Efter at have lagt klinkegulvet i badeværelset skal jeg nu sætte den sidste række fliser, den som grænser til gulvet. Eftersom gulvet har fald, er det ikke helt let at få vinklen på fliserne til at passe. Er der nogen, der har et godt trick til, hvordan man måler dette nemmest? Jeg mener at have set et trick et sted, men jeg kan ikke huske hvordan/hvor... :S

Jeg målte selv kun med tommestok, hvor høj pladen skulle være på hver side, tegnede en streg på pladen og skar. Det blev rigtig godt. Men det trick, du henviser til, kan nok være følgende:

1. Hold pladen, du vil skære (lad os kalde den "A"), på (som i "udenfor") pladen i rækken ovenfor.
2. Mål præcist en "pladehøjde" op fra gulvet (fx ved hjælp af en lille rest fra en tidligere skæring, eller på anden passende måde) og marker på pladen A, hvor denne højde ender. Gør dette langs hele pladens bredde, så følger du præcis gulvets kontur.
3. Skær langs markeringen, Plade A vil nu passe perfekt i hullet.

OBS, hvis du skal have en fugebredde mellem pladen og gulvet, skal du selvfølgelig kompensere for det og skære pladen A noget mindre (lavere) end markeringen (eller bruge et "markeringsværktøj", der er noget længere end en pladehøjde).

Håber det blev forståeligt?

Senest redigeret:
  • Synes
Bberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.