530 læst ·
7 svar
530 læst
7 svar
Hvordan inspicerer jeg bedst for fugtpåvirkning i ydervæg?
Hej,
Nybliven ejer af toplans rækkehus fra slutningen af halvfjerdserne her. Vi har en afvigende lugt i et rum på overetagen, som jeg bedst kan beskrive som muggen. Den findes kun i det rum. Jeg mistænker, at den stammer fra fugtpåvirkning fra ydervæggen, hvor træpanelet ganske vist overordnet set virker pænt, men hvor det tidligere (for uspecificeret antal år siden) har lækket ned i skuret, som ligger i stueetagen, og hvis tag er sammenføjet med den aktuelle ydervæg. Når jeg løsner gulvlisten, synes jeg også den føles værst mod ydervæggen og særligt i området, som ligger oven over skuret.
Nu til mit spørgsmål:
Er det muligt for mig som uerfaren amatør at åbne gipsvæggen i indervæggen for at forsøge at inspicere nærmere? Det er primært reglerne, jeg er interesseret i. Jeg mistænker, jeg kan støde på en dampspærre først, og når jeg har lavet hul der, kan det jo blive tricky at reparere (hvordan?) gennem mit inspektionshul. Og hvor meget vil jeg overhovedet kunne se gennem mit hul på lad os sige 20 cm? Jeg vil forsøge at gå ind midt på reglen i risikoområdet, men vil gerne have lidt overblik, så jeg kan drage konklusioner.
Andre bedre forslag? Anticimex og Ocab gør tilsyneladende ikke noget så invasivt selv ifølge den info, jeg fik, da jeg ringede. Det var ligefrem fyren hos Ocab, der foreslog, at jeg kunne åbne gipsvæggen selv, da jeg allerede havde gjort det arbejde, de plejer at gøre.
Forstår, hvis det er vanskelige spørgsmål at besvare, men al hjælp ville være værdifuld, inden jeg roder mig og familien ud i noget.
Nybliven ejer af toplans rækkehus fra slutningen af halvfjerdserne her. Vi har en afvigende lugt i et rum på overetagen, som jeg bedst kan beskrive som muggen. Den findes kun i det rum. Jeg mistænker, at den stammer fra fugtpåvirkning fra ydervæggen, hvor træpanelet ganske vist overordnet set virker pænt, men hvor det tidligere (for uspecificeret antal år siden) har lækket ned i skuret, som ligger i stueetagen, og hvis tag er sammenføjet med den aktuelle ydervæg. Når jeg løsner gulvlisten, synes jeg også den føles værst mod ydervæggen og særligt i området, som ligger oven over skuret.
Nu til mit spørgsmål:
Er det muligt for mig som uerfaren amatør at åbne gipsvæggen i indervæggen for at forsøge at inspicere nærmere? Det er primært reglerne, jeg er interesseret i. Jeg mistænker, jeg kan støde på en dampspærre først, og når jeg har lavet hul der, kan det jo blive tricky at reparere (hvordan?) gennem mit inspektionshul. Og hvor meget vil jeg overhovedet kunne se gennem mit hul på lad os sige 20 cm? Jeg vil forsøge at gå ind midt på reglen i risikoområdet, men vil gerne have lidt overblik, så jeg kan drage konklusioner.
Andre bedre forslag? Anticimex og Ocab gør tilsyneladende ikke noget så invasivt selv ifølge den info, jeg fik, da jeg ringede. Det var ligefrem fyren hos Ocab, der foreslog, at jeg kunne åbne gipsvæggen selv, da jeg allerede havde gjort det arbejde, de plejer at gøre.
Forstår, hvis det er vanskelige spørgsmål at besvare, men al hjælp ville være værdifuld, inden jeg roder mig og familien ud i noget.
Almindeligt område i ældre huse fra 70'erne plejer at være, at træsokken er af trykimprægneret træ og mangler en fugtspærre mod underlaget, hvilket skaber en muggen lugt. Kan sikkert krybe op lugt højere op i ydervæggen. Men at åbne op og tjekke er ikke noget stort arbejde.
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 086 indlæg
Kan du ikke starte med at inspicere udefra, dvs fjerne nogle panelbrædder i det mistænkte område? Det er jo bare at sømme dem på igen bagefter. Kommer fugten udefra er det vel bedre at gå direkte til kilden, i stedet for at begynde at gøre indgreb på indvendige vægge og dampspærre?
Plejer man ikke at mærke det i krybekælderen? Sniffer man langs gulvlisterne i andre rum, mærker man ingen ting.H Håbbe01 sagde:
Min nye hypotese er, at det er gammel fugtig asfaboard, jeg mærker. Jeg fandt en revne ved loftet i skuret, hvor der var fri adgang til asfaboard, som efter heftigt regnvejr var blevet mærkbart fugtig. Meget uskønt gjort af den, der har snedkereret der.
Sikkert en gentagelse ved de fleste regnvejr. Nu har jeg midlertidigt afhjulpet dette, men det skal gøres bedre. Og spørgsmålet er, om det er muligt at slippe af med lugten uden at fjerne asfaboard - eller om fugten kan have givet værre eftervirkninger derinde.
Synes lugten i så fald burde luftes ud på vejen, hvis der alligevel er sprækker, kan man mene. Har du tjekket i krybekælderen, at den er intakt?R Radhusfarsan sagde:Plejer man ikke at kunne mærke det i krybekælderen? Sniffer man langs gulvlisterne i andre rum, mærker man intet.
Min nye hypotese er, at det er gammel fugtig asfaboard, jeg kan mærke. Jeg fandt en sprække ved skurets loft, hvor der var hul lige ind til asfaboard, som efter kraftigt regnvejr var blevet mærkbart fugtig. Meget grimt gjort af den, der har tømret der.
Det gentager sig sikkert ved de fleste regnvejr. Nu har jeg midlertidigt udbedret dette, men det skal gøres bedre. Og spørgsmålet er, om det er muligt at slippe af med lugten uden at fjerne asfaboard - eller om fugten kan have givet værre eftervirkninger derinde. T
Det lyder ikke som en dum idé, særligt ikke som jeg tror at have kunnet spore det oprindelige problem til en defekt i facaden og en mangelfuld silikonefuge på skurets tag, som begge nok har medvirket til fugtsugende asfaboard derinde i væggen.SågspånPappspikEternit sagde:
Problemet med fremgangsmåden udefra er vel, at jeg ikke kan se ind bag ved asfaboardet, men jeg antager, at jeg må fjerne en bid af det i så fald og lukke til så godt jeg kan.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Lösning för att dela av rum, och offertfrågor
Planlösningar -
Montera handdusch till tvättblandare - problem med gängor och passform
Vatten & Avlopp -
Vad gör ni för att skydda norra fasadsidan bättre?
Fasad -
Montera handdusch till tvättblandare – problem med gängor och passform
Badrum -
Hur gör jag för att öppna bottenventilen på min hydrofor?
Vatten & Avlopp