Skal tage en åbning 180*210 til terrassedøre i en bærende ydervæg. Det er stueetagen, så der er en overetage.
På ydervæggen hviler bjælkelaget for overetagen, og tagets vægt føres også ned på denne ydervæg.
Skal man vælge betonbjælke, limtræsbjælke eller stålbjælke. Skal bjælken være lige så bred som lecablokkene? Kan man lægge en liggende lægte, der er lige så bred som lecablokkene mellem bjælken og lecablokkene i stedet for at bjælken skal være bred? Er der nogen pointe med stående limtræsbjælker udover oplægget på væggen (X). Hvor meget skal oplægget mindst være på hver side?

• Diagram over en bærende ydervæg med markering af åbning til altandør og position for bjælke, med mål og materialelabels.
  • Diagram af vægstruktur med planlagt åbning 180 cm for terrassedør. Inkluderer bjælke, støtte og mål.
Sådan bør det være.

• Bygningskonstruktion med døråbning, limtræsbjælke og limtræsstolper, mål 2100x1800 mm.
T ToreJ01 sagde:
Sådan her bør det være.
Har I ført en dialog, som vi ikke kan se, for der mangler en hel del information for at kunne bestemme dimensioner bare sådan?

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Har I ført nogen dialog, som vi ikke kan se, for der mangler en del information for at kunne bestemme dimensioner bare sådan?
Der er beregningsskabeloner til sådan noget.
Beregnet på to plan tungt tag og bjælkelag med husbredden 10m og bærende hjertemur samt zone 2,5.

• Synes
karlmb
  • Laddar…
T ToreJ01 sagde:
Der findes beregningsskabeloner til sådanne ting.
Beregnet på to plan tungt tag og etagedæk med husbredde 10m og bærende kernevæg samt zone 2,5.
Vældig bevidst om dette, men informationen, der fremgår, er ikke tilstrækkelig til at bestemme en dimension. Selvom gættede forudsætninger ville være tilstrækkelige, er det forkert at give et sådant råd uden de rigtige gældende forudsætninger.

B bossespecial sagde:
Vel vidende om dette, men oplysningerne, der foreligger, er ikke tilstrækkelige til at kunne bestemme en dimension. Selv hvis gættede forudsætninger ville være tilstrækkelige, er det forkert at give et sådant råd uden de rigtige gældende forudsætninger.
Du har jo plads til dobbelt bredden i væggen, hvis du vil tage i rigtig meget.

T ToreJ01 sagde:
Du har jo plads til dobbel bredde i væggen, hvis du vil tage godt fat.
Tak for svar. Jeg kan godt lide at overdimensionere, hvis man fordobler, skal man så sømme/skruve/limme stolper hhv. bjælker sammen, så de bliver et sammentømret forband?

T ToreJ01 sagde:
Du har jo plads til dobbelt bredde i væggen, hvis du vil tage fat i det.
Men det er ikke det, dette handler om, du giver råd om noget uden at kende nogle som helst forudsætninger. Det er bare en lille åbning i ydervæggen og fungerer garanteret, men som konstruktør bør man have styr på helheden.

B bossespecial sagde:
Men det er ikke det dette handler om, du giver råd om noget uden at kende nogle som helst forudsætninger. Det er bare en lille åbning i ydervæg og fungerer garanteret, men som konstruktør bør man have styr på helheden.
Ved ikke om du har lagt mærke til det... Dette er et forum.

Her gives der ingen "garantier" og ingen forventer "kun sandheden" og rigtige "konstruktører".

Man får de svar man fortjener og må tage det for hvad det er...

Er faktisk overrasket over, at der aldrig er dukket en tråd op på juristsiden: "Jeg fulgte et råd og føler mig snydt".

Der er altså brug for kritisk tænkning og lidt selvopholdelse her.

/ATW

• Synes
Installation og 1 anden
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Men det er ikke det dette handler om, du giver råd om noget uden at kende nogle som helst forudsætninger. Det er bare en lille åbning i ydervæg og fungerer garanteret, men som konstruktør bør man have styr på helheden.
Nu henviste han til beregningsskabeloner og jeg kiggede på denne og ifølge den er hans forslag lidt mere end tilstrækkeligt for mig.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-2-planshus/
Tabellen viser tværsnit, deformation, udnyttelsesgrad, mindste oplysningslængde og understøtningsreaktion for limtræsbjælker.

F ErlandJ sagde:
Nu henviste han til beregningsskabeloner, og jeg kiggede på denne, og ifølge den er hans forslag lidt mere end tilstrækkeligt for mig.
[link]
[billede]
Indgreb i facade og bærende konstruktion plejer at være forbundet med byggetilladelse. Gætter på, at de bliver vildt imponerede af skærmbilleder på udregningen af random lirare på internettet.

• Haha
  • Synes
karlmb og 1 anden
  • Laddar…
I Installation sagde:
Indgreb i facaden og bærende konstruktion plejer at være forbundet med byggetilladelse. Gætter på, at de bliver vildt imponerede af skærmbilleder af udregningen fra tilfældige personer på internettet.
Har været i kontakt med kommunen, lidt andre regler udenfor detaljeplanelagt område.

A
F ErlandJ sagde:
Skal lave en åbning 180*210 til altandøre i en bærende ydervæg.Det er stueetagen, så der er en overetage.
På ydervæggen hviler bjælkelaget for overetagen, og tagvægten overføres også til denne ydervæg.
Skal man vælge betonbjælke, limtræbjælke eller stålbjælke. Skal bjælken være lige så bred som lekablokkene? Kan man lægge en liggende regel, der er lige så bred som lekablokkene, mellem bjælken og lekablokkene i stedet for at bjælken skal være bred? Er der nogen fordel ved stående limtræbjælker udover opsætningen på væggen (X). Hvor meget skal opsætningen mindst være på hver side?
Hej,
Jeg må lige tilføje, at man ikke indsætter træbjælker i en murværkskonstruktion.
Så det står mellem støbning eller stål for din del, kan ikke nogen beregninger, men det bør en konstruktør se på, uanset om kommunen er involveret eller ej.

Mvh Janne

• Synes
Installation og 1 anden
  • Laddar…
A
T ToreJ01 sagde:
Så här bör det vara.
Helt galt ifølge alle bygningsregler! Man sætter ikke træbjælker og stolper til bærende konstruktioner i et murværk.

• Synes
karlmb
  • Laddar…
Du får beregne væggens vægt ovenover som en jævnt fordelt last. Derefter lægge til, hvad øvrigt som gulvet på 2. plan og taget bidrager med.
Derefter findes der enkle tabeller hos dem, der sælger bjælker. Eller selvfølgelig formler.
Selv ville jeg have valgt en bred HEA-bjælke eller lignende. I stål.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.