1,823 læst ·
14 svar
2k læst
14 svar
Hvordan kan jeg hænge en tung lysekrone (10-12 kg) op i et 1,5 cm gipsloft?
Hej,
Loftlampen, som mig og min sambo købte, viste sig at være tungere end ventet. Vi bor i en lejlighed i Amsterdam med 1,5 cm gipsloft (se billede af ventilationshul).
Jeg har læst lidt om "planke i loftet-metoden", men tænkte at spørge, da jeg har set, hvor hjælpsomme og hvor godt styr gruppen har.
Tak på forhånd!
Loftlampen, som mig og min sambo købte, viste sig at være tungere end ventet. Vi bor i en lejlighed i Amsterdam med 1,5 cm gipsloft (se billede af ventilationshul).
Jeg har læst lidt om "planke i loftet-metoden", men tænkte at spørge, da jeg har set, hvor hjælpsomme og hvor godt styr gruppen har.
Tak på forhånd!
Tak for hjælpsomme svar! Jeg vil forsøge at lokalisere træreglerne over gipspladen. Knokkede med knoen nu og ser ud til at kunne høre, hvor den nærmeste er. Jeg vil bore et lille hul i morgen, efter anbefaling.
Kan man stole på, at en træregel kan bære en så tung lampe? Eller findes der nogen måde at evaluere det?
Desværre er der ingen loftsboks med krog. Jeg skal tilslutte den til en lampeudtag uden krog, som sidder en meter væk.
Kan man stole på, at en træregel kan bære en så tung lampe? Eller findes der nogen måde at evaluere det?
Desværre er der ingen loftsboks med krog. Jeg skal tilslutte den til en lampeudtag uden krog, som sidder en meter væk.
Opdatering:
- Købte regellægte og bestemte hvilken bjælke vi skulle sætte lysekronen op på.
- Borede igennem gipsen og stødte på metal.
Det ser ud til, at loftgipsen sidder i metalbjælker, som regelfinderen opdagede.
De uklare billeder viser, hvad jeg kunne fotografere i ventilationshullet. Det sidste billede viser, hvilken form bjælkerne ser ud til at have.
Jeg spekulerer på, om det overhovedet er muligt at løse dette...
- Købte regellægte og bestemte hvilken bjælke vi skulle sætte lysekronen op på.
- Borede igennem gipsen og stødte på metal.
Det ser ud til, at loftgipsen sidder i metalbjælker, som regelfinderen opdagede.
De uklare billeder viser, hvad jeg kunne fotografere i ventilationshullet. Det sidste billede viser, hvilken form bjælkerne ser ud til at have.
Jeg spekulerer på, om det overhovedet er muligt at løse dette...
Medlem
· Blekinge
· 11 704 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 11 704 indlæg
Nej, men i stedet for tippet at flade en cykeleger ud for at bore med.
Hvor stort hul kan du bore i gipsen uden at det ses efter montering af lysekronen?
Kan du bore et 40 mm hul, så kan du lirke en træliste 20x20 mm ind, som måske er 20-30 cm lang, og i den liste kan du skrue en almindelig krog til lampen.
Hvor stort hul kan du bore i gipsen uden at det ses efter montering af lysekronen?
Kan du bore et 40 mm hul, så kan du lirke en træliste 20x20 mm ind, som måske er 20-30 cm lang, og i den liste kan du skrue en almindelig krog til lampen.
Jeg ved ikke, hvordan du leder efter reglar, men sandsynligvis er det et eller andet instrument, men nogle gange rækker det ikke. Så må man gribe efter det på anden vis. Det med at bore med en boremaskine kan gå, men den er sikkert for kort og rækker ikke op til en regel i loftet. Men du har måske små, fine bor, der er ca. 300 mm lange, ville gerne se en, der borer med sådan en.T Thomas_Blekinge sagde:
At bruge en smal ten på ca. 1 mm og lang er fremragende til at finde, hvor træ findes, og endda bore igennem, så en indikation om grovhed opfattes. Så inden du kaster en pegepind til nogen for at være den bedste i emnet, så tænk kraftigt over det.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur hittar jag bjälken bakom ett gipstak för att sätta upp tung lampa?
Belysning -
Sätta upp stor tung spegel
Byggnadsvård -
Sætte op tunge hylder på triplegips på beton
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvor tungt kan jeg sætte op på en letbeton/blåbeton væg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Skal sætte en 15 kg tung slangespole på væggen. Hvordan finder man letmest reglen?
Byggematerialer & Byggeteknologi