Har overvejelser om at få lavet et skurstag på en eksisterende arbejdsbarak, der i dag har et mere eller mindre fladt tag.
Jeg tænker, at jeg vil have lavet et skurstag med 3 graders hældning ved at hæve spærremmen på den ene langside. Har jeg beregnet det hele korrekt, indebærer det, at spærremmen skal være 22 cm højere på den ene langside, da bredden på taget er 4,2 meter. Forskellen er i dag 5 cm mellem de to spærremme.
Selvfølgelig kan jeg rive den ene langvæg ned og erstatte de eksisterende regler med længere for at på den måde hæve spærremmen. Selvfølgelig vil jeg gøre det enkelt for mig selv, hvis muligheden er der, men det skal naturligvis også gøres korrekt.
Kunne et alternativ være i stedet at placere endnu en regel (45x170 eller 45x195) på den eksisterende spærrem for at få hævningen? Jeg tænker, at den nye regel fastgøres med spidsplader, der skrues fast i både den eksisterende spærrem og den nye "øvre" spærrem.
Forsøgte mig med en illustration for at tydeliggøre det hele. Er det hele en mulig løsning, eller har I nogle andre forslag til, hvordan hævningen kunne løses uden at rive hele væggen ned?
Jeg tænker, at jeg vil have lavet et skurstag med 3 graders hældning ved at hæve spærremmen på den ene langside. Har jeg beregnet det hele korrekt, indebærer det, at spærremmen skal være 22 cm højere på den ene langside, da bredden på taget er 4,2 meter. Forskellen er i dