Jeg har betonbjælkelag og en ret glat overflade i loftet på betonen. Betonen er dog støbt i "sektioner", så det varierer lidt nogle millimeter her og der, især hvor hjørnerne på pladerne i støbeformen har mødt hinanden.

Min første tanke var at pudse loftet, men den overflade jeg testede lidt på, hæfter ikke, da overfladen er for glat. En maler jeg talte med sagde, at der i så fald skal monteres pudsnet, og så pudse på det, men det bliver så nærmere 20 mm tykt mente han.

For at spare tid (og penge) overvejer jeg nu, om jeg skulle lime renoveringsgips op i loftet i stedet. Tanken er så at tage noget passende lim (måske gipsmørtel?), påføre det på bagsiden af en plade, og trykke den op i loftet med en gipsløfter.

Lyder det fornuftigt, eller skyder jeg mig selv i foden her...?

Jeg tror, du får det lige så svært at få jævnt loft alligevel. Det vil blive bølget, en egenskab som ses tydeligt i strølys.
Renoveringsgips, der er 6mm tykt, kompenserer ikke for ujævnheder mere end inden for 300-400mm, på stræk over det følger det underlaget.
Eventuelt kan 13mm gips fungere, men det vejer ret meget, og du har brug for mange støtter for at kunne lime det op.
Jeg tror, at en opregling med lægter og kiler, der afvejes, og derefter almindelig loftgips eller anden loftplade er mere fornuftigt.

Jeg lavede en opregling og brugte 6mm gips, hvilket blev bølget. Gentag ikke fejlen med renoveringsgips igen.

Da rummet allerede har begrænset loftshøjde, vil jeg minimere, hvad jeg lægger op, men jeg forstår, at det kan blive lidt besværligt...

Underlaget er ret jævnt, men der kan godt være steder, hvor der bliver en fordybning.

Støbeformen, de hældte betonen i, ser ud til at have bestået af plader på ca. 2x2 meter. Visse samlinger stikker lidt ud, men dem fjerner jeg med en betonslibeskive på vinkelsliberen. Men nogle steder, hvor pladerne mødes, kan der være en forskel på en millimeter eller deromkring i højden, hvor en plade har været lidt højere end den, den mødte.

Jeg tænkte på at prøve at udjævne betonen så godt som muligt ved at slibe det ned, men hvis der bliver en mindre bule eller fordybning, er jeg villig til at acceptere det...

Fordybninger er jo i så fald at foretrække, da underlaget så bliver stift, og jeg kan bredspartle pladerne.

Kan du ikke bredspartle direkte?

Jeg kunne nok selv ikke klare det, men min maler kunne :)

nimhed sagde:

Jeg ville nok ikke selv kunne klare det, men min maler kunne :)
Jeg tror, det bliver svært at få det tilstrækkeligt godt, da der er så store "plader", der varierer lidt i niveau. Hvis jeg bredspartler direkte, tror jeg, der er større risiko for fordybninger end med renoveringsgips, som jeg alligevel tror/håber kan tage lidt af højdeforskellen i loftet...

Ødelagt loft med ujævne områder, der skal slibes ned. Skiver afstives med polystyren og har højdevariationer på op til 1 mm. Rand bemærket for nedrivning.

Du bør kunne pudse loftet. Flot og enkelt for en som kan.

Jeg er ikke kommet så meget længere med taget andet end at jeg har fået ned alle gamle regler og isolering.

"Pladerne" efter støbningen af taget (betondækket) adskiller sig med ca. 3 mm nogle steder, så tanken om 6 mm renoveringsgips går væk, det vil blive for meget bølger.

I tilknytning til rummet er der et garderobeskab på ca. 1,6x0,8 meter, og loftet i det er "originalt" mod betonen (det har altså ikke været isoleret loft inde i garderobeskabet) og det ser ud til at være "pudset" med gips (eller er det noget kalk?). Pudsfladen inde i garderobeskabet er helt hvid og ca. 5-6 mm tyk.

De har jo åbenbart formået at pudse loftet med kun 5-6 mm tykkelse, og det ville være fantastisk, hvis det kunne lade sig gøre i stedet for murerens forslag om pudsnet og ca. 20 mm tykkelse.

Spørgsmålet er så, hvad kan de have pudset med?
Det er helt hvidt, meget finkornet og smuldres og farver ligesom gips.

Jeg tænkte på gipspuds, men er bange for, at det bliver for grov en overflade med kun 5-6 mm...

gipsmørtel, Weber Gypsum tex.
Derefter kan du tage finsparkel udenpå den, hvis du vil have en rigtig glat overflade.

Nu tænker jeg lidt frit og skørt, så tag det for hvad det er, men...

Hvis gulvet er glat og fint, kunne man så ikke bruge en pladeløfter eller lignende og i stedet for at presse pladerne mod loftet, hejse dem til en bestemt højde med gulvet som reference. Dvs. der hvor loftsektionen er 3 mm højere, hænger pladen 3 mm under loftet, og andre steder er den klods mod (eller måske 1 mm under). Det kræver nok et lim, der både er "højt" nok til at bygge bro over mellemrummet og samtidig kan trykkes sammen.

Måske dette skumlim: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-502074/

nimhed sagde:

Jeg havde nok ikke selv klaret det, men min maler havde :)
Ja, til sidst blev det bredspartling... :banghead:

Afgørelsen kom, da jeg var ude og leje en betonsav til et andet projekt og så, at udlejningsfirmaet havde en Flex giraf med betonfræser. På vej hjem fra udlejningsfirmaet havde jeg giraffen og en massiv støvsuger i bagagerummet og sleb så de største kanter ned, så de blev mere eller mindre plane.
Hold da op, hvor den tog fat, Flex giraffen, betonen i vores 1977 villa er ikke til at spøge med, men fræseren fjernede den som smør, nja, ikke smør måske, men knæk i hvert fald... :)

Efter det tog jeg den brede spartel frem og begyndte at påføre... 45 liter spartelmasse senere er loftet plant og fint, og nu også slebet... Hvordan mine skuldre og nakke har det, skal vi slet ikke begynde at tale om... :screwy:

• Synes
tuokaya og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.