Præcis?
Hvordan pudser man en kældervæg? Hvordan går man frem? Hvad har man brug for af materialer? Ønsker at have overfladen lidt "ru", så man bare kan male på den bagefter.
tak på forhånd
/
M

Hej,

På dette link har du information om, hvordan man pudser en indvendig væg.

Det er et meget anstrengende arbejde... Et citat fra linket, der passer godt:
"Mange håndværk ser enklere ud end hvad de i virkeligheden er. Dette gælder blandt andet murerens arbejde."

om vi nu siger, at væggen allerede er pudset for længe siden... men man vil fjerne nogle smårevner for derefter at male væggen, hvordan gør man så?... er det almindelig spartelmasse der gælder?... for så vil væggen jo blive "glattere" netop der, hvor man har spartlet??... eller skal man bruge en maling med "pigment" i, så man får en jævn "ru" overflade over hele væggen? Er der nogen der forstår, hvad jeg mener:)??
mvh
M

Du skal finde ud af, hvilken type puds der sidder der, for i videst muligt omfang at bruge tilsvarende eller kompatible produkter. Ring for eksempel til maxit og rådfør dig.

Jeg har pudset en tilstoppet dør og er enig i, at hvis det er vægge, der skal pudses helt, så er det en typisk ting, som det kan betale sig at hyre professionelle til at gøre.

men hvis det er nogenlunde pænt pudset, og jeg bare vil fylde nogle få revner, der er kommet med årene, inden jeg maler, hvordan løser jeg det?

Revner findes jo ofte af en grund og kommer gerne tilbage...
Det ville være lettere at give dig råd, hvis du fortalte, hvad du skal bruge kælderrummet til, og hvad revnerne kan skyldes.
Måske kan det være acceptabelt med revner, hvis det f.eks. er et rent opbevaringsrum, vi taler om, bare væggen som sådan er frisk? (Jeg går ud fra, at vi taler om mindre revner, ikke "Grand Canyon".)

MVH
Ronnie

det er små-små revner...og ikke så mange...men de er dog der. De opstod, inden huset blev drænet om for noget år siden. Det rum, som jeg skal begynde at "renovere" i kælderen, er selve hallen, som man kommer ned til...og den ville jeg helst have revnefri:(....hvis det er muligt??...for jeg har overvejet at sætte lægter op på væggene og sætte gips...men er blevet frarådet det.....
mvh
M

Hovedreglen når det gælder kældre er: INTET organisk på indersiden af kældervæggen. Al isolering på ydersiden.

Ingen træreglar, spånplader eller lignende og helst ingen isolering indvendigt under jord. Ellers skal man bruge en del (EN DEL!) varme for at holde fugtproblemer væk. (Ved af egen erfaring.) Isolering på ydersiden af kældervæggen er godt. Laves bedst i forbindelse med en omdrænering.

Ellers er stålreglar og gips vel OK selv i en kælder hvis du vil have flotte vægge, bare læg ikke isolering til, så skal det fungere. Uorganisk og ventilation er nøglen.

Held og lykke
Ronnie

sådan her ser det ud.....ville gerne skjule afløbsrøret, der går fra gulv til loft:)......
nogle tips?
/
M

• Alt-tekst: "Rum med stige, rødt dør og synligt afløbsrør fra gulv til loft, en kat ved foden af stigen, gul arbejdslys på stativ.
ingen??
:(
:(

Hvis pudsen og malingen sidder godt fast, kan du spartle væggene med fx Cascos Husfix. Spartl hele væggene, så du får samme overflade på alt. Rørene kan både mures ind eller laves en konstruktion rundt og beklædes med gips. Hvilken stand er rørene i? Måske bør de udskiftes, inden de bygges ind.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.