13,089 læst ·
16 svar
13k læst
16 svar
Hvordan isolere en terrænsvæg?
Vores entré er i kælderplanet og er i dag isoleret indefra med træreglar og spånplader. Resten af indervæggene var opbygget på samme måde. Da der var meget lugt i indervæggene, har vi revet det ned, og i resten af kælderen har vi malet med silikatfarve og fået et meget bedre klima. Det vil vi også gøre i entréen. Spørgsmålet er, hvordan vi gør med källervæggen?
Billedet er taget, inden alle pizzariavægge er taget ned i dag, er alt væk.
Vi tænkte altså at pudse væggene og male med silikatfarve, men hvordan gør vi med ydervæggen?
Den bør jo isoleres på en eller anden måde.
Hvordan får vi det pænt, så det går i ét med den pudsede væg?
Billedet er taget, inden alle pizzariavægge er taget ned i dag, er alt væk.
Vi tænkte altså at pudse væggene og male med silikatfarve, men hvordan gør vi med ydervæggen?
Den bør jo isoleres på en eller anden måde.
Hvordan får vi det pænt, så det går i ét med den pudsede væg?
Det jeg har fået at vide er at isolere helst med drænerende plader på ydersiden, typ isodrän, pordrän og så lægge gipsmørtel på indersiden.
Hvis det ikke er muligt at isolere på ydersiden, fik jeg rådet om at lime flamingo på indersiden mod ydervægge uden nogen luftspalte, og så sætte en pladeregel på det og skrue gipsplader med ventilation (=sprækker) ved gulv og loft...
Jeg tør jo ikke love at dette er det bedste, men det er hvad vores byggeleder anbefalede os at gøre med vores kælder i skrånende terræn...
Mvh,
Anders
Hvis det ikke er muligt at isolere på ydersiden, fik jeg rådet om at lime flamingo på indersiden mod ydervægge uden nogen luftspalte, og så sætte en pladeregel på det og skrue gipsplader med ventilation (=sprækker) ved gulv og loft...
Jeg tør jo ikke love at dette er det bedste, men det er hvad vores byggeleder anbefalede os at gøre med vores kælder i skrånende terræn...
Mvh,
Anders
men isodrän-plader er jo tykke, så skal de jo dækkes med en eller anden form for plade for at se pænt ud, det kommer jo til at stikke ud uden for træfacaden ovenfor (væggen er pudset på ydersiden).. Platon har jo en måtte for fugt (Multi) som kan monteres på indersiden væg, men den isolerer vel ikke? Så mangler det jo også at få væggene til at passe sammen... altså hvis man har både opregulerede vægge og [silikat]malede vægge i samme rum. Svært...
Men hvis man efterisolerer pudsede facader, så har man jo cellplast eller en anden form for isolering og så pudser man igen udenpå, kan man gøre det samme indendørs? I så fald er det æstetiske jo løst... Hvad bruges der for produkter til efterisolering på huse med pudset facade?
Samme med listen som lægges på toppen af skiverne. Ned med den under overfladen (den skal dog pudses ind)
Så anbefaler jeg, at I lægger singel eller lignende nærmest huset. Måske 2dm bredt og 2dm dybt. Så får I god dræning af overfladevandet rundt om huset ned til jeres fine isodränskivor/platon/cellplast
Så anbefaler jeg, at I lægger singel eller lignende nærmest huset. Måske 2dm bredt og 2dm dybt. Så får I god dræning af overfladevandet rundt om huset ned til jeres fine isodränskivor/platon/cellplast
Fugten trækker sig mod det varme, eller snarere mod varmevekslingen, så hvis du isolerer på indersiden, vil fugten vandre indad i betonvæggen, isolerer du på ydersiden, vil fugten vandre udad... Bedre ingen isolering overhovedet end på indersiden!
Så gør vi nu først efter overvejelse, og så får vi se, hvornår det bliver drænplader på ydersiden...
Mvh,
Anders
Så gør vi nu først efter overvejelse, og så får vi se, hvornår det bliver drænplader på ydersiden...
Mvh,
Anders
Det har ikke at gøre med, om man ligger på en bakke eller ej. Regnvand har ALDRIG i dræningen at gøre.
Får man ikke till hældningen, må man pænt planlægge om på grunden, så det er muligt at hælde jorden i det mindste et par meter ud fra huset.
Hver gør naturligvis som denne vil, men jeg følger producentens anvisninger og lever i troen på, at de ved bedre end den almindelige Svensson.
Får man ikke till hældningen, må man pænt planlægge om på grunden, så det er muligt at hælde jorden i det mindste et par meter ud fra huset.
Hver gør naturligvis som denne vil, men jeg følger producentens anvisninger og lever i troen på, at de ved bedre end den almindelige Svensson.
Tjah... Desværre har ikke alle mulighed for at "smukt omlægge" grunden.
Og min singel har intet med min regnvandshåndtering at gøre. Til det har jeg tagrender, nedløbsrør og jordrør.
Singel rundt om huset virker for mig, da jeg slipper for vand mod fundamentet, problemer med rødder samt at det ser generelt pænt ud.
Til TS: Held og lykke med dræningen!
Og min singel har intet med min regnvandshåndtering at gøre. Til det har jeg tagrender, nedløbsrør og jordrør.
Singel rundt om huset virker for mig, da jeg slipper for vand mod fundamentet, problemer med rødder samt at det ser generelt pænt ud.
Til TS: Held og lykke med dræningen!
Hej
huset er altså et suterrængehus. Delen, der er under jord, er isoleret med isodrän (udført af fagfolk, så forhåbentlig gjort på bedste måde).
Det, jeg spørger om, er siden, der er tilbage, den fritliggende forside, som er pudset på ydersiden og i dag isoleret indvendigt med træregler, væggen med døren på billedet. Så det kan ikke skjules fliser på ydersiden under jorden.
Vi har primært problemer med jordfugt, hvilket er grunden til, at vi vil have pudsede silikatfarvemalede vægge indendørs. Derfor overvejede jeg at lave en ekstra isolering af et pudset hus, men på indersiden.
huset er altså et suterrængehus. Delen, der er under jord, er isoleret med isodrän (udført af fagfolk, så forhåbentlig gjort på bedste måde).
Det, jeg spørger om, er siden, der er tilbage, den fritliggende forside, som er pudset på ydersiden og i dag isoleret indvendigt med træregler, væggen med døren på billedet. Så det kan ikke skjules fliser på ydersiden under jorden.
Vi har primært problemer med jordfugt, hvilket er grunden til, at vi vil have pudsede silikatfarvemalede vægge indendørs. Derfor overvejede jeg at lave en ekstra isolering af et pudset hus, men på indersiden.
Så fugten, der vandrer fra luften udenfor, er ikke problemet (bare vi åbner hoveddøren, kommer der sandsynligvis mere ind end det, der lykkes at trænge igennem betonen). Det er altså den jordfugt, der stiger op i væggen, som skal kunne ånde ud på en pæn måde. Inden vi rev, taler vi om cirka 20-30 cm nærmest gulvet, som var angrebet i indervæggene, og dette tænker vi at lade ånde ud ved at male med silikatfarven.