Jeg har et rum, jeg skal genopbygge efter en mindre vandskade (fra vand indefra). Den første meter af rummet, markeret med rødt på billedet, er beton mod udendørs. Det er udhænget over garagen (andet billede). Den resterende del af rummet ligger over garagen, som er opvarmet men holder en lavere temperatur.

Originalet (fra -62) havde en meget tynd byggplast på betonen ved det markerede område, og derefter var det afvejet og isoleret med glasuld.

Jeg overvejer, hvordan jeg bedst skal gøre med den del, der stikker ud udendørs. Skal jeg lægge en dampspærre der? En idé, jeg leger med, er en Platon-måtte og ventilerede sokler, XPS og nu når jeg alligevel har fjernet gulvet, kan jeg udskifte radiatoren med gulvvarme, som jeg lægger på XPS'en.

• Et rum under renovering med bar beton og rødmarkeret område nær en radiator. Værktøj ligger på gulvet. Lys kommer ind fra et vindue.
  • Rødt murstenshus med to brune garageporte, rød spand foran, mosgroet mur på højre side, sne på jorden.
T
Vi har et lignende udhæng på vores hus, og der lavede vi om til badeværelse fra soveværelse ovenpå. Vi havde håndværkere, der lavede badeværelset, og de lagde afløbsrørene ind og støbte derefter EPS-beton på det med gulvvarmeslangerne i, inden de flydespartlede for fald mod brønde og til sidst tætningslag og klinker.
Inden de rev, var der en plastikfilm på hele gulvet, træregler og stenuld i hele gulvet og råspont som undergulv, almindelige træpaneler, og der var ingen fugt eller skimmel i det.

I jeres tilfælde ville jeg lægge diffusionstæt plastik mod gulvet og isolering, som du beskriver, men isolere mindst 60 cm indenfor garagevæggen/porten, men ikke bekymre mig så meget om ventilerede paneler osv.

Den fugt, der er i betonen, vil ventilere ud mod den anden side, og jeg har svært ved at tro, at der vil komme ny fugt udefra, som ville være et problem.

En idé kunne måske være at flytte garageportene ud i niveau med fundamentet.

T
T Timmermannen77 sagde:
En idé måske kan være at flytte garageportene i liv med fundamentet.
Det er et ret stort arbejde, og hvis døren til højre er en dør ind til kælderen i bolighuset, er det ingen god idé. Så skal man have en luftsluse ind til huset for at udstødning og andet ikke kommer ind samt at det ikke er en egen brandcelle osv... der er ret mange nyere regler om det fra dengang det blev bygget.

Der er også en risiko for, at portene ikke kan åbnes pga. hældningen på nedkørslen, hvis man flytter dem ud.

T Testarn sagde:
I jeres tilfælde ville jeg lægge diffusionstæt plastik mod gulvet og isolering som du beskriver, men isolere mindst 60 cm inden for garagevæggen/porten, men ikke bekymre mig så meget om ventilerede sokler osv.
For at dobbelttjekke: Det du mener er at bygge op præcis som det var bygget fra starten: Diffusionstæt plastik over den flade, der er over udhænget (+ måske lidt mere), lade resten af gulvet være "nøgent" uden plastik, lave reglar, isolere hele rummet, på med råspont/gulvspån og lægge overfladebelægning.

Jeg er lidt fristet til at lægge gulvvarme der, nu når jeg alligevel har gulvet oppe. Det burde vel i så fald betyde at bare skifte gulvspånet ud til sporplader, ikke?

Det fremgik måske ikke i originalmeddelelsen, men hele huset har et mellemunderlag af beton, som så er opreguleret med kutterspån (udover den meter udhæng som var isoleret med glasuld). Hvis man kigger nederst til højre i det første billede, kan man se resterne af det, nogle reglar og lidt løst kutterspån.

Måske værd at nævne, at jeg rev gulvet op, fordi jeg havde fået fugtvandring fra badeværelset, der ligger væg til væg og fandt vand ovenpå diffusionsplasten. Men det var en ny skade og det hele så superfresh ud, uden nogen som helst tegn på skader over de 60 år, huset har eksisteret.

T Timmermannen77 sagde:
En idé kan måske være at flytte garageportene i niveau med fundamentet.
Det kommer også med en række ulemper. Letheden i at komme til grovindgangen, eventuelle brandsikringsregler, behov for at bygge en slags tag for at beskytte dørene, omlægge regnvandsafløbet, etc.

