Hej

Jeg har brug for at få en 3x1m stor lamineret glasplade til genbrug. Har ikke målt tykkelsen, men ville gætte på, at det er 8.76 mm.

Kæmpen er i nuværende format tung og lang. Hvordan skærer jeg bedst udyret ned i 3-4 mere håndterbare stykker uden at skade mig selv og uden at det revner? Vinkelsliber?

Skænk den væk på blocket i stedet. Der er nok mange, der gerne vil have sådan en glasskive.

• Synes
AndersPS
  • Laddar…
Hvis du ikke vil risikere, at det sprænger, og der kommer glasskår overalt, så kan du måske købe en billig presenning hos f.eks. Biltema og lægge den i, og derefter slå til med hammeren/slaghammeren et par gange, så har du snart det i en håndterbar størrelse. :).

At skære glas med vinkelsliber har jeg selv ret dårlige erfaringer med. Man må jo prøve :)

Hele ideen med lamineret glas er vel, at det ikke går i masser af løse skår, hvis det sprækker, men at det holdes sammen af laminatet.

Har egentlig ingen anelse om, hvordan man gør, eller om det "kan lade sig gøre" at dele det. Men skær som normalt med en glasskærer, men på begge sider, da det er to glasplader. Knæk derefter som normalt, og derefter skær med en tapetkniv af laminatet. Fortæl så, hvordan det virkede ;)

Ja, det holdes jo sammen af laminatet, men der bliver stadig masser af små, små glasfliser, hvis det revner.

Jeg gætter desuden på, at det er hærdet, og så er det umuligt at bearbejde.

Ja, er det hærdet så er nok det enkleste alternativ at låne en trailer... ;)

Man skærer en ridse på begge sider med glasskærer. Derefter lægger man sprit på ridsen og tænder ild, og lader det brænde ud. Derefter knækker man glasset som normalt. Det ser ud som magi, når en glarmester gør det.

Mvh Findus

• Synes
Helena Lundberg og 2 andre
  • Laddar…
findus42 sagde:
Man skærer en rille på begge sider med glaskærer. Derefter lægger man rødspiritus på rillen og tænder på, og lader det brænde ud. Så knækker man glasset som normalt. Det ser ud som magi, når en glarmester gør det.

Mvh Findus
Lægger man rødspiritus på én side ad gangen, eller kun på den ene side?

Kun den ene side.

findus42 sagde:
Man skærer en rille på begge sider med glasskærer. Derefter hælder man sprit på rillen og tænder ild og lader det brænde ud. Derefter knækker man glasset som normalt. Det ser ud som magi, når en glarmester gør det.

Mvh Findus
Sejt! Mener du for lamineret glas eller for hærdet eller begge dele?

Hærdet går ikke at bearbejde eller skære overhovedet. Kun lamineret.

Hilsen Findus

• Synes
hsd
  • Laddar…
Blocket som sagt. Der findes sikkert nogen i nærheden, der sidder og kigger efter billigt glas for at bygge en imponerende luftsolfanger.

mexitegel sagde:
Coolt! Mener du for lamineret glas eller for hærdet eller begge dele?
Det er for lamineret glas. Varmen fra flammen gør mellemlaget lettere at skære. Jeg har aldrig gjort det selv men ved, at det er sådan min glarmester gør. Hærdet glas kan man ikke skære og knække med en almindelig glasskærer. Gætter på, at der findes specielle save eller måske andre teknikker, der klarer det, men jeg ved ikke hvordan man gør.

EDIT: Utroligt sen opdager jeg...

Præcis. Vi falder i søvn foran paddan, for der kan være et spørgsmål at svare på :). Sov godt
Hilsen Findus

• Synes
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.