Skal lægge lidt indvendige vægge og overvejer, hvordan man skal lægge 90 graders hjørner og 45 graders hjørner.

I begge tilfælde skal der på OSB og derefter gips.

Spørgsmålet er egentlig mest, om det er nok med to regler, eller om man har brug for en ekstra regel til 90 graders vinklen for at få reglen helt ud i hjørnet.
 
  • Synes
Gusten_Gnuk og 1 anden
  • Laddar…
Ved ikke helt, hvordan du har tænkt dig at gøre, men jeg sætter en pladevinkel mellem OSB og gips og skruer direkte igennem.

Protte
 
Er det sådan man plejer at gøre, eller er det en løsning, du selv er kommet på? Ved at man plejer at spartle en slags metalvinkel på gipspladen, men jeg har ikke tænkt på, at man måske også skal have sådan en imellem.

Hovedspørgsmålet var mest, hvordan jeg skal gøre bag ved pladerne i hjørnet, om man behøver en regel der, eller om det er nok med de regler, der havner i hjørnet på indersiden af vinklen. Disse regler havner så ikke helt ude ved yderhjørnet.
 
Ola78
Lav dine hjørner sådan her, en almindelig metode der virker godt
 
  • Strukturdiagram over hjørnekonstruktion med OSB-plader, bevægelighedsmargen og angivne mål for korrekt udførelse.
  • Diagram over murhjørnekonstruktion med isolering, markering af regel og kiler for stabilitet. Skum vises i midten, sammenføjningsteknik illustreret.
  • Synes
LATH og 6 andre
  • Laddar…
Perfekt, tak!!
 
  • Synes
kryptic og 1 anden
  • Laddar…
Bygger indervæg og fandt denne tråd.

Den kile som findes på billede 2 ovenfor, skal den gå op til remmen (øverste liggende regel)?
Med andre ord at man høvler en regel til for at gøre den kileformet.

På mit nederste billede(2) har jeg en T-formet regel forbindelse. Ser det ok ud? I dette tilfælde bør den røde regel overlappe de grønne lidt?
T-formet samling af byggemateriale med en rød kileformet komponent, der muligvis skal overlappe med grønne dele, set i et byggeprojekt.
T-samling af regler med grøn og rød blok, hvor den røde blok overlapper de grønne; visning af en byggekonstruktion i skitseform.
 
Ingen rutineret?
 
  • Synes
Big T
  • Laddar…
P
Skitse af en vægkonstruktion med mål og farvemarkeringer: grøn regel, orange OSB/plyfa, rød gips. Viser opstilling og placering.

OBS. Ikke skalafast tegning.

Sådan havde jeg gjort det.. Svært at tegne op på papir, så jeg håber det blev rigtigt nu. Bygger jo sådan noget på frihånd. Reglar og sådan er sjældent tegnet på byggetegningerne på arbejde. Dette er et eksempel, så du behøver jo ikke at følge målene præcist. Bare du forstår, hvordan jeg tænker med disse mål. Jeg foretrækker metalskinner oppe og nede, og så træreglar til dette.

Først og fremmest. Når du skal regla op, så tænk altid først på, hvor du skal sammensætte det yderste plade (gipsen). Så slipper du for at tumle med småstykker, eller at pladen simpelthen ikke når hele vejen frem. Gipsen har desuden en spartelkant, du skal skære af på den side, der kommer i hjørnet på væggen. Hvilket betyder, at den i hjørnet kun bliver 850 mm bred (man plejer at tage 5 cm). Og glem ikke tykkelsen på OSB/plyfa du har bagved. Den bygger også ud cirka 12 mm yderligere udenpå hjørnereglen.

1. Vi begynder med "syllen". Det letteste (ifølge mig) er at bruge en U-profil/skinne af metal både oppe og nede. Fastgør dem i gulv og loft. Slip skinnen/reglen (X.) cirka 30 mm fra skinnen (Y.). Dette for at kunne stikke OSB og gips ind i konstruktionen på indersiden af væggen (kommer i trin 3.) så får du en rigtig stabil væg! Alternativt sæt skinnerne mod hinanden, og klip bare en flig på cirka 30 mm i inderhjørnet.

2. Regla op som jeg har tegnet. Alle reglar bortset fra den, jeg har markeret GRØN. Kig på de blå mål. Bemærk at du altid begynder med den regel, der kommer i samlingen på det yderste plade, for derefter at måle tilbage 450 mm fra denne og mod hjørnet. Og så måler du fra den samme regel i den anden retning 450 c/c.

3. Fastgør nu de to OSB/plyfa-plader jeg har markeret ORANGE på tegningen. Begynd med den yderste. Altså ikke den, der går ind i hjørnet. Lod denne ind ordentligt og fastgør. Så kan du helt enkelt stille alle andre pladerne efter denne og slipper for besvær. (Du gør det samme med gipsen senere. Så går det hurtigt at bare smide op bagefter.) Og fastgør derefter gipsen, jeg har tegnet RØD.

4. Fastgør nu reglen, der er GRØN på tegningen. Og skru den igennem gipsen og OSB’en ind i reglen i hjørnet.

Så er det bare om at køre på med OSB, og derefter gipsen ovenpå. Overlap pladerne som jeg har tegnet i hjørnet, så bliver det pænt og stabilt.

