Som jeg har snedkeriet i dag, har jeg en enorm bunke træspild under kap- og geringssaven (til børnenes glæde!) Meget af dette er konstruktionsvirke. Når jeg har fået mit snedkeri, har jeg ikke tænkt, at der skulle blive "så" meget spild fra reglar og plader.
Spørgsmålet er, hvordan opbevarer I trælægter og træplader inden håndtering af dem, og hvor tager småstykkerne hen senere? At smide træplader i størrelsesordenen A4 eller større går ikke.
En pladevogn (lumber cart) er en tanke, men findes der andre gode tanker herude...
Nogle af sådanne her på den ene indervæg i garagen:
[bild]
Og nogle flere af sådanne her:
[billede]
Nederst på hver række lægger man nogle reglar eller brædder.
Over dem kan man så lægge kortere stumper.
De mindste skæres op, kløves og ender i brændeovnen til vinteren
[link]
[link]
Ok det var reglarna. Mine ligger tre steder. Fulllængder, halvlængder og meterlange. Under 60 cm bliver det brænde, på et tidspunkt.
Hvordan tænker du med skiver?
Jeg har en mindre hængestilling i loftet, hvor jeg opbevarer relæer og smalle plader. I øvrigt stående plader skubbet ind bag gulv-hylde-skab mod væg. Svært.
Har nogle OSB-plader som står inde mod den indre gavl i garagen. Syv stykker er der.
Samt to masonitplader, som jeg har låst med et par fastskruede brædder.
OSB-pladerne er tilbage siden huset blev bygget, og før jeg lagde rigtig gulv på loftet.
Burde egentlig give dem bort eller sælge dem. Nogen der vil have?
I mit tilfælde har jeg plads til tømmer på loftet i snickeboa, men plademateriale går jeg også bet på. Har ikke rigtig plads til sådan noget, som det hus er bygget, føler jeg. Lige over to meter loftshøjde inviterer ikke direkte til at have det i loftet heller, derudover har jeg lamper "i vejen" der. Jeg kunne finde lidt plads længst inde, men så skal man komme forbi kombimaskinen, båndsaven, søjleboremaskinen og sætte hjul på maskinlådehurtsen, så det er lidt besværligt. Havde jeg ikke haft skabe ovenover bænken, kunne jeg have haft plader opbevaret på den væg, antager jeg? Så min løsning er at køre og købe, når jeg har behov, og derefter kun gemme det, der får plads.
Nogen anden har nemlig sagt, at jeg ikke må have "sådan noget" i garagen eller i opbevaringsdelen af huset, hvor snickeboan ligger...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.