Derimod er der plads til at isolere udhænget udefra, hvis det skulle være en smart idé. Hvis du ser på det andet billede, ser du lampen over garagedøren. Der er der ~20 cm plads, som man, hvis man vil, kunne indsætte isolering i.

T
Jeg mente, at du lægger plastik på hele gulvet og op ad væggene. Derefter lægger man strøer over det og isolering imellem strøerne. Hvor langt du isolerer er en smagssag, men mindst 60 cm fra der, hvor garagen starter. (såkaldt randisolering, som man har i etagedæk)
Vi havde fuldisoleret (vi har også betonbjælkelag) med stenuld, og det var nok delvis for varmen, delvis mod trinstøj. Den tidligere ejer (som også var bygherren) havde ret koldt i kælderen, så der var nok en tanke om at holde varmen på den rigtige side og ikke varme betonbjælkelaget/kælderen oppefra.

I vores køkken og spiseplads rev vi det gamle gulv og radiatorerne ud (samme opbygning med plastik, træstrøer og isolering samt råspont inden parket/korkmåtte). Derefter lagde vi plastik op ad ydervæggene, nye træstrøer, glasuldsisolering under hele gulvet, sporede plader og gulvvarmeslanger under parket. Almindelige fodpaneler og OSB+gips på væggene i køkken/spiseplads.

Badeværelset blev lavet i 2019 og køkken/spiseplads i 2022, og jeg har ikke set nogen problemer med det indtil videre.

Ah! Tak!

Vore huse ser ud til at være meget ens. Vores kælder holder ganske vist komforttemperatur, men garagen, som rummet ligger over, har en væsentligt lavere temperatur. Langt fra frysetemperaturen, men ligger vel omkring 10 grader plus eller noget i den stil, når det er koldest udenfor.

For at eventuelt komplicere det lidt. Garagen ligger under to rum. Børneværelset er det, der i dag er brudt op (med udhænget) og adskilles fra det andet soveværelse med en væg, der egentlig ikke er en væg, men blot modstående indbyggede garderobeskabe.

Vil gerne undgå at lave indgreb i det andet soveværelse. Men det betyder jo, at jeg skulle afslutte plastningen så at sige midt i gulvet (hvor garderobeskabene begynder). Ser du nogle fare der?

• Plantegning der viser kælder, garage under soveværelse og børneværelse. Vægge vist med grønne linjer og lyserød markering. Arealer angivet i m².
  • Væg under renovering med træramme og spån på gulvet, nederste del af vægbeklædning fjernet, muligvis som del af konstruktion eller isolering.
T
Ja, vores hus er bygget i -57, så det er nok meget lig. Når jeg ser på jeres plantegning, ser det præcis ud som vi havde det før ombygningen, med den forskel at vi har vinduet i det lille soveværelse på husets gavl og ikke over garageporten. Vores hus er også lidt smallere, så badeværelset og det lille soveværelse var "kortere".

Vores garage går under hele huset i den ene ende, men er nu værksted og opbevaring, da nedkørslen er lukket, og en ny trappe er bygget i stedet. (svarende til jeres er trappen fra venstre)

Ser ingen problemer med at afslutte ved væggen. Vores badeværelse støder op mod soveværelset med garderobeskabe på samme måde som jeres værelser. Forskellen er, at vi har badeværelse, hvor I har børneværelse.

I dit tilfælde har du fået fugt fra badeværelset, der ligger tæt på børnesoveværelset, så jeg har svært ved at tro, at fugten kan bevæge sig til det, der er "master bedroom".

Sjovt! Svenska Stenhus, bygget -62 her!

Fugten fra badeværelset er en ren skade. Badeværelset er originalt med et indbygget badekar, hvor vand under brusebad er løbet mellem badekaret og badeværelsesvæggen (hvor der engang sad en silikonestreng) og har lagt sig på den let konkave råbeton(!) under badekaret for så langsomt men sikkert at vandre ud gennem betonen, så det kunne ses på væggen i det nu åbne rum. Men det badeværelset er jeg ved at ordne efter alle moderne kunstregler.

Her er hele plantegningen (med opvarmningsrørføring, fordi jeg tilfældigvis havde det billede tilgængeligt). Har en del papirer på huset, inklusive den originale bygningsbeskrivelse på ~70 sider. Kontakt mig, hvis der er noget, som er interessant for dig!

