1,749 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Hvordan reparerer man udfræsningen på to sammenføjede lægter på den bedste måde?
Hej!
Jeg tænker at bygge en brændestabel af lidt 45*45-reglar.
Jeg har tænkt mig en form for konstruktion, der består af nogle støtte-ben langs med og i enderne som et H.
På liggeren i H'et tænker jeg at lægge nogle planker som hylder til brændet. Øverst vil jeg måske lægge endnu en liggere, som jeg fastgør et plåttak på.
Under alle omstændigheder, for at det skal blive stabilt, tænkte jeg i sammenføjningen at køre, hvad jeg tror kaldes "halvt i halvt". Omtrent som på dette billede:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/154021-vilket-lim-teknik-till-denna-hylla-2.html
Stabelen skal have lidt ben, der står på stenplader, derfor kommer udsnittet til den nederste liggere en smule op på benet, omtrent som billedet.
Jeg tænkte nu at spørge, hvordan man bedst laver udsnittet. En måde er jo at save to spor 22,5 mm ned med 45 mm mellemrum og derefter køre med hammer og stemmejern.
Men måske findes der smartere måder?
Jeg har adgang til kap, stiksav, Irwin-bormaskiner og hånd-cirkelsav mm.
Taknemmelig for tips.
Mvh Fredrik
Jeg tænker at bygge en brændestabel af lidt 45*45-reglar.
Jeg har tænkt mig en form for konstruktion, der består af nogle støtte-ben langs med og i enderne som et H.
På liggeren i H'et tænker jeg at lægge nogle planker som hylder til brændet. Øverst vil jeg måske lægge endnu en liggere, som jeg fastgør et plåttak på.
Under alle omstændigheder, for at det skal blive stabilt, tænkte jeg i sammenføjningen at køre, hvad jeg tror kaldes "halvt i halvt". Omtrent som på dette billede:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/154021-vilket-lim-teknik-till-denna-hylla-2.html
Stabelen skal have lidt ben, der står på stenplader, derfor kommer udsnittet til den nederste liggere en smule op på benet, omtrent som billedet.
Jeg tænkte nu at spørge, hvordan man bedst laver udsnittet. En måde er jo at save to spor 22,5 mm ned med 45 mm mellemrum og derefter køre med hammer og stemmejern.
Men måske findes der smartere måder?
Jeg har adgang til kap, stiksav, Irwin-bormaskiner og hånd-cirkelsav mm.
Taknemmelig for tips.
Mvh Fredrik
Virker seriøst at køre halvt i halvt på et brændeskur, men absolut ingen fejl. Hammer og stemmejern behøves ikke. Sav tæt og tag derefter kniven for at pudse det sidste væk. Tricket er at savne rigtig tæt, typ 2-3 mm mellemrum, og vær omhyggelig, så du får den rette dybde på snittene.
Hej!
Tak for svaret, du mener altså, at til en udskæring kører du ikke bare to spor med hånd-cirkelsaven, men flere indtil hele udskæringen næsten er klar? Derefter pudser du væk, hvad der eventuelt stikker op med en skarp kniv.
Lyder meget smart.
Jeg skal tjekke, om min kap-klinge kan låses i dybden.
Så kan jeg nok køre flere samtidigt endda.
Ellers bliver det hånd-cirkel-saven, der må arbejde.
Venlig hilsen
Fredrik
Tak for svaret, du mener altså, at til en udskæring kører du ikke bare to spor med hånd-cirkelsaven, men flere indtil hele udskæringen næsten er klar? Derefter pudser du væk, hvad der eventuelt stikker op med en skarp kniv.
Lyder meget smart.
Jeg skal tjekke, om min kap-klinge kan låses i dybden.
Så kan jeg nok køre flere samtidigt endda.
Ellers bliver det hånd-cirkel-saven, der må arbejde.
Venlig hilsen
Fredrik
Præcis sådan mener jeg. Det er nemmest med en kap/geringssav. At indstille dybden er ikke nødvendigt, bare stop ved stregen, du først tegner i stykket. Ellers tror jeg mere på stiksaven eller fuksvansen end på håndrundsaven.
Senest redigeret:
Min far brugte et andet trick, da vi byggede legehus. Sav med stiksav eller anden sav ned på hver side af udraget. Så et kraftigt slag med hammeren på klodsen, der skal fjernes. Færdig. Ingen behov for stemmejern eller noget, bare lidt støtte under reglen. Jeg blev selv overrasket over, hvor godt det blev.
Meget interessant!
Det føles som om de første forsøg let kan blive sådan lidt hvad-som-helst.
Men efter nogle gange får man nok styr på det.
Skal helt klart teste dette og se, om man kan træne sig op.
Det føles som om de første forsøg let kan blive sådan lidt hvad-som-helst.
Men efter nogle gange får man nok styr på det.
Skal helt klart teste dette og se, om man kan træne sig op.
Klik her for at svare