Hej
Skal lave en grund til drivhus af gammelt homogent tegl 120x250. Nogle hjørner vil være 30 grader. Murstenene vil ligge en halv sten overlappende på væggene, der forbinder til 30 graders hjørnerne. Både ind- og ydersiden vil være synlige.

Hvilke forskellige måder er der at lægge murstenene på? Hvilken måde vil se pænest ud fra begge sider?

Ikke langt fra 30 graders hjørnet vil der være almindelige 90 graders hjørner, som vil fungere som en reference for øjet, så jeg tror, at en gennemgående fug med mørtel (hvis alle lag laves med to 15° kappede sten) vil se mærkeligt ud. Jeg har ikke noget problem med at kappe stenene på en eller anden måde (kan være snit som ændrer retning). Det gør ikke noget, at en snitflade bliver synlig, har prøvet, og det bliver ikke for stor forskel fra en ukappet.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Hvis du ikke har noget problem med, at man kan se snitfladen, bliver det vel både nemmest og pænest at kappe stenene og håndtere det sådan her:
[link]
Hej

Tak for svar! Hvis jeg har regnet rigtigt, vil hullet på indersiden med 120x250 sten blive 18,5 mm dybt
Andre forslag uden "huller"?

• Murstensillustration med 120x250 stenar, viser en sektion med en indre fordybning på 18,5 mm.
P Plura sagde:
Hej

Tak for svar! Hvis jeg har regnet rigtigt, bliver fordybningen på indersiden 18,5 mm dyb med 120x250 sten.
Andre forslag uden "fordybninger"?
Tja, du kan jo lave en tilsvarende udskæring i den anden mursten, hvis du ikke har mange skifter kan det jo være muligt.

Tja, du kan jo lave tilsvarende udskæring i den anden teglsten, har du ikke mange skifter kan det jo være gennemførligt.
Dette tror jeg vil blive pænest, stiplede linjer er laget under
Diagram af byggeprojekt, solid og prikket linje viser lag.

P Plura sagde:
Dette tror jeg bliver det flotteste, streckat er laget under
[billede]
Du har bare kommet til at tegne forkert her, ikke sandt? Ellers forstår jeg ikke, hvorfor den samling skulle være noget andet end 90 grader. Illustration af rørskæring, med en skæv kant markeret med en rød cirkel, foreslået at være 90 grader i tråden.

N
Ved ikke hvad du bruger for mursten, men jeg håber du har en sokkel under murstenen.

Du har bare ved en fejltagelse tegnet forkert her, hvad? Ellers forstår jeg ikke, hvorfor den samling skulle være noget andet end 90 grader.
Hej, nej ikke forkert. Det er for at få jævn afstand mellem samlingerne på både indvendig og udvendig side.

• Diagram med røde krydser og grønne pile viser den korrekte afstand mellem skarver på ind- og ydersiden af en konstruktion.
  • Synes
SC Aero
  • Laddar…
Ja, hvis du vil have det niveau af symmetri, er det jo bare at lade stensaven blive varm...

Tja, vill du ha den nivån på symmetri så är det jo bare at lade stensaven gå varm...
Ja mit oprindelige spørgsmål var jo hvilken lægning der var pænest. Ikke mindst antal skæringer eller om jeg skal have en grundmur under 😉. Men der er flere uger tilbage, indtil muringen begynder, så hvis der er flere forslag til endnu pænere hjørner, tager jeg gerne imod dem!!

• Synes
SC Aero
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.