Hej alle sammen, jeg er en moderat erfaren gør-det-selv-person, der gerne prøver at fikse ting selv. I dette tilfælde føler jeg dog, at jeg har brug for lidt ekstra ekspertise.

Jeg vil opsætte en "svævende" stang til at hænge bøjler med overtøj på. Formentlig vil stangen være 60-70 cm lang, og så vil jeg fastgøre 2 læderremme, der sidder 10-20 cm ind på hver side af stangen, så formentlig ca. 40 cm fra hinanden. Disse tænker jeg så, at jeg vil fastgøre i hver sin metalring, der så hænger i hver sin krog, som fastgøres i loftet. Det er her, jeg støder på problemer.

Loftet har ingen bjælker i dette område (hvad jeg kan slå mig frem til). Jeg ville altså skulle fastgøre krogene i gipspladen, som gissningsvis ikke er særlig tyk. Jeg ville vurdere ca. 1-1,5 cm. Min kunnen går ikke meget længere end at tænke "Ingen rawlplug vil kunne klare denne vægt" (Jeg ville gætte, at en 60x1,4 cm træstang i bøg med 10-15 jakker sikkert kan komme op på 20 kg. og hvis nogen pludselig hænger deres MC-stel på, skal det helst ikke falde ned på gulvet af i alt 30 kg.)...

Hvordan i alverden løser jeg dette, hvis det overhovedet kan løses?

I værste fald må jeg opgive idéen og lave en løsning med vægbeslag i stedet.

Meget taknemmelig for al hjælp jeg kan få.

Venlig hilsen Gustaf.

Skær en ordentlig firkant af gips. Skub en plade ind, f.eks. plywood/osb og skru den fast. Sæt gipsfirkanten tilbage og sparkel over alle sprækker og skruehoveder, maling loftet. Nu har du en kanonplade, som du kan skrue i.

• Synes
Gustaf L og 1 anden
  • Laddar…
Der burde findes sparsomme (plankor gipsen er skruet i) ovenover gipsen som igen sidder i bjælkerne. Du finder skruerne i gipsen med en magnet. Der burde du kunne sætte dine kroge.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Jeg indbilder mig, at en klædestang, der hænger i stropper fra loftet, vil drive en til vanvid, da den svinger væk, når man skal hænge tøj på, hvis man støder imod de allerede ophængte stykker. Tænk frit hængende rebstige.

G Guson sagde:
Jeg bilder mig ind, at en tøjstang som hænger i remme fra loftet vil drive en til vanvid...
Enig!
Måske kan @Gustaf L lægge en enkel, målsat skitse over entréen,
så kan vi sikkert komme med tips til gode løsninger :)

Jeg synes ideen er interessant i hvert fald. Hvordan ville det være med et V af tynd stålwire fastgjort i hver ende af stangen, og de bagerste wirer krydset højre/venstre? Er der noget, jeg overser, eller burde det ikke blive stabilt mod gynge i alle retninger?

G Guson sagde:
Jeg synes ideen er interessant i hvert fald. hvordan ville det være med et V af tynd stålvajer fastgjort i hver ende af stangen og de bagerste vajere krydset højre/venstre? Er der noget jeg misser eller burde det ikke blive stabilt mod gynge i alle retninger?
Ved nærmere eftertanke går det nok ikke så enkelt. Et V i hver ende plus et kryds, helst i bagkanten, er nødvendigt.

Læg nogle billeder op, hvor du har tænkt dig at have den, så man får en idé om, hvordan det ser ud.

Regnede faktisk ikke med meget respons, da det er første indlæg her, men dette var jo strålende.

Jeg smider sammen en meget amatøragtig skitse på målene ovenfra. Det er en tidligere foreningslokale i kælderen, som er blevet ombygget til lejlighed, dermed er der temmelig unikke løsninger og vinkler gennem hele lejligheden, så ja, billeder kan nok være en fornuftig idé...

Opdaterer om et lille øjeblik.

20 kg er ikke noget problem, men da antager jeg, at det ikke er 20 kg belastning per skrue.

Snaptoggle klarer en del.

Her har vi målene på hallen. og ja, det er en forfærdelig skitse med uforholdsmæssige mål og lidt skæve vinkler. Det er dog i princippet sådan det ser ud. Tager nogle billeder og uploader dem med.

• Skitse af entre med dør- og hallmål, inklusive badeværelsesdør og garderobeplads. Vinklerne er skæve og målene er upræcise.
Sådan ser det ud.

• En entré med hvid dør, tøj på knage, spejl op ad væggen, og en måtte på gulvet. Billedet er fra en indgang i bolig.
  • Væg med lyskontakt ved siden af en dør i et rum.
  • Gang med knagerække fyldt med jakker og tørklæder, køkken i baggrunden og et billede af en hund hængende på væggen.
Det er altså mere eller mindre kroklisten, som I ser på det tredje billede, der skal erstattes. Bøjlen kommer dog altså ikke til at sidde på samme sted, men langs med døren, hvis den er opstillet.

Senest redigeret:
Dette er nok en af de bedste youtubetests jeg har set.

A Andy78 sagde:
20kg er intet problem, men da antager jeg, at det ikke er 20kg belastning pr. skrue.

Snaptoggle klarer en del.
[media]
Fungerer dette, så lyder det jo som en meget praktisk løsning :O

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.