9,050 læst ·
29 svar
9k læst
29 svar
Hvordan sætter jeg en tøjstang op i mit gipsloft/loft uden at fastgøre i regler?
Hej alle sammen, jeg er en moderat erfaren gør-det-selv-person, der gerne prøver at fikse ting selv. I dette tilfælde føler jeg dog, at jeg har brug for lidt ekstra ekspertise.
Jeg vil opsætte en "svævende" stang til at hænge bøjler med overtøj på. Formentlig vil stangen være 60-70 cm lang, og så vil jeg fastgøre 2 læderremme, der sidder 10-20 cm ind på hver side af stangen, så formentlig ca. 40 cm fra hinanden. Disse tænker jeg så, at jeg vil fastgøre i hver sin metalring, der så hænger i hver sin krog, som fastgøres i loftet. Det er her, jeg støder på problemer.
Loftet har ingen bjælker i dette område (hvad jeg kan slå mig frem til). Jeg ville altså skulle fastgøre krogene i gipspladen, som gissningsvis ikke er særlig tyk. Jeg ville vurdere ca. 1-1,5 cm. Min kunnen går ikke meget længere end at tænke "Ingen rawlplug vil kunne klare denne vægt" (Jeg ville gætte, at en 60x1,4 cm træstang i bøg med 10-15 jakker sikkert kan komme op på 20 kg. og hvis nogen pludselig hænger deres MC-stel på, skal det helst ikke falde ned på gulvet af i alt 30 kg.)...
Hvordan i alverden løser jeg dette, hvis det overhovedet kan løses?
I værste fald må jeg opgive idéen og lave en løsning med vægbeslag i stedet.
Meget taknemmelig for al hjælp jeg kan få.
Venlig hilsen Gustaf.
Jeg vil opsætte en "svævende" stang til at hænge bøjler med overtøj på. Formentlig vil stangen være 60-70 cm lang, og så vil jeg fastgøre 2 læderremme, der sidder 10-20 cm ind på hver side af stangen, så formentlig ca. 40 cm fra hinanden. Disse tænker jeg så, at jeg vil fastgøre i hver sin metalring, der så hænger i hver sin krog, som fastgøres i loftet. Det er her, jeg støder på problemer.
Loftet har ingen bjælker i dette område (hvad jeg kan slå mig frem til). Jeg ville altså skulle fastgøre krogene i gipspladen, som gissningsvis ikke er særlig tyk. Jeg ville vurdere ca. 1-1,5 cm. Min kunnen går ikke meget længere end at tænke "Ingen rawlplug vil kunne klare denne vægt" (Jeg ville gætte, at en 60x1,4 cm træstang i bøg med 10-15 jakker sikkert kan komme op på 20 kg. og hvis nogen pludselig hænger deres MC-stel på, skal det helst ikke falde ned på gulvet af i alt 30 kg.)...
Hvordan i alverden løser jeg dette, hvis det overhovedet kan løses?
I værste fald må jeg opgive idéen og lave en løsning med vægbeslag i stedet.
Meget taknemmelig for al hjælp jeg kan få.
Venlig hilsen Gustaf.
Jeg indbilder mig, at en klædestang, der hænger i stropper fra loftet, vil drive en til vanvid, da den svinger væk, når man skal hænge tøj på, hvis man støder imod de allerede ophængte stykker. Tænk frit hængende rebstige.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Jeg synes ideen er interessant i hvert fald. Hvordan ville det være med et V af tynd stålwire fastgjort i hver ende af stangen, og de bagerste wirer krydset højre/venstre? Er der noget, jeg overser, eller burde det ikke blive stabilt mod gynge i alle retninger?
Ved nærmere eftertanke går det nok ikke så enkelt. Et V i hver ende plus et kryds, helst i bagkanten, er nødvendigt.G Guson sagde:
Regnede faktisk ikke med meget respons, da det er første indlæg her, men dette var jo strålende.
Jeg smider sammen en meget amatøragtig skitse på målene ovenfra. Det er en tidligere foreningslokale i kælderen, som er blevet ombygget til lejlighed, dermed er der temmelig unikke løsninger og vinkler gennem hele lejligheden, så ja, billeder kan nok være en fornuftig idé...
Opdaterer om et lille øjeblik.
Jeg smider sammen en meget amatøragtig skitse på målene ovenfra. Det er en tidligere foreningslokale i kælderen, som er blevet ombygget til lejlighed, dermed er der temmelig unikke løsninger og vinkler gennem hele lejligheden, så ja, billeder kan nok være en fornuftig idé...
Opdaterer om et lille øjeblik.