3,218 læst ·
18 svar
3k læst
18 svar
Hvordan monterer jeg en smal granitplade oven på en væg?
Jeg har åbnet en væg mellem køkken og stue og er nu i gang med at genskabe det hele. En del af åbningen er tænkt som en lav væg med en granitskive som afsætningsplads ovenpå. Mit spørgsmål er, hvordan denne fastgøres.
Vedlagt er et billede af, hvordan væggen ser ud i dag. Når den er færdig, kommer den til at bestå af (fra stuen set) 14mm fineret plade fra ikea (dækside til køkkenindretningen), osb, 70mm rammeværk, 13mm gips. På indersiden vil der stå underskabe med en granitskive ovenpå, og oven over dette fliser på væggen. Alt dette er under kontrol. Problemet er altså den skive, der er tænkt at ligge ovenpå væggen. Det er en 40mm tyk, 300mm bred og 1200mm lang granitskive. Den vil have et udhæng på ca. 100mm på begge sider af væggen. Min bekymring er, at hvis man bare limer den, kan den løsne, hvis nogen hænger for meget på den eller lignende. At nogen får en granitskive på tæerne fra lidt over en meters højde vil jeg helst undgå.
Gipset på indersiden er ikke på plads endnu, så hvis man skulle have brug for at gøre noget fra undersiden (tænker på at bore nogle huller i den og skrue igennem), så kan det gøres.
Jeg er meget allergisk over for løsninger som at sætte nogle vinkelbeslag på undersiden og lignende. Så den slags vil jeg helst undgå. Hvis det kan ses fra nogen vinkel, at der sidder noget, som ikke passer ind, vil jeg ikke kunne lade være med at irritere mig over det.
Så hvad har I af tips? Er det nok at lime det med PL400? Hvor stor punktbelastning kan det tage i yderkant uden at skiven løsner?
Vedlagt er et billede af, hvordan væggen ser ud i dag. Når den er færdig, kommer den til at bestå af (fra stuen set) 14mm fineret plade fra ikea (dækside til køkkenindretningen), osb, 70mm rammeværk, 13mm gips. På indersiden vil der stå underskabe med en granitskive ovenpå, og oven over dette fliser på væggen. Alt dette er under kontrol. Problemet er altså den skive, der er tænkt at ligge ovenpå væggen. Det er en 40mm tyk, 300mm bred og 1200mm lang granitskive. Den vil have et udhæng på ca. 100mm på begge sider af væggen. Min bekymring er, at hvis man bare limer den, kan den løsne, hvis nogen hænger for meget på den eller lignende. At nogen får en granitskive på tæerne fra lidt over en meters højde vil jeg helst undgå.
Gipset på indersiden er ikke på plads endnu, så hvis man skulle have brug for at gøre noget fra undersiden (tænker på at bore nogle huller i den og skrue igennem), så kan det gøres.
Jeg er meget allergisk over for løsninger som at sætte nogle vinkelbeslag på undersiden og lignende. Så den slags vil jeg helst undgå. Hvis det kan ses fra nogen vinkel, at der sidder noget, som ikke passer ind, vil jeg ikke kunne lade være med at irritere mig over det.
Så hvad har I af tips? Er det nok at lime det med PL400? Hvor stor punktbelastning kan det tage i yderkant uden at skiven løsner?
Ja, eller endda save et stykke ud af søjlen, hvor granitpladen kan gå ind et par cm, det vil sandsynligvis forhindre den i at "vippe", hvis limet mod forventning skulle løsne sig.mlkjhr sagde:
Thinner virker fremragende, hvis man bruger en varmepistol først, bliver det blødere som tyggegummi også. Jeg har løsnet ting, der var limet med PL400 uden overhovedet nogen problemer og derefter vasket rent med thinner.snickarboden sagde:
I øvrigt tror jeg også på PL400. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er limfladen ca. 100mm bred og så med 100mm fremspring mod hver side. Så det er en solid limflade og forholdsmæssigt lille fremspring og desuden med "modvægt" på den modsatte side. Jeg tror ikke, der er noget at bekymre sig om ved at lime pladen fast.
