Hej!

I renoveringen af min 70'er-teglvilla stødte jeg på lidt fugt/skimmel et sted i huset.

På grund af dette lavede jeg huller i væggene på andre velvalgte steder i huset for at tjekke om der var skimmel flere steder.
Gudskelov ser det ikke sådan ud, men nu har jeg jo skadet tætningslaget på bagsiden af gipsen. 🙈Tætningslaget minder om tynd voksdug, måske er det plastik? Er i hvert fald en del af gipspladerne.
Jeg lavede hullerne længst nede mod gulvet (plade på jord forresten) så jeg kan skjule den grimme reparation med fodpaneler.

Men nu vil jeg altså tætne hullerne, og jeg bekymrer mig for, at jeg ikke ved, hvordan jeg sikrer, at fugt ikke trænger ind.

Tips?

Men:
- jeg vil ikke skifte hele pladerne, kun reparere hullerne.
- hullerne er ca. 5x10 cm i gipsen, og hullerne i tætningslaget er meget små, ca. 2x3 cm.

B Bigge77 sagde:
Hej!

I renoveringen af min 70'er-teglvilla stødte jeg på lidt fugt/skimmel et sted i huset.

På grund af dette lavede jeg huller i væggene på andre vel (?) valgte steder i huset for at tjekke, om der var skimmel andre steder.
Heldigvis ser det ikke ud til at være tilfældet, men nu har jeg jo skadet tæthedslaget på bagsiden af gipsen. 🙈 Tæthedslaget minder om tynd voksdug, måske er det plastik? Er i hvert fald en del af gipspladerne.
Jeg lavede hullerne helt nede ved gulvet (betongulv for resten), så jeg kan skjule den grimme reparation med gulvlister.

Men nu vil jeg altså tætne hullerne og bekymrer mig for, at jeg ikke ved, hvordan jeg sikrer, at fugt ikke kommer ind.

Tips?

Men:
-jeg vil ikke skifte hele pladerne, bare reparere hullerne.
- hullerne er ca. 5x10 cm i gipsen, og hullerne i tæthedslaget er meget små, ca. 2x3 cm.
Tape til formålet

T Tompafix sagde:
Tejp för ändamålet
Ja, det ville jo have fungeret, men kan ikke nå bagsiden af gipsen, så jeg kan tape.
Det er ikke muligt at løsne pladerne uden at de går i stykker.

Findes der noget skum eller lignende som ville fungere? Som ikke suger fugt altså.

Jeg tror ikke, at det er så kræsent. Du kan sandsynligvis lade det være. Men vil du absolut reparere det, skal selve plasten tapes, hvis det skal give mening. Hvis du kan forstørre hullet i gipsen, så du kan tape hullet i plasten, kan du skrue trælister på bagsiden af gipsen, som du derefter kan skrue et stykke gipsplade mod. Derefter spartler du og maler. Det er muligt at få reparationen helt usynlig.

• Synes
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 sagde:
Hej!

I renoveringen af mit 70'er teglhus stødte jeg på lidt fugt/skimmelsvamp et sted i huset.

På grund af dette lavede jeg huller i væggene på andre vel (?) valgte steder i huset for at se, om der var skimmelsvamp flere steder.
Heldigvis ser det ikke sådan ud, men nu har jeg jo beskadiget tætningslaget på bagsiden af gipsen. 🙈Tætningslaget minder om tynd voksdug, måske er det plast? Er i hvert fald en del af gipspladerne.
Jeg lavede hullerne nederst mod gulvet (plade på mark for resten), så jeg kan skjule grim reparation med fodlister.

Men nu vil jeg altså tætne hullerne, og jeg bekymrer mig om, at jeg ikke ved, hvordan jeg sikrer, at fugt ikke trænger ind.

Tips?

Men:
-jeg vil ikke skifte hele pladerne, kun reparere hullerne.
- hullerne er ca. 5x10 cm i gipsen, og hullerne i tætningslaget er meget små, ca. 2x3 cm.
Spartel eller fugemasse, klart!

• Synes
Bigge77
  • Laddar…
K
Hvilket ventilationssystem har du? Har du selvtræk er det jo ironisk at tette når der findes naturlige utætheder som fungerer som ventilation

• Synes
Bigge77
  • Laddar…
K kniv sagde:
Hvilket ventilationssystem har du? Hvis du har naturlig ventilation, er det jo ironisk at tætte, når der findes naturlige utætheder, der fungerer som ventilation
Good point. Ved for lidt om, hvorfor der er andre gipsplader mod ydervæg-indervægssøjlerne end på indvendige vægge. 🫤
Det er vel naturlig ventilation, antager jeg, LLVP og direkte el til varme.

Forsøger at finde ud af, om jeg behøver at sætte ordentlige ventiler i soveværelserne, da der er en del heksesod og kuldebroer, der har sværtet loft og vægge.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Spartel eller fugemasse, klart!
Hvilken slags fugemasse?
Jeg har nogen bygg og limfugemasse, måske kan det fungere?

K
Forskellige gips på yder- og indervægge? Hvad er det, der adskiller dem?

Og hvis du ikke nævnte FTX eller mekanisk til-/fraluft, så er det naturlig ventilation (mest almindeligt i ældre huse). Da ville træk have undgået at forsøge at tætne dampspærren. Jeg gætter på, at den heller ikke er særligt moderne, så den i sig selv er nok ikke det tætneste…

• Synes
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 sagde:
Hvilken slags fuge?
Jeg har nogen bygg- og limfuge, måske kan det fungere?
Spiller ingen større rolle. Du skal bare tætne.

• Synes
Bigge77
  • Laddar…
K kniv sagde:
Olika gips på yder og indervægge? Hvad er det, der adskiller dem?

Og hvis du ikke nævnte FTX eller mekanisk til/udsugning, så er det naturlig ventilation (almindeligst i ældre huse). Så ville jeg have undladt at forsøge at tætne dampspærren. Gætter på, at den heller ikke er særlig moderne, så den i sig selv er nok ikke det tætteste…
At det er som en voksdug type på bagsiden af dem, der vender mod ydervægge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.