Hej alle,

Jeg har et projekt i gang, hvor jeg skal rive dele af en væg mellem tekøkkenet og værelset for at gøre følelsen i min lille etværelses lidt luftigere. Samtidig vil jeg bytte køkkenet ud. På billedet er det væggen til højre. Når man fjerner pudset, er det letbeton (med størst sandsynlighed blåbeton, dog ikke højstrålende i betragtning af de moderate målte radonniveauer). Huset er fra 1933.

Jeg har fået en erklæring fra bygningsingeniøren om, at væggen ikke er bærende og venter på tilladelse fra foreningen. Ifølge erklæringen skal rivningsretningen være fra døråbningen mod den anden væg.

Jeg fik et tilbud på cirka 15.000 kr for at tage væggen ned, 18.000 kr inklusive big bag-bortkørsel.

Jeg overvejer i stedet at tage væggen ned selv, gerne med en letbetonsav, da jeg tænker, at det støver mindst (selvom det sikkert er tungt arbejde). Jeg overvejer eventuelt at leje en støvafskilende professionel støvsuger, så nogen kan stå i rummet, mens man saver (koster ca. 300 kr/dag).

Hvordan ville I have gjort? Er det bedre at bruge en bajonetsav? Eller er det muligt at fjerne måske A4-størrelse dele af væggen i hånden, som jeg overvejer? Jeg har ingen tidsnød.

/Oscar

• Plantegning af en etværelses lejlighed med markeringer for at fjerne væggen mellem køkken og stue. Væg fjernes mellem røde linjer.
  • Væg med afskallet puds afslører letbeton, muligvis blåbeton, i en ældre bygning fra 1933 under renovering.
  • Lille køkken med hvidt skab, komfur og krydderier på hylde; toalettehænger foran. Væggen skal rives i renoveringsprojekt.
Tigersav og støvsuger er rimelig støvfrit, men tag større stykker end A4 for at minimere savningen. Tag så tunge du kan bære.

• Synes
Funshine og 3 andre
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Tigersav og støvsuger er nogenlunde støvfri, men tag større stykker end A4 for at minimere savningen. Tag så tunge, du kan bære.
Så man får ingen direkte fordel, hvis man skulle håndsave med letbetonsav?

• Synes
Stugrenoverare
  • Laddar…
Der findes byggeluftrensere med filterdug til leje, som effektivt fjerner støv i luften. Men det skal vel være 1-faset i den lejlighed, ikke? Ellers kan en svag vandtåge sprøjtes på væggen, det binder støvet, som derefter kan suges op med en våd støvsuger.

Billedet nedenfor er resultatet af "Tjocka Berta" = 8 kg slegge!

Byggekaos med murbrokker efter slagningsarbejde i en gang; person iført maske og beskyttelsesudstyr nær væggen med murerske.

Senest redigeret:
  • Synes
oscar_uppsala
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
Der findes byggeluftere med filtdug til leje, som effektivt fjerner støv i luften. Men den skal være 1-faset i den lejlighed, ikke sandt?
Ellers kan en svag vandtåge sprøjtes på væggen, den binder støvet, som derefter kan støvsuges op med våd støvsuger.
Jeg tænkte på at leje en sådan her: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/stoftavskiljare-dustcontrol-dc2900 alternativt en sådan her: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/festool-dammsugare-ctl-26-ac.

Så burde dette vel være nok som værktøj: https://donforperson.se/produkter/kapverktyg/hilti-tigersag-wsr-22-a ?

Stor tak for alle svarene!

oscar_uppsala oscar_uppsala sagde:
Så man får ingen direkt fördel om man skulle handsåga med lättbetongsåg?
Uanset hvilken sav du bruger, vil pudsen udenpå gøre saven sløv.

Slædehammer og/eller borehammer med en bred fladmejsel har jeg brugt med godt resultat.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
Tigersav kan absolut fungere fint men da må du nok finde en større én end WSR 22A. Jeg vil snarere sige, at en WSR 1400 er et mere passende valg, ganske vist med ledning, men den har betydeligt mere kraft og er simpelthen mere bygget til formålet:) det er efter min erfaring hullagernes valg blandt tigersave :)

• Synes
oscar_uppsala
  • Laddar…
R
Findes der specielle klinger til en bajonetsav, som man kan save lecablokke og letbeton med, heftige tænder køb 2 stk. på en gang, de holder godt. Der bliver ikke meget støv af dem.

• Synes
oscar_uppsala
  • Laddar…
Jeg tror det sværeste bliver at få 20 cm til at hænge fra loftet. Du vil have brug for at sætte en slags bjælke derop, er min gætning.

• Synes
Deathtrip2000 og 1 anden
  • Laddar…
Kan også tilføje, at der findes specielle mothold til de større Hilti tigersave med støvsugerforbindelse. Så man kan altså tilslutte en grovstøvsuger, som garanteret minimerer støvet! (y)

Har revet letbetonvægge med bajonetsav, og det støver ikke så slemt. Du kan hænge våde lagner op rundt omkring, hvor du arbejder for at fange støvet.

Hvad angår klinger, er det nemt at save i letbeton, men det går noget langsommere i armeringen i væggen. Et tip er at skifte mellem klinger med stor tanding (til letbeton/leca) og klinger med lille tanding (til metal).

MVH

• Synes
MBMB
  • Laddar…
Af det lille man ser af væggen bag pudsen, synes jeg, at overfladen er for grov til at være letbeton, jeg tror mere, at det er slaggeplader, sav ikke dem med tiger, støver enormt, kulsort støv, mørtlen mellem pladerne slider hurtigt bladene. Uden puds er pladerne kun 7 cm tykke, så det er bedst at slå dem ned med slædehammer.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
B b8q sagde:
Jeg tror det sværeste bliver at få 20 cm til at hænge fast fra loftet. Du kommer til at skulle sætte en slags bjælke op, er mit gæt.
Ja, det tror jeg også. Overvejede måske at fastgøre et bræt som bjælke, tænker at det måske er nok. I værste fald helt fjerne loftet.

Hvad er formålet med at spare 20 cm? Altså, er der nogen speciel grund? :)

• Synes
Stugrenoverare og 1 anden
  • Laddar…
J Jarlsgård sagde:
Hvad er formålet med at spare 20 cm? Altså, er der nogen særlig grund? :)
Først tænkte jeg have en blankere farve i køkkenet og så tænkte jeg, at det måske ville føles naturligt med en lille opdeling for belysningens skyld, men jeg begynder at overveje at droppe det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.