67,904 læst ·
7 svar
68k læst
7 svar
Hvordan laver man det flottest ved gulv/tærskel?
Jeg overvejer, hvordan man skal lave det pænt i overgangen mellem tærskel og gulv.
Når man lægger gulv, skal der jo være bevægelsesfuge rundt om hele gulvet. Også ved tærskel. Så der bliver jo en sprække, der skal dækkes på en god måde. Se billede.
Hvis man skal dække sprækken med det gule stykke, som jeg har tegnet ind, hvordan fastgør man det bedst til tærsklen? Skal man lime det fast på tærsklen?
Eller har I andre tips?
Ellers kan man jo lade gulvet gå ind under tærskel og dørkarme.
Når man lægger gulv, skal der jo være bevægelsesfuge rundt om hele gulvet. Også ved tærskel. Så der bliver jo en sprække, der skal dækkes på en god måde. Se billede.
Hvis man skal dække sprækken med det gule stykke, som jeg har tegnet ind, hvordan fastgør man det bedst til tærsklen? Skal man lime det fast på tærsklen?
Eller har I andre tips?
Ellers kan man jo lade gulvet gå ind under tærskel og dørkarme.
Hvis man vil gøre arbejdet nemt, lægger man parketbrættet parallelt med dørtrinnet. Uden mellemrum og uden skamliste. Sådan gjorde jeg i to forskellige rum. I det ene rum blev der ingen problemer overhovedet. I det andet rum knager det lidt om sommeren, når man træder tæt på dørtrinnet, fordi træet udvider sig, når det bliver fugtigere. Jeg er alligevel tilfreds, og det ser helt ok ud.
Hvis man vil have, at gulvet skal virke oprindeligt og ikke lagt senere, skal man gøre som magnu. Han har lagt bevægelsesfugen under dørkarmen og derefter ladet gulvet gå ind under dørtrinnet. Det arbejde er betydeligt sværere.
Ligger parketbrædderne vinkelret mod dørtrinnet, er en skamliste nødvendig, hvis man ikke gør som magnu.
Hvis man vil have, at gulvet skal virke oprindeligt og ikke lagt senere, skal man gøre som magnu. Han har lagt bevægelsesfugen under dørkarmen og derefter ladet gulvet gå ind under dørtrinnet. Det arbejde er betydeligt sværere.
Ligger parketbrædderne vinkelret mod dørtrinnet, er en skamliste nødvendig, hvis man ikke gør som magnu.
Jeg ville tage op tærsklen og derefter file en del af karmen, hvis gulvet ikke går ind under, derefter lagt gulvet under karmen. Efterladt en 2 cm spalte mellem hvert gulv, sat tærsklen tilbage, eventuelt lavet en ny tærskel, derefter skåret døren i nederste kant efter tærskelens nye højde.
mvh
mvh
Sådan gjorde jeg i det første soveværelse. Jeg saver ud i karmen for at få gulvet på plads. Laminatparketten lå vinkelret mod tærsklen. Det gik fint at få parketbrættet ind under den første dørkarm, men da jeg kom til den anden dørkarm, kunne jeg ikke få parketten på plads - det var fysisk umuligt, jeg måtte demontere karmen for at få parketten på plads.CSF sagde:
Hvis man har et nogenlunde moderne hus med dørkarme, der er skruet fast og relativt nemme at demontere, er det ikke meget arbejde. Man må så male fodlisterne igen, hvis det skal se rigtig pænt ud. Hvis man derimod har et hus, hvor det ikke er helt indlysende, hvordan man skal fjerne karmen, bør man nok bruge kantlister.
Jeg har lagt nyt gulv i min hall. Der er et badeværelse, hvor jeg ikke kunne fjerne karm og tærskel. Det jeg gjorde her, var at lave en indlægning i tærsklen, som dækkede hele den del, hvor dørbladet går ind og en del ud over gulvet. Derefter måtte jeg også save lidt af døren.
Til bryggerset, hvor tærsklen går lidt højere mod gulvet, har jeg sømmet en kvartliste.
Til køkkengulvet har jeg en niveauforskel. Her har jeg lavet en ny tærskel, baseret på et tærskelemne fra Bauhaus. Derefter har jeg kombineret det med en niveauliste i messing.
Til bryggerset, hvor tærsklen går lidt højere mod gulvet, har jeg sømmet en kvartliste.
Til køkkengulvet har jeg en niveauforskel. Her har jeg lavet en ny tærskel, baseret på et tærskelemne fra Bauhaus. Derefter har jeg kombineret det med en niveauliste i messing.
Klik her for at svare