Hej. Jeg skal til at rette op et loft, hvor spærerne er "polskbyggede" på stedet, altså ingen ret vinkel nogen steder, og når man lægger en retskinne over forskallingen ser man forskelle på op til 15 mm. Forskallingsbrættet er skruet med plast og isolering ovenpå. Jeg tænker at måle op, hvor loftet er lavest for derefter at løsne skruerne og lægge afstandsstykker mellem forskallingen og spærene. Men hvordan måler jeg det op? Jeg har ingen erfaring med laser, kan det fungere? Eller har nogen et andet tip?

Gennemsigtig plastikslange!
Med lidt farvet væske i for at kunne aflæse nemt.
Har brugt blandsaft...

Mikael_L
Det i laser-vejen jeg kan forestille mig fungerer er rotationslaser med modtager samt en slags målestang (som i dette tilfælde kan være hjemmelavet af et stykke trælægte).
Men det er ikke specielt billig udstyr.

Laseren sætter du tæt på loftet et sted hvor den får fri udsigt overalt.
Så vælger du loftets nye niveau og indstiller målestang og modtager på denne højde.

Så sætter du målestangen mod hvert punkt du ønsker at indstille højde på og justerer til det stemmer.

Tak for tipset. Det lyder jo enkelt. Det skal jeg prøve. Dyrt ja. 9000 kr iflg. oplysning. Men der findes måske udstyr at leje.

Rotationslaser findes billigere. Bosch GLL-80 fx. Den kan man jo have nytte af også til andet.

Jeg plejer at bruge en rotationslaser og et stykke lægte med en decimeter tommestok/målebånd fastgjort med tape.
Jeg har en billig Black & Decker rotationslaser, som jeg plejer at hænge op i loftet i passende øjenhøjde, så er det bare at sætte lægten mod en glespanel og aflæse en måling, finde derefter den laveste gles og flytte målebåndet/tommestokken, så du har laserlinjen ved 0mm på den laveste gles.
Gå derefter rundt med lægten og læs af hvad du får for mål og skriv direkte på glesen hvor mange mm det differerer, når du har målt op alle, så er det bare at gå rundt og lægge mellemstykker/kiler, jeg har rettet både loft og gulv på denne måde og det går relativt hurtigt.

• Synes
Jens33
  • Laddar…
Findes der billige rotationslasere, der gør jobbet tilstrækkeligt godt, omkring en tusind. Hæng den fra loftet i midten og gå derefter rundt med en tommestok og tjek hvilke højder du har fra stregen til glespanel og juster derefter.

Udgå fra gulvet og vatre op de fire hjørner, brug et vaterpas og retskinne. Læg masonit eller andre distancer, så hjørnerne er i vater. Mål op til loftet fra disse 4 punkter og spænd en snor mellem disse fire punkter. Efterhånden som du opsætter regler, spænder du nye snore op, mens du har de gamle snore til reference. Det er svært at forklare, håber du forstod. Snor er billigt, vaterpas har du vel, og en bræt som retskinne koster maks 100 kr.

Det findes rotationslasere til leje hos Ramirent for nogle hundrede kroner. Så det skal jeg gøre. Er der nogen, der har tips om underlag? Jeg plejer at bruge masonit, men findes der specielle distancer med forskellige tykkelser? Jeg mener, jeg så noget om det i fjernsynet, men finder intet, når jeg søger på nettet.

G
anaitis sagde:
Gennemsigtig plastikslange!
Med lidt farvet væske i for at kunne aflæse nemt.
Har brugt blandssaft...
Hvorfor så meget snak om lasere når gammel hæderlig teknik duger fint. Som Anaitis allerede har foreslået. I det mindste for engangsjob, hvis man nu ikke vil bruge penge på en laser.

Gnor sagde:
Hvorfor så meget snak om lasere når gammeldags teknik er brugbar. Som Anaitis allerede har foreslået. I det mindste for engangsarbejde, hvis man nu ikke ønsker at bruge penge på en laser.
Brugte slangemetoden til en husgrund i slutningen af 70'erne. Jeg syntes det var besværligt og tog lang tid med vandspejlet i slangen som aldrig standsede, og til sidst blev jeg nødt til at tjekke resultatet med et nivelleringsinstrument. Og justere. Måske gjorde jeg det forkert dengang, men det føles tryggere med laseren.

Med slange så tager man det roligt, men gør man det rigtigt og sørger for, at der ikke er nogen luftbobler, så er slangen uovertruffen.
Den måler bedre end selv en dyr laser.

Mikael_L
Daniel78 sagde:
Jeg plejer at bruge en rotationslaser og et stykke lægte med en decimeter tommestok/målebånd fasttejpet på. Jeg har en billig Black & Decker rotationslaser, som jeg plejer at hænge op i loftet i passende øjenhøjde. Så er det bare at sætte lægten mod en glespanel og aflæse et mål, finde derefter den laveste gles og flytte målebåndet/tommestokken, så du har laserlinjen ved 0 mm på den laveste gles. Gå derefter rundt med lægten og læs af, hvad du får af mål, og skriv direkte på gles, hvor mange mm det differer. Når du har målt alle, er det bare at gå rundt og lægge mellemstykker/kiler på, jeg har rettet både loft og gulv på denne måde, og det går relativt hurtigt.
Det der er jo ingen dum metode. Med den metode går det jo endda at bruge en billig linjelaser, så længe man markerer et referencepunkt, når man flytter den til et nyt svejseområde.

flyfisherman sagde:
Der er rotationslasere til leje hos Ramirent for nogle hundrede kroner. Så det skal jeg gøre. Nogen, der har tips om underlag. Jeg plejer at bruge masonit, men findes der specielle distancer med forskellige tykkelser? Jeg mener, jeg så noget om det på tv, men kan ikke finde noget, når jeg søger på nettet.
Jeg bruger disse to produkter, når jeg retter op gulve, vægge og tage, og også når jeg monterer vinduer, døre osv.

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4509&n=10
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4512&n=10

Distancebrikkerne er meget praktiske at bruge, når man har lært, hvilken størrelse hver farve har.
Brikkerne findes i 1-5mm og har styringer, så man kan stable dem i hinanden. Når det bliver mere end 15-20mm, så bruger jeg kilerne i stedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.