Når jeg river det pisgul kakel af badeværelses ydervæg, opdager jeg, at den består af Træullit, træspåner dækket af cement. Den gamle puds fulgte med kaklet, da det blev revet ned.

En murer, der var hjemme for andre opgaver, udtalte sig og sagde, at jeg skal sætte pudsnet for at pudsen skal holde. Kan det passe? Jeg troede Træullit var en god pudsbærer. Næste spørgsmål bliver selvfølgelig, hvordan man skal fastgøre et pudsnet i det porøse underlag. Man kan smuldre det med fingrene. Skruer, plugs, ankermasse eller andet kommer ikke til at fæstne.

Derudover undrer jeg mig, om jeg må slibe den gamle vådrumsmaling væk, hvor væggene ikke har været kaklet? Det ville være rart at slippe, men spørgsmålet er, om den nye tætning sidder godt nok fast?

Er der nogen, der ved det?

Det burde ikke være nødvendigt, jeg har ikke fundet noget net i mine kældervægge, hvor jeg har repareret skader, og den puds hænger fint siden 1958 på træullit.

Pudsnettet er ikke for at det skal fæstne. Det er for at undgå revnedannelse. F.eks. i Ts tilfælde, hvor der skal være tæt lag på.

• Synes
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.