Eller rettere sagt, hvordan ved jeg, at mine nye vægge bliver rigtige?
Jeg tænkte at gøre omtrent som på billedet, med vaterpasset ved jeg jo, at hver 'regel' står lige op, men hvordan ved jeg, at de står i linje med hinanden?
Jeg kan selvfølgelig tage noget, der er rimeligt langt og lige, og lægge det mellem pindene, men findes der nogen bedre metode?
Jeg vækker en gammel tråd, men tænker, at det er bedre her (samlet) end i en ny tråd. Jeg har set, hvordan man strammer rebet, jeg har adgang til laser, og jeg forstår, at jeg så kan måle til rebet, at det da er forskelligt dybt, og om nødvendigt også vælge en dybde, der bliver passende at bruge for væggen. Men hvordan i alverden ved jeg, at jeg retter laser eller reb lige? Når jeg sætter laseren, kan linjen jo være vredet og øge skråt til siden - selvom den er nivellering. Får virkelig ikke fat i, hvordan man afgør, at reb eller laser er lige. Super taknemmelig for nogle præciseringer fra nogen herinde...
Jeg vækker en gammel tråd, men tænker at det er bedre her (samlet) end i en ny tråd. Jeg har set at/hvordan man spænder snoren, jeg har adgang til laser og jeg forstår at jeg så kan måle til snoren at det da er forskellige dybder og om nødvendigt også vælge en dybde som bliver passende til at bruge til væggen. Men hvordan pokker ved jeg at jeg retter laser eller snor lige? Når jeg sætter laseren kan linjen jo være drejet og øge skråt til siden - selvom den er nivellerende. Får virkelig ikke styr på hvordan man afgør at snor eller laser er lige. Super taknemmelig for nogle forklaringer fra nogen herinde...
Monter de første regler indad fra begge hjørner med et professionelt vaterpas type Libero 2000, spænd derefter murersnor rigtig stramt mellem disse 2 monteret 3 cm op fra gulvet, midt på væggen, og nogle cm fra loftet. (brug søm eller lignende for at fastgøre snoren)
Derefter er det bare at montere regel efter regel (mellem de første 2) og kotle ud/ind for at følge murersnorens liv. Væggen kan skævvride lidt som ofte gamle vægge gør, men det er ikke noget du behøver tage hensyn til, hvis du har været omhyggelig med montering af de første 2 regler.
Laser i dette tilfælde besværliggør det i mine øjne, og hører ikke rigtig hjemme på ældre bygninger.
Monter de første reglarne indad fra begge hjørner med et professionelt vaterpas typ Libero 2000, spænd derefter mursnor rigtig stramt mellem disse 2 monterede 3 cm op fra gulvet, midt på væggen, og nogle cm fra loftet. (brug små søm eller lignende til at fastgøre snoren)
Derefter er det bare at montere regel efter regel (mellem de første 2) og rette ud/ind for at følge mursnorens liv.
Væggen kan vride sig lidt, som gamle vægge ofte gør, men det er ikke noget, du behøver at tage hensyn til, hvis du har været omhyggelig med monteringen af de første 2 reglarne.
Laser i dette tilfælde komplicerer det i mine øjne, og hører ikke rigtig hjemme på ældre bygninger.
MvH Jawen
Tak for det detaljerede forslag, Jawen! Jeg kan forestille mig, at jeg kan bruge vaterpasset til at montere den første og sidste regel, så de bliver lodrette hver for sig. Men hvordan ved jeg, om f.eks. den ene side af rummet vinkler indad og udad, så hjørnet ikke bliver (i det mindste i nærheden af) 90 grader?
Jeg tænker, at hvis jeg bygger på 45 i starten på begge sider af væggen, er måske den ene af dem et par cm længere ind i rummet? Og så bliver væggen ganske vist i lod, men det bliver ikke et lige hjørne? Det føles som om, der er noget, jeg ikke forstår.
Hvis det er vigtigt, at hjørnet bliver præcis 90 grader, skal du først måle vinklen op (markere på gulvet eller noget) og derefter tilpasse vægprofilerne, så de passer. Det plejer at være lidt puslearbejde, men når man først har fået hjørnerne på plads, går det ret hurtigt at sætte alle profilerne op imellem.
I stedet for snor ville jeg have sat en liggende profil øverst og nederst mellem hjørneprofilerne. Da jeg profilerede køkkenet for et stykke tid siden, lavede jeg en ramme af hjørneprofilerne og en over- og underliggende profil, som jeg fastgjorde med vinkeljern i væggen og justerede ind trinvis, indtil hjørnet, der skulle have skabe, blev korrekt, og rammen blev lodret i øvrigt.
