Der er mange metoder, men det første jeg kommer i tanke om er "murarsnöre" langs begge sider af huset og terrassen....eftersom jeg har det hjemme og ved hvor det ligger ;-)
En anden metode, der minder om det Droynas henviser til, er at måle ud fra hvert hjørne af huset og så krydsmål fra husets hjørner til de ydre hjørner på altanen.
En anden metode, der minder om det, Droynas linker til, er at måle ud fra hvert hjørne af huset og så krydsmåle fra hjørnerne på huset til de ydre hjørner på terrassen.
Og hvordan ved jeg, at de ydre hjørner på terrassen flugter med huset?
Og hvordan ved jeg, at de ydre hjørner på terrassen er i linje med huset?
Hvis du først måler for eksempel 3m ud fra væggen i begge ender af den tænkte terrasse, derefter måler du fra det ene ydre punkt til begyndelsen af det andet målepunkt og så omvendt.
Når du har de samme mål i krydsmålingen er det vinkelret/i linje.
Hvis husets vægge er 90 grader, vil det fungere med krydsmåling, dvs. at diagonalerne fra hus til ydre hjørne på altanen skal være ligesom og er ikke hustests hjørner 90 grader, så får du holde dig til snore som du spænder op langs væggene og til ydre hjørnerne på altanen.
[billede]
Når de gule, som går fra den ene grønnes indre punkt til den andens ydre, er lige lange, er det vinkelret, forudsat at de grønne er lige lange. 😉
Ok men hvordan får jeg det vinkelret OG lige så bredt som huset?