Jeg har tænkt mig at bygge en egen tv-bænk af genbrugstræ, som jeg har tænkt mig at montere op på væggen. Så det bliver en væghylde, som tv'et (Samsung LED) står på. Væggen er af gips. Nu vil jeg gerne vide, hvilke metoder der findes for at montere den op. Hvilke typer af konsoller der er bedst til dette formål og plugs mm. Om man bør forstærke det hele på en eller anden måde. Jeg vil gerne høre, hvad der anbefales og hvorfor.

Ønsker, at konsoller ses så lidt som muligt, men forstår, at det bliver svært at undgå.

Det enkleste er vel at forsøge at skrue skruerne i allerede eksisterende regler, og skulle det imod forventning ikke passe, så afhænger det vel lidt af, hvor tung selve tv-hylden vil være.

Men..

Alternativ 1 er at sætte almindelige konsoller (http://static1.bygghemma.se/product...-4d6afa528b36/konsol-lundbergs-sixten-vit.jpg) helst i dine regler, alternativt sætte mollyplugger afhængigt af, hvor tung din hylde vil blive.

Alternativ 2 kan anvendes, hvis reglerne i væggen ikke sidder præcis, hvor du vil have dem. Så skal du supplere bag gipsen med regler, såkaldte kortlingar. Ofte sætter man disse vandret mellem sine ordinære vægregler og fastgør dem på passende vis - f.eks. med vinkeljern eller blot træskruer skråt ind eller fra den anden side af reglen. Alternativ 2 indebærer altså, at du skal ind bag gipsen med en regel.

Alternativ 3 er mit sidste tip, og egentlig undrer jeg mig over, hvorfor du ikke bare vælger at sætte tv’et på væggen i stedet for på en hylde? Kabler osv. kan du faktisk gemme inde i væggen og sætte stikkontakten lige bag tv’et, så det ikke er synligt osv.

At have helt usynlige konsoller på en hylde er jeg næsten altid imod, da det i princippet altid medfører, at hylden vil bøje sig fremad. Tag et kig i et IKEA-varehus på deres hyldeplaner med helt usynlig konsol og forundres over, at samtlige hylder i butikken hælder fremad. Sådan vil du nok ikke have, at din tv-hylde skal se ud.

Tak for svaret TuXy. Jeg har allerede overvejet at måske sætte tv'et på væggen. Men jeg har ikke besluttet mig for, om jeg vil gøre det eller ej, og tænker, at det ikke kan skade at i det mindste lave en hylde, som, hvis jeg vil, kan bære et tv. Ellers skal der være spillekonsol, digitalbox m.m. på hylden (-erne, det bliver nok to i højden)

At gå ind bag gipsen føles ikke som en mulighed for mig. Det bliver nok at prøve at finde reglar at fastgøre i. Så ved jeg, at jeg ikke ville have, at konsolerne skulle være synlige. Men fandt da jeg lige søgte stabile konsoler dette: https://www.byggmax.se/forvaring/vaggskenor-och-konsoler/konsol-p257221. Og det tror jeg kan give en flot industriel stil til det hele.

Er mollyplugg noget, der kan bruges også i reglar, eller skal det kun være skruer dér? Bør jeg bruge ringe eller andet? Hvilken slags skrue bruger jeg til denne konsol? Skal jeg forsøge at finde en gips skrue, der griber fat i stålreglen, men som har fladt hoved til konsolen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.