Hej,

Jeg skal rette op på nogle mindre revner i facaden og overvejer, om kalkmørtlen, som jeg skal bruge, vil løsne sig med tiden pga. de forholdsvis små revner, der kun er ca. 5-10 mm dybe (se billede 1). Alternativet ville være at fylde disse revner med Fischer Cement Express, som siges at være lavet til netop sådanne revner, se billede 2. Hvilket tror I er bedst, gammeldags kalkmørtel eller noget moderne i tube...?

Derudover har jeg pudset det yderste "skind" af puds og maling af nogle steder, hvor dette havde løsnet sig fra pudsen. Disse er store som en eller to håndflader og ikke dybere end 1-3 mm (se billede 3). Tror I, det er værd at pudse det med kalkmørtel, eller skal jeg bare male over det uden at reparere det (med risiko for at det vil se kedeligt ud)?

Mvh
Mats

• En hånd holder en tændstikæske tæt på en revne i en facade, som skal udbedres. Revnen er cirka 5-10 mm dyb.
  • Fischer Cement Express tube liggende på en sten over græsplæne, med tydelig etiket og instruktioner for brug af produktet til reparation af vægsprækker.
  • En facade med skader, hvor puds og maling skaller af i håndfladestore områder, er synlig. Overfladen ser udtørret og ujævn ud.
Synes ikke pudsen ser ud som ren kalkpuds. Er for grå til det. Det bedste er vel altid at reparere med puds, der ligner den eksisterende.

• Synes
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Enig, det ligner kalket KC-puds på billederne.

Uanset skal dette repareres med mørtel og ikke med noget på tube. Hvis det er KC-puds, skal du hugge alt løst materiale væk (også det der sandet) indtil du når fast frisk puds. Derefter kan du bruge C-mørtel 0-1 mm fraktion, som du påfører med en stålbræt og derefter filter ud mod uendeligheden med en filtbræt.

Senest redigeret:
Ok, jeg kører på med cementpudset. Jeg er også skeptisk med ting på tube, især i dette tilfælde! :-)

Jeg har nået frisk puds som ikke sandet, men I tror stadig ikke, at det bliver for tyndt at lægge 1-3mm som filtses ud mod uendeligheden?

• Synes
Darbie
  • Laddar…
Skånepåg sagde:
Ok, jeg fortsætter med cementpudsen. Jeg er også skeptisk over for ting på tube, især i dette tilfælde! :-)

Jeg har noget frisk puds, som ikke sandpapir, men tror I stadig ikke, at det bliver for tyndt at lægge på 1-3mm, som bliver filtet ud mod uendeligheden?
Nej, ikke hvis du bruger et 0-1mm mørtel (dette er målene på sandkornene). Almindelig pudsemørtel er 0-3mm, og så ville det have været et problem at lægge på så tyndt.

OK, så bliver det 0-1mm! :-)

Årsagen til at jeg overvejede kalkpuds var, at jeg hos byggemarkedet blev rådet til, at med et hus som vores, der er bygget i 60'erne, kan det være svært at sige, hvilken type puds det er, og at det derfor altid er bedre med en svagere puds yderst, så man ligesom ikke kan gøre noget forkert... Tanker omkring det?

Skånepåg sagde:
OK, så bliver det 0-1mm! :-)

Årsagen til, at jeg var inde på kalkpuds, var, at jeg hos byggemarkedet blev rådgivet om, at med et hus som vores, der blev bygget i 60'erne, kan det være svært at sige, hvad det er for puds, og at det derfor altid er bedre med en svagere puds yderst, så man ligesom ikke kan gøre det forkert... Tanker omkring det?
Det er rigtigt, at man altid skal have den svageste puds yderst. C-brug er den svageste KC-puds (kalkcement), så den er sikker, hvis du har KC-puds på væggene. Der er altså tre slags puds, det kan være kalkpuds, kc-puds og ren cementpuds. Mest sandsynligt, hvis jeg ser på billederne, er KC-puds.

.....Og på en sådan puds hæfter kalkfarve ikke specielt godt. Passer bedre med kc-farve hydraulit. Bedst er det, hvis du kan forbedre med samme farve som før.

• Synes
mhugo og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.