Jeg har bygget en arbejdsbænk, så nu er den færdigreglet. Skal bare have på med spånpladen. Den skal saves til rette mål. Jeg er total nybegynder og har aldrig skåret en spånplade før. Hvordan gør jeg for at det ikke skal sprække, og for at det skal blive lige? Skal jeg male en streg og så køre med fogavansen så godt det går? Eller skal jeg låne naboens rundsav og køre med den? Skal jeg lægge pladen på bukke? Hvad har I for tips?
Ja, læg pladen på et par solide bukke, evt. kan du fastgøre den med et par tvinger. Hvis du låner rundsaven anbefaler jeg, at du tager en passende lang bræt som modhold, også denne bør du fastgøre med et par tvinger. Præcis hvor langt fra snittet den skal ligge, må du afmåle med saven.
Så starter du saven, så den kommer op i fuldt omdrejningstal, inden du trykker den mod pladen og begynder at save. Hold et bestemt men ikke hårdt tryk, og lad den skære sig igennem pladen langs med modholdet.
Husk altid at tage stikket ud/batteriet af, inden du rører ved klingen eller flytter på klingebeskyttelsen. Brug høreværn og evt. briller, det støver en del.
Så starter du saven, så den kommer op i fuldt omdrejningstal, inden du trykker den mod pladen og begynder at save. Hold et bestemt men ikke hårdt tryk, og lad den skære sig igennem pladen langs med modholdet.
Husk altid at tage stikket ud/batteriet af, inden du rører ved klingen eller flytter på klingebeskyttelsen. Brug høreværn og evt. briller, det støver en del.
Er det dumt, hvis man bruger en fogsvans?zarkov sagde:
Ja, læg pladen på et par solide bukkler, eventuelt kan du klemme den fast med et par tvinger. Hvis du låner rundsaven, anbefaler jeg, at du tager en passende lang bræt som modhold, også denne bør du klemme fast med et par tvinger. Præcis hvor langt fra snittet den skal ligge, må du måle med saven.