Skal renovere køkkenet men har problemer med køkkens vinkler!!
Nogen der kan bistå med tips om, hvordan man får køkkenvæggen (hvor køkkenskabene står) lidt mere vinkelret?
Tillæg: Køkkenvæggen består altså af 64,5 cm i en vinkel + 281 cm i en anden vinkel. Dog er begge disse dele af væggen vinkelrette (90 grader) mod deres respektive sidevægge.
Har, efter bedste evne, forsøgt at tegne op, hvordan køkkenet ser ud.
Nogen der kan bistå med tips om, hvordan man får køkkenvæggen (hvor køkkenskabene står) lidt mere vinkelret?
Tillæg: Køkkenvæggen består altså af 64,5 cm i en vinkel + 281 cm i en anden vinkel. Dog er begge disse dele af væggen vinkelrette (90 grader) mod deres respektive sidevægge.
Har, efter bedste evne, forsøgt at tegne op, hvordan køkkenet ser ud.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 indlæg
Hvilke mål?
Uden at kende målene...
på dit billede ser det ud som om, at vinklen "køkkenvæg" og væggen ved døren er ca. 90 grader, er det ikke nok med skabe langs den. Det ville blive et køkken i vinkel i sådanne tilfælde.
Alternativt kunne I bygge gipsvægge op, så I får parallelle vægge. Byg et spisekammer "oppe til venstre". I den del, som bliver for smal til spisekammeret, kan I have en ekstra dyb bordplade og for eksempel jalousidøre. Så kan I have køkkenmaskiner, kaffemaskine, brødrister og hvad I nu vil og stadig have dem hurtigt tilgængelige. Den skrå væg til højre kan I rette op i to trin og bruge grundere bundskabe tættest på døren. I kunne sætte en kogeplade i hjørnet. Eventuelt kan I bygge en trekantet ca. 20 cm høj hylde bagved kogepladen.
Nu har jeg jo ingen idé om, hvor stort køkkenet er, men se skitsen nedenfor, så I måske forstår, hvad jeg mener.
Det grå skal forestille bundskabe, det brune er "skjulte rum" bagved arbejdsbordet og ligger i højde med dette.
/fredrik
på dit billede ser det ud som om, at vinklen "køkkenvæg" og væggen ved døren er ca. 90 grader, er det ikke nok med skabe langs den. Det ville blive et køkken i vinkel i sådanne tilfælde.
Alternativt kunne I bygge gipsvægge op, så I får parallelle vægge. Byg et spisekammer "oppe til venstre". I den del, som bliver for smal til spisekammeret, kan I have en ekstra dyb bordplade og for eksempel jalousidøre. Så kan I have køkkenmaskiner, kaffemaskine, brødrister og hvad I nu vil og stadig have dem hurtigt tilgængelige. Den skrå væg til højre kan I rette op i to trin og bruge grundere bundskabe tættest på døren. I kunne sætte en kogeplade i hjørnet. Eventuelt kan I bygge en trekantet ca. 20 cm høj hylde bagved kogepladen.
Nu har jeg jo ingen idé om, hvor stort køkkenet er, men se skitsen nedenfor, så I måske forstår, hvad jeg mener.
Det grå skal forestille bundskabe, det brune er "skjulte rum" bagved arbejdsbordet og ligger i højde med dette.
/fredrik
"Vinduesvæggen" = 360 cmJohan Gunverth sagde:
"Køkkenvæggen" = 64,5 cm (en vinkel) + 281 cm (anden vinkel) Begge disse dele er vinkelrette (90 grader) mod deres respektive sidevægge, men ikke mod hinanden.
Køkkenvæg --> vinkel før dør = 173 cm
vinkel før dør --> dør = 20 cm
dør (hele vejen ind til væg) = 91 cm
modsatte væg = 298 cm
Meget spændende plantegning!
Tak for tipsene!fredwel sagde:Uden at kende målene...
på dit billede ser det ud som om vinklen "køkkenvæg" og væggen ved døren er ca. 90 grader, er det ikke nok med skabe langs den. Det ville blive et vinkelkøkken i så fald.
Alternativt kunne I opbygge gipsvægge, så I får parallelle vægge. Byg et spisekammer "oppe til venstre". I den del, der bliver for smal til spisekammeret, kan I have en ekstra dyb bordplade og for eksempel jalousidøre. Så kan I gemme madblendere, kaffemaskiner, brødristere og hvad I nu vil og stadig have dem hurtigt tilgængelige. Den skrå væg til højre kan I rette op i to trin og bruge grundere underskabe nærmest døren. I kunne sætte en kogeplade i hjørnet. Eventuelt kan I opbygge en trekantet ca. 20 cm høj hylde bag kogepladen.
Nu har jeg jo ingen anelse om, hvor stort køkkenet er, men se skitsen nedenfor, så forstår I måske, hvad jeg mener..
Det grå skal forestille underskabe, det brune er "skjulte rum" bag arbejdsbordet og ligger i højde med dette.
/fredrik
Det ville være perfekt, hvis vi kunne få en kogeplade i hjørnet.
En ting, der ikke fremgår af skitsen, er at 121 cm ind fra køkkenvæggen (på væggen markeret "vinduesvæg") så har vi vinduet. Vi kan altså kun udnytte den udpegede væg + evt. 120 cm af vinduesvæggen + 173 cm af dørvæggen. Vi kommer altså ikke rundt om vinklen.
Åh, nej det var ikke rettet mod dit forslag! bare almen info!fredwel sagde:
Hmmm .... vi forsøger at få køl/frys et sted ind, men det lykkes ikke. Vil ikke stille det der, da det så ville gøre rummet endnu mørkere og mere lukket end det allerede er! :/
Hvis man stiller det i hjørnet køkkenvæg/dørvæg, så "mister" vi 110 cm, som vi ellers kunne have brugt til mere bordplads.
Og at stille det i det modsatte hjørne (køkkenvæg/vinduesvæg) går jo ikke, da det kun er 64,5 cm, og vi har brug for mindst 60 + 15 (passlod) for at det kan komme ind.
Flere gode tips?
Hvis man stiller det i hjørnet køkkenvæg/dørvæg, så "mister" vi 110 cm, som vi ellers kunne have brugt til mere bordplads.
Og at stille det i det modsatte hjørne (køkkenvæg/vinduesvæg) går jo ikke, da det kun er 64,5 cm, og vi har brug for mindst 60 + 15 (passlod) for at det kan komme ind.
Flere gode tips?
Jeg synes, det er spild af plads at forsøge at rette væggene ud. Spontant ser jeg 2 løsninger.
1. Byg en bænk langs hele køkkenvæggen med køleskab og fryser enten mod vinduesvæggen eller mod væggen ved døren.
2. Sidder vinduerne i en sådan højde, at man eventuelt kan bygge køkkenet langs denne væg og eventuelt en lille vinkel mod døren. På denne måde undgår man skæve vinkler i køkkenbyggeriet og kan sandsynligvis få plads til et lille bord i krogen.
1. Byg en bænk langs hele køkkenvæggen med køleskab og fryser enten mod vinduesvæggen eller mod væggen ved døren.
2. Sidder vinduerne i en sådan højde, at man eventuelt kan bygge køkkenet langs denne væg og eventuelt en lille vinkel mod døren. På denne måde undgår man skæve vinkler i køkkenbyggeriet og kan sandsynligvis få plads til et lille bord i krogen.
Vi skal nok forsøge os med alternativ nr 1, vinduerne er alt for lave (og indadgående) til at alt 2 skal være muligt. Skal bare finde den bedste måde at få 60 + 10 cm ind på kun 64,5 cm plads.snuttjulle sagde:Jeg synes det er spild af plads at forsøge at rette væggene ud. Spontant ser jeg 2 løsninger. 1. Byg bænk langs hele køkkenvæggen med køleskab og fryser enten mod vinduesvæggen eller mod væggen ved døren. 2. Sidder vinduerne i en sådan højde, at man eventuelt kan bygge køkkenet langs denne væg og eventuelt i en lille vinkel mod døren. På den måde undgår man skæve vinkler i køkkenbygningen og kan sandsynligvis få plads til et lille bord i krogen.
Klik her for at svare