Jeg har et isoleret garage, hvor bagsiden er omgjort til et hobbyrum (som bruges nogle gange om måneden) med egen indgang.
Gulvet er i øjeblikket bare beton, men jeg overvejer at lægge reglar, mineraluld samt OSB ovenpå for at øge komforten i rummet og også få lidt bedre akustik.
Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere fugten fra gulvet/betonplade. Jeg synes, jeg læser meget forskellige løsninger og er usikker på, hvad der er korrekt.
Min initiale tanke var at have en aldersbestandig byggplast, men har hørt om, at man måske skal have platonmåtte og andre alternativer. Hvad er det der gælder præcis? :)

Er betonpladen uisoleret?

M Maalkl sagde:
Er betonpladen uisoleret?
Den er isoleret. (Har cellplast under) og blev bygget for 2 år siden.

Eftersom du har isolering under behøver du ikke isolering ovenpå. Det er det ikke meget fugt som kommer nedenfra. Du har modern konstruktion og kan gøre som man plejer at gøre i moderne huse. Plastfolie under parket hvis det er det du vil have eksempelvis. Der findes laminat/vinylgulv med dampspærre og nån trinlyddæmpning indbygget også. Hvis du vil have god akustik og komfort så læg en tæppebelagt gulv.

Int
M Maalkl sagde:
Eftersom du har isolering under behöver du inte isolering ovanpå. Det er ikke meget fugt der kommer nedefra. Du har moderne konstruktion og kan gøre som man plejer at gøre i moderne huse. Plastikfolie under parket hvis det er det du vil have eksempelvis. Der findes laminat/vinylgulv med dampspærre og nogen trinlydsdæmpning indbygget også. Hvis du vil have god akustik og komfort så læg et heltæppe.
Tak for tipsene! 😊
Jeg har et tyndt tæppe i dag og oplever gulvet meget koldt. Derfor var jeg på vej til isolering, men det lyder som om jeg har været på det forkerte spor?

Ifølge gpt 5 bør man kunne lægge en korkunderlag og derefter OSB plader ovenpå. Passer det? Er det virkelig sikkert med hensyn til fugt?

Senest redigeret:
J
Nej i Sverige lægger vi sjældent OSB på gulv uden spånplade eller træfiberskive, som lægges flydende..

hvorfor er spånplade at foretrække?
Og kan man lægge kork på betonen og så spånpladen ovenpå det?

J
J Jansson69 sagde:
Nej forklarede bare det som anvendes, byggplast XPS isolering og et flydende 6mm undergulv..

[link]

Eller byggplast, lumpapp og parket..
Så alle ville fungere lige godt? 😊
Happy step, skulle den bruges mellem byggplast og spånplade?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.