For omkring fire år siden byggede jeg et udekøkken derhjemme på terrassen og støbte en bordplade i beton, ca. 400 gange 70 cm og omkring 5 cm tyk med et udhæng foran, så den ser ud til at være ca. 10 cm tyk.
Problemet er, at min værktøjssamling og kompetence ikke helt matchede sværhedsgraden af opgaven, hvilket blev tydeligt, da støbningen var færdig...
Som man kan se på billederne herunder er der et antal rigtig grimme stykker på pladen, som jeg undrer mig over, om nogen her har tips til, hvordan jeg kunne udbedre?
Dette er kanten på pladen, og den er fyldt med fordybninger og huller, som ikke ser så pæne ud. Det er bedre visse steder, men næsten hele kanten på pladen ser sådan ud.
Pladen har to store "dipper", hvor formen, jeg byggede, må have haft en mindre fordybning og ikke var helt plan, hvilket nu resulterer i, at der er en stor fordybning i pladen lige her, hvor vand samler sig i en pyt.
Her er der fordybninger i overfladen på pladen. Det er relativt dybe fordybninger, måske 5-6 mm spredt over en ret stor overflade med primært mindre fordybninger, men også en antal lidt større.
Jeg har kigget en masse på YouTube, og det lader til at være mange amerikanere, der reparerer denne type skader, især på trapper og lignende, ingen som jeg har set lave et udekøkken endnu. Min udfordring er, at de dog altid bruger produkter, der ikke ser ud til at være tilgængelige i Sverige, hvilket gør den viden lidt mindre brugbar.
Det, jeg tænker, at jeg gerne vil gøre, er at sprede nogen form for betonprodukt ovenpå hele pladen, og at dette så ville dække alle huller, og at jeg så kunne forme i forkant for at få hele pladen på samme niveau. Og så et lignende produkt, der kunne fylde hullerne på siden af pladen.
Jeg tænkte først på at købe en sæk finbeton og forsøge at si de groveste partikler fra og derefter blande en grød til at fylde hullerne på siden med og lidt mere flydende for at fylde fordybningerne på toppen af pladen. Jeg er dog meget usikker på, hvordan dette ville se ud og især, hvordan det ville holde over tid. Nuanceforskelle i betonen har jeg ingen problemer med, men jeg vil helt undgå, at reparationen bare bliver en kage, der ikke binder med underlaget og derfor løsner sig eller ser skrækkelig ud.
Findes der flydespartel, som kan lægges udendørs, uden noget andet som beskyttelse over? Udekøkkenet står ude, og selvom det er nogenlunde beskyttet mod vejr og vind, vil der nok komme både regn og sne på det.
Hvilken type overflade får man på flydespartel, og hvor hårdt bliver det? Samt hvor tykt skal man lægge det for at få det godt?
Jeg gjorde præcis som du foreslår i dit indlæg, brugte siet finbeton og blomstersprøjte til at fugte betonen. Fyldte hullerne og det holder fint otte år senere.
Skal man støbe en betonplade, er ekspanderbeton nok at foretrække.
Okay, skal prøve at si lidt beton, det er jo en meget simpel måde at gøre det på! Føles måske som det eneste rimelige at fylde hullerne på siden af pladen med.
Til selve pladen skal jeg nok fortsætte med at lede efter en slags flydespartel, det føles som den bedste løsning.
som støbning betragtet ser det trods alt ret godt ud. Svært at få almindelig cement til at blive pæn helt mod formen, hvis man vil gøre det til et udseendespørgsmål. Fordybningen skyldes nok vægten af det hele. Der bliver ganske mange kilo, formen skal bære, og det er der mange, der ikke tænker på. Skal sådan en stor bænk blive plan, kræver det en form, der er stabil som bare pokker........
Formen er der nok faktisk ikke noget i vejen med her faktisk, som man ser på billedet er det rimelig overbygget da jeg var usikker på hvor stabilt det behøvede at være. Understellet til pladen er bygget med en liggende 70 regel ved hver stolpe som også er en 70 regel og de sidder med cirka cc 45 eller noget i den stil. Ovenpå reglerne ligger fibercementplader som "bund" i formen.
Der gik omkring 11 sække beton til pladen, så den vejer jo da lidt over 250 kg.
Forhullerne er specifikt kun i forkanten på et par steder, og da jeg savede formen med en rundsav uden skinne, så gætter jeg på, at det blev lidt skævt...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.