20,746 læst ·
18 svar
21k læst
18 svar
Hvordan skærer jeg bedst lamineret glas?
Side 1 af 2
Medlem
· Stockholms län
· 416 indlæg
Hej
Jeg har brug for at få en 3x1m stor lamineret glasplade til genbrug. Har ikke målt tykkelsen, men ville gætte på, at det er 8.76 mm.
Kæmpen er i nuværende format tung og lang. Hvordan skærer jeg bedst udyret ned i 3-4 mere håndterbare stykker uden at skade mig selv og uden at det revner? Vinkelsliber?
Jeg har brug for at få en 3x1m stor lamineret glasplade til genbrug. Har ikke målt tykkelsen, men ville gætte på, at det er 8.76 mm.
Kæmpen er i nuværende format tung og lang. Hvordan skærer jeg bedst udyret ned i 3-4 mere håndterbare stykker uden at skade mig selv og uden at det revner? Vinkelsliber?
Hvis du ikke vil risikere, at det sprænger, og der kommer glasskår overalt, så kan du måske købe en billig presenning hos f.eks. Biltema og lægge den i, og derefter slå til med hammeren/slaghammeren et par gange, så har du snart det i en håndterbar størrelse.
.
At skære glas med vinkelsliber har jeg selv ret dårlige erfaringer med. Man må jo prøve
At skære glas med vinkelsliber har jeg selv ret dårlige erfaringer med. Man må jo prøve
Hele ideen med lamineret glas er vel, at det ikke går i masser af løse skår, hvis det sprækker, men at det holdes sammen af laminatet.
Har egentlig ingen anelse om, hvordan man gør, eller om det "kan lade sig gøre" at dele det. Men skær som normalt med en glasskærer, men på begge sider, da det er to glasplader. Knæk derefter som normalt, og derefter skær med en tapetkniv af laminatet. Fortæl så, hvordan det virkede
Har egentlig ingen anelse om, hvordan man gør, eller om det "kan lade sig gøre" at dele det. Men skær som normalt med en glasskærer, men på begge sider, da det er to glasplader. Knæk derefter som normalt, og derefter skær med en tapetkniv af laminatet. Fortæl så, hvordan det virkede
Ja, det holdes jo sammen af laminatet, men der bliver stadig masser af små, små glasfliser, hvis det revner.
Jeg gætter desuden på, at det er hærdet, og så er det umuligt at bearbejde.
Jeg gætter desuden på, at det er hærdet, og så er det umuligt at bearbejde.
Man skærer en ridse på begge sider med glasskærer. Derefter lægger man sprit på ridsen og tænder ild, og lader det brænde ud. Derefter knækker man glasset som normalt. Det ser ud som magi, når en glarmester gør det.
Mvh Findus
Mvh Findus
Lægger man rødspiritus på én side ad gangen, eller kun på den ene side?findus42 sagde:
Sejt! Mener du for lamineret glas eller for hærdet eller begge dele?findus42 sagde:
Det er for lamineret glas. Varmen fra flammen gør mellemlaget lettere at skære. Jeg har aldrig gjort det selv men ved, at det er sådan min glarmester gør. Hærdet glas kan man ikke skære og knække med en almindelig glasskærer. Gætter på, at der findes specielle save eller måske andre teknikker, der klarer det, men jeg ved ikke hvordan man gør.mexitegel sagde:
EDIT: Utroligt sen opdager jeg...