• Plantegning af et hus fra 1962, viser rumindretning og varmerørsføring, inklusive stue, køkken, badeværelse og værelser med mål og kvadratmeter angivet.
T
Virkelig sjovt! Vi har også et Svenska stenhus, men som sagt bygget i -57. Små forskelle i plantegningen med hensyn til dørenes og vinduernes placering, bl.a. har vi karnappen i stuen længere fra skorstenen og intet yderligere vindue i stuen. Også gangen var lidt forskellig, vores entré lå væg i væg med badeværelset og kældertrappen går ned ved køkkenet.

Sen har vi lavet om rigtig meget med ny etage, bygget en ny entré foran den gamle gang og badeværelse. Nyt badeværelse i stedet for det, der er soveværelse for jer, ny trappe op til førstesalen samt at gæsteværelset, køkkenet og spisepladsen i tilknytning til stuen nu er et stort sammenhængende rum.
Vores varmerør var placeret lignende med små forskelle, og det havde været godt at vide, inden vi rev gulvene op :P
I dag har vi kun radiatorer tilbage i stuen og det store soveværelse (plus kælderen), alt andet har gulvvarme.

Vi har en del papirer fra bygningen med, det var sønnen til den oprindelige bygherre, som vi købte af, men tak for tilbuddet!

Det, der havde været godt at have, da vi var mest i gang og også havde stoppet i afløbene, havde været en tegning af afløbssystemet - men det er for det meste udskiftet nu. Der er et par rør fra vaskerummet og bruseren ved saunaen i kælderen tilbage og også brønden i garagen/værkstedet. I øvrigt nyt.

Ved ikke om I har vaskerum og tørrerum under stuen som os, men det vi gjorde fra begyndelsen var at undgå tørretumbler og have en affugter i tørrerummet. Det har været enormt effektivt og fungerer godt.

Nu har varmemåtterne gjort deres og rummet er klar til at blive bygget op.

Men jeg får lidt tvivl omkring plasten. Det føles forkert at plastre på den "kolde" side af isoleringen.

Burde jeg ikke snarere droppe plasten i dette tilfælde og lade gulvvarmen tørre ud eventuel fugt?

T
Jeg forstår det du skriver om plast mod kolde siden, men i dette tilfælde skal du forhindre fugt fra badeværelset i at gå via betonen ind i de nye reglar og isolering. Det var oprindelsesproblemet til fugtskaden, hvis jeg ikke har misforstået?
Risikoen for at få tilskydende fugt fra gulvet, som er over garageindkørslen, er nok lav.

Hvis du vælger at lægge XPS på betonen og derefter sporede plader på det (der findes jo også sporede plader af EPS/XPS), gulvvarme og foam før parket som du beskrev indledningsvis, så får du et fugtskyttende lag uden anden plast.
Når du lægger foam under parketten, plejer de at anbefale en fugttæt variant, hvis du har trægulv, så vil det også blive et tæt lag der.

T Testarn sagde:
Jeg forstår det, du skriver om plastik mod den kolde side, men i dette tilfælde skal du forhindre fugt fra badeværelset i at gå via betonen ind i de nye lægter og isoleringen. Det var hovedproblemet til fugtskaden, hvis jeg ikke har misforstået det?
Nej nej. Undskyld, hvis jeg var lidt uklar.

Hovedproblemet med fugt, der vandrede fra badeværelset, skyldtes simpelthen utilstrækkelig tætningslag i badeværelset. Eller mere specifikt: Et 60'er-badeværelse med indmuret badekar, hvor vandet var løbet mellem badekarret og fliserne, lagt sig på den svagt konkave råbeton under badekarret og suget ind i bygningen. Det er nu (midlertidigt) løst, og badeværelset skal blæses ud.

T Testarn sagde:
Risikoen for, at du får tilskydende fugt fra gulvet, der er over garageindkørslen, er nok lav.
Ja, jeg ville tro, at fugtvandringen snarere går den anden vej. Dvs. at den fugtige varme luft fra rummet går ned i etageadskillelsen, møder det koldere udhæng og der kondenserer.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Jeg har tygget på dette et stykke tid nu. Jeg overvejer, om jeg bare skal følge grundideen om, at rummet har været knastørt i 60 år, og vælge en løsning, der er så lig den oprindelige konstruktion som muligt (+ gulvvarme, som selvfølgelig ændrer lidt). Og lade det være stort set uden plast, lægge plast på udhænget (som i originalet, for at holde eventuel kondenserende fugt på den varme side, hvor det kan håndteres) og vælge en hygroskopisk isolering, præcis som originalens kutterspån (som også er i resten af huset), som træfiber, isolina eller cellulose.

Er der nogen, der synes, det lyder som en dum idé?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.