget vel være asbest i isoleringen, men den eneste sikre måde at vide det på er at tage en prøve og sende til analyse. Som jeg har forstået det, blev asbestisolering primært anvendt på bøjninger, men jeg kan tage fejl.
En god ting ved asbest er, at det ikke er farligt, så længe man lader det være i fred. Det er når man roder i det, så det støver, og asbestkrystallerne hvirvler ud i luften, at det kan være sundhedsskadeligt.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 146 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,146 indlæg
Asbest blev brugt primært i bøjningerne. Men selv hvis der er asbest, hvor isoleringen er beskadiget, gør det ingen forskel, hvis du ikke rører ved det. Lad det bare være, indtil den dag du skal skifte rørerne.
Det är precis som jumos skriver i böjarna de applicerade asbest. Asbestmassan de använde var vit och var som en gipsblndnimg de smetade på som stelnade när det torkade så är isoleringen omålad syns det tydligt. Du kan enkelt känna på böjarna och jämföra med mitt på en raksträcka. Raksträckan är mjuk vågar jag nästan garantera, är böjarna lika mjuka är det inte asbest, är de hårda är risken stor för asbest.Jumos sagde:
Välkommen till forumet!
Är rörisoleringen så gammal så kan det mycket väl vara asbest i isoleringen, men det enda riktiga sättet att veta säkert är att ta ett prov och skicka på analys. Som jag har förstått det så användes asbestisolering främst på böjar, men jag kan ha fel.
En fin grej med asbest är att det inte är farligt så länge man låter den vara ostörd, det är när man petar runt i den så att den dammar och asbestkristallerna yr ut i luften som det kan vara ohälsosamt.
Ja du synes ikke at være velbevandret om asbest og overdrevent bekymret! For at frigøre asbest kræves det, at du river isolering mm ned, som sidder fast rundt om bøjningerne. Det er ikke et radioaktivt stof!
Jeg har aldrig sat mig ind i, hvordan man bedst fjerner asbestisolering selv (på trods af at jeg er ret overbevist om, at vi har et antal bøjninger i kælderen, som er asbest i). Det generelle råd jeg kan give er, at først tage en prøve for at sikre, om det er asbest eller ej. Hvis det viser, at det er asbest, og du vil fjerne det, så er der firmaer, der asbestsanerer, som har uddannelse for det og er professionelle til det. Det koster selvfølgelig mere end at gøre det selv, men så slipper du forhåbentlig for at bekymre dig om de eventuelle risici ved arbejdet.J Jörgen Petersson1 sagde:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 146 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,146 indlæg
Det er ikke svært at fjerne asbest, hvis man vil. Åndedrætsværn og en grovstøvsuger kommer man langt med. Men man gør sig selv en fandens bjørnetjeneste, hvis man begynder at pille i asbesten unødvendigt. Lad skidtet bare være, indtil det er nødvendigt at pille.
Grovstøvsuger er det nok godt, hvis man undgår, blomstersprøjte til at fugte med, kost/skovl og plastiksæk risikerer at sprede uønskede fibre betydeligt mindre.Düsseldorff sagde:
Så der er ingen steder på billederne, hvor I mistænker, at der er asbest, der ligger blottet?
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 146 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,146 indlæg
Det har du måske ret i. Uanset så behøver man ikke være overdrevet bange, når det handler om en kortvarig eksponering ved enkelte tilfælde. Særligt ikke hvis man bruger passende åndedrætsværn.F fribygg sagde:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 146 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,146 indlæg
Hvad mener du med blottat? En eternitplade på et tag, er det blottet asbest? Det er ikke et flygtigt materiale, der frigives i luften af sig selv. Det er fibre, der kræver mekanisk påvirkning for at løsne sig.J Jörgen Petersson1 sagde:
Düsseldorff sagde:
Hvad mener du med blotlagt? En eternitplade på et tag, er det blotlagt asbest? Det er ikke et flygtigt materiale, der frigives i luften af sig selv. Det er fibre, der kræver mekanisk påvirkning for at løsnes.
Nej men at det er som på billedet, at det ligger synligt for det blotte øje på en af de billeder, jeg har postet.Düsseldorff sagde:
Jeg ville fjerne en asbestplade i loftet af et kælderrum og samtidig ville jeg forskønne rørisoleringen. Lod en professionel asbestsaneringsmand ordne det hele. Det var en overkommelig omkostning, og jeg sover roligere. Måske unødvendigt når det handler om et engangsjob, men følelsen er også vigtig. Det var mit valg.
Har også rør i kælderloftet med mistænkt asbest i bøjningerne. Disse rør nærmer sig alligevel EOL, så min tanke er at plaste ind og tape skidtet ret omhyggeligt, save af med en tigersav et sted på de lige stræk... Sørge for, at alt er indesluttet, så behøver man ikke bekymre sig så meget, hvis man har det rette åndedrætsværn, det rigtige filter i støvsugeren eller hvis man har vådtørret tilstrækkeligt.
Det er fornuftigt at have lidt seler og livrem med asbest, man ved ikke, hvor meget man historisk set er blevet eksponeret for, hvad netop ens egen krop kan tåle, og de sygdomme og gener vil man ikke have.
Er man ryger, er den bedste start på sit asbest-projekt at stoppe omgående.
Det er fornuftigt at have lidt seler og livrem med asbest, man ved ikke, hvor meget man historisk set er blevet eksponeret for, hvad netop ens egen krop kan tåle, og de sygdomme og gener vil man ikke have.
Er man ryger, er den bedste start på sit asbest-projekt at stoppe omgående.