Nogle tips på vejen:

- Bruger du metalreglar, så er det en fordel at skrue playen ordentligt. Ellers er der risiko for at skruen presser plyfan ud fra reglen, når du skruer gipsen. Har du træreglar, behøver du ikke at skrue så tæt, eftersom du så skruer gipsen med tolager gipseskruv som da holder fast både plyfa og gips i reglen. Det er at foretrække at skrue begge lag i reglarne. Selv om du faktisk kan skrue gipsen i kun playen, hvis reglingen ikke skulle være helt okay, så man misser et sted.

- Slip med fordel både plyfa/OSB og gipsen et stykke fra gulvet, så minimerer du risikoen for at pladerne suger evt. fugt op fra f.eks. betongulv, spild og lignende. Gulvsoklen dækker alligevel dette senere.

- Når du sætter den sidste og yderste gips, kan du lade være med at skære den før. Det er lettere at sætte den op, og derefter save det af, der stikker ud med en fukssvans. Du lægger fukssvansen mod den møtende plade og får på den måde en pæn lige hjørne, som følger den anden gips.

- Gør du som jeg har tegnet med OSB’en i hjørnet på ydersiden, så bør du kunne bruge resterne fra den lidt bredere plade, og sætte det stykke rundt om hjørnet. Det er ret logisk. Man skal bare tænke det igennem lidt, før :-)

Håber dette hjalp dig lidt.
Har jeg tid, så vender jeg tilbage med en 45° hjørne på et andet tidspunkt.

Held og lykke!
 
  • Synes
slothy og 15 andre
  • Laddar…
P
Angående T-konstruktionen er den lettere. Du behøver ikke overarbejde. Jeg havde bygget den lige væg først, men sørget for at jeg har en regel, hvor den tilsluttende væg skal komme senere, så man får ordentligt fæste. Plyfa og gips eller hvad man nu vil have på den væg, og skruer så bare den tilsluttende væg i den regel med ordentlige træskruer. Har du allerede regelnet den lige væg, så tag ikke alt ned og ændre, men tilføj blot en ekstra regel, så du har ordentligt fæste til den tilsluttende væg. Reglen du fælder ind sætter du på samme måde som de øvrige i den lige væg, ikke "på flatan" eller hvad man skal kalde det. Altså ikke som den grå regel i din skitse.
 
P
Gør du som tegnet på dit T, så bliver der ikke meget plads tilbage til at skrue plader i, når du har beklædt den ene væg. Plyfa + gips bygger ca. 25 mm, reglen er kun 45 mm. Og jo.. 20 mm er nok, men det er besværligt at komme ind med en maskine i hjørnet uden at skulle skrue skævt. En gipsskrue, der sidder skævt, skal du trække dybere for at få hele hovedet ind. Holder ikke så godt, besværligt for maleren, og risiko for at du sprækker kanten på gipsen.
 
Stort tak for svar!
Lægger op ny billede på t væggen. Bedre sådan? Kan tilføje at et af rummene er badeværelse. Såg at et mål røg blev 34 på en af reglarna ska være 40.
Vægkonstruktion med isolering og mål; en stiver måler 0,34 m i stedet for 0,40 m.
Vægkonstruktion med trærammer og isolering i gang, set fra oven. Billede relateret til renovering med fejljusteret reglmål.
 
P
Ser godt ud. Men skal du have flisebeklædt badeværelse, så bør du bruge 300 c/c i stedet for 450 mm på de vægge. Altså fra centrum til centrum på reglerne. Du bør også have krydsfiner bag gipsen i badeværelset for at stabilisere eventuelle ophæng. Vær omhyggelig med at vælge den rigtige længde på skruer, så du helst ikke går igennem begge lag, når du skal fastgøre. Hvis du ved, hvor du skal have indretning og sådan, så sæt kortlægninger der. I det omfang det er muligt, skal du lave alle fastgørelser på en regel. Det holder bedre og minimerer risikoen for fugtskader på de steder. Mollypløk i kun gips er ikke godkendt i badeværelser f.eks.
 
P
Som sagt. 450 c/c i øvrigt. Du kan ikke have 400 imellem, medmindre reglarne er 50. Da passer pladerne ikke, da de er 900.
 
Jeg havde tænkt mig 45x70 reglar, og to halve 45 bliver jo næsten 50. Ved ikke om jeg tænker rigtigt. Fik rådet at køre 300cc i badeværelse med fliser, men Sikker Vatten siger jo 450.

Så har jeg fået rådet at stille indervæggen på pladen i en plade over syllpapp. Skal lægge Granab regol og planen var at have indervæggen på dem. Hvad er fordele og ulemper der?
 
P
Hej igen. To halv 45 bliver jo 45 ;-) Når du tegner hvor du skal sætte reglerne, måler du f.eks. fra venstre side på første regel til venstre side på næste. Er målet 450, så er målet fra centrum til centrum det samme. Derfor kaldes det c/c. Klinker vejer mere end f.eks. vådrumstapet. Har du plywood bagved, og både gips og plywood skrues i reglerne, så er du også sikker med 450. Men man plejer at have 300 når man skal lægge klinker. Det er altid en fordel at have rigeligt med ordentlige fastgørelser til indretning og eventuelt hylder og kroge. Og glem ikke at indfælde korte regler hvor du skal fastgøre vasken f.eks.

Ja, det var det jeg mente med u-profiler, eller såkaldte skinner, som bund- og toprem. Du behøver ikke at fælde en træregel ind i denne.
 
  • Synes
ddoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.