Hvis man alligevel ikke stoler på limet, tror jeg det bedste og pæneste er at lægge en liste under granitpladen i vinklen granitplade væg, på hver side, f.eks. en hulkel liste eller en anden flottere hvis man ønsker det, men stadig lime pladen.
Der vil være et højskab på linje med søjlen, hvilket nok gør det meget svært at få til på en pæn måde. Men forslaget med en liste skal klart evalueres. Jeg har kun tænkt på, hvad man kunne gøre på undersiden, så det var helt nyt for mig at se det på den måde. Det var en god idé. Jeg spekulerer på, om jeg kan få det til at se ud, som jeg vil have det.b8q sagde:
Dette er også noget, jeg har overvejet. Men for at det virkelig skal være nyttigt til at øge limfladen, er det jo vigtigt, at disse lister sidder ordentligt fast, så der ikke er nogen bevægelse i dem. Men det er vel for så vidt lettere at løse.thomasx sagde:
Måske bliver det en kombination af flere af de forslag, der er blevet præsenteret. Jeg må gruble videre over det her lidt længere tid. (Har nogle andre ting, der skal ordnes, inden jeg når dertil.) Jeg takker for alle de gode synspunkter, og hvis nogen har flere tips, er jeg taknemmelig. Er også lidt nysgerrig efter, om der er nogen, der har nogle tal på styrken i PL400? Ville være lidt interessant at få et billede af, hvad det er muligt at belaste en kun limet plade med, før den løsner sig.
Ja, en sådan list må sidde godt fast i væggen. Pladen holder den jo kun ved, at pladen ligger på den. I væggen kan du jo skrue den fast, så det er nok ikke noget problem.pyro sagde:Det her er også noget, jeg har overvejet. Men skal det gøre nogen direkte nytte for at udvide limfladen, så er det jo vigtigt, at disse lister sidder ordentligt fast også, så der ikke er nogen bevægelse i dem. Men det er vel for så vidt lettere at løse.
Måske bliver det en kombination af flere af de forslag, der er blevet præsenteret. Jeg må gruble videre over dette et stykke tid endnu. (Har en del andre ting at ordne, inden jeg når derhen.) Jeg takker for alle gode synspunkter, og hvis der er nogen, der har flere tips, er jeg taknemmelig. Jeg er også lidt nysgerrig efter, om der er nogen, der har nogle tal på styrken i PL400? Det ville være lidt interessant at få et indblik i, hvad det kan belastes med, når en plade kun er limet, før den løsner sig.
Hvis jeg ikke husker forkert, holder pl400 30kg/cm2.
Jo, jeg huskede ret godt
http://www.tremco-illbruck.se/celumdb/documents/PL400-TDS-SE_22208.pdf
Lad os regne lidt:
Antag at tre 100 kg fyre hopper op og sætter sig på kanten.
Vridmomentet bliver da ca. 0.1 m (udhænget) x 300 kg = 30 kgm
Modholdende moment 0.05 m (halvdelen af væggens bredde) x 1.2 m (længden) x 300 000 kg/m2 (limets styrke) = 18 000 kgm.
Sikkerhedsmargenen er altså 600 gange.
Antag at tre 100 kg fyre hopper op og sætter sig på kanten.
Vridmomentet bliver da ca. 0.1 m (udhænget) x 300 kg = 30 kgm
Modholdende moment 0.05 m (halvdelen af væggens bredde) x 1.2 m (længden) x 300 000 kg/m2 (limets styrke) = 18 000 kgm.
Sikkerhedsmargenen er altså 600 gange.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 865 indlæg
Men pladen vil jo vippe rundt den ene yderkant, og dermed vil du kunne regne med, at hele overfladen "holder imod"