Hvis det er vigtigt, at hjørnet bliver præcis 90 grader, så skal du måle vinklen først (marker på gulvet eller noget) og derefter justere vægstolperne, så det passer. Det plejer at være lidt puslespil, men når man først har fået hjørnerne på plads, går det ret hurtigt at sætte alle stolperne imellem.
I stedet for snor ville jeg have sat en liggende stolpe øverst og nederst mellem hjørnestolperne. Da jeg reglade køkkenet for noget tid siden, lavede jeg en ramme af hjørnestolperne og en over- og underliggende stolpe, som jeg fastgjorde med vinkellister i væggen og justerede ind successivt, indtil hjørnet, der skal have skabe, blev korrekt og rammen lodret i øvrigt.
tak! Nu hvor du siger det, husker jeg, at min mand målte på en eller anden mærkelig måde, hvad afstanden skulle være i en trekant. Men jeg tænker også, at det egentlig ikke er vigtigt overhovedet, at væggen er i vinkel. Det kan være nok at rette den op.
Mange tak til jer begge.
Hvis det er vigtigt, at hjørnet bliver præcis 90 grader, skal du først måle vinklen op (markere på gulvet eller noget) og så justere væggeskinnerne, så det passer. Det plejer at være lidt arbejde, men når man først har fået hjørnerne på plads, går det ret hurtigt at sætte op alle skinnerne imellem.
I stedet for snor ville jeg have sat en liggende skinne øverst og nederst mellem hjørneskinnerne. Da jeg byggede køkkenet for et stykke tid siden lavede jeg en ramme af hjørneskinnerne og en over- og underliggende skinne, som jeg fastgjorde med vinkelbeslag i væggen og justerede ind løbende, indtil hjørnet, der skulle have skabe, blev rigtigt og rammen lodret i øvrigt.
Eller monter de første skinner ca 15 cm ind i væggen og brug vinkelbeslag.
Disse skinner kan jo demonteres, når alle væggeskinner er monteret, og fastgøres i hjørnet efter evt. justering, så man har noget at skrue i.
Hvis rummet/væggen er kort eller halvkort, kan man som useless skriver også bruge almindelige liggende skinner at gå efter, men ofte er væggens længde for lang til liggende skinne, så snor bliver betydeligt enklere.
Jeg vækker en gammel tråd men tænker at det er bedre her (samlet) end i en ny tråd. Jeg har set at/hvordan man spænder snoren, jeg har adgang til laser og jeg forstår at jeg så kan måle til snoren at det da er forskellige dybder og om det behøves også vælge en dybde som bliver passende at bruge til væggen. Men hvordan i alverden ved jeg at jeg retter laser eller snor lige?? Når jeg sætter laseren kan jo linjen være drejet og øge skævt til siden - selvom den er nivellerende. Får virkelig ikke til hvordan man afgør at snor eller laser er lige.
Super taknemmelig for nogle afklaringer fra nogen herinde...
Er de begge pinde lige opad så spænder du snoren imellem dem. Så tager du laser for at tjekke så du har snoren i samme højde på begge sider. Men det kan være så at du ikke vil have det lige men i stedet følge gulvet
Eller montere første regler ca 15cm ind i væggen og brug vinkeljern.
Så sindssygt smart med vinkeljernet!!! Elsker enkle idéer!!! Dog har jeg jo ingen anelse om den anden væg er lige, men hjørnet bliver jo 90 grader, hvis det var det, jeg ønskede mig.
Har lige præcis regnet ud, at hvis jeg måler 60 cm ind på begge vægge, skal distancen mellem de punkter i en trekant være 84,85... Så kan jeg bruge det som kontrolmål.
Så mange gode ideer til mig, som har mange vægge tilbage! =).
Så sindssygt smart med vinkeljernet!!! Elsker enkle idéer!!! Dog har jeg jo ingen anelse om den anden væg er lige, men hjørnet bliver jo 90 grader, hvis det var det, jeg ønskede mig.
Har lige lykkedes med at regne ud, at hvis jeg måler 60 cm ind på begge vægge, så skal distancen mellem de punkter i en trekant være 84,85... Så kan jeg bruge det som kontrolmål.
Så mange gode ideer for mig, som har mange vægge tilbage! =).
Eller snedker-klassikeren baseret på tommelstokken - 120 cm på en væg, 160 cm på den anden - Det skal da være 200 cm mellem (hypotenusen).
Let også at halvere tallene, hvis området er mindre fx 60 & 80 = 100
Eller huske og enkelt køre med "345" metoden, fx
X - 3 x 20 cm = 60
Y - 4 x 20 cm = 80
Hypotenusen - 5 x 20 cm = 100
hvilket som helst mål kan bruges, i mit eksempel 20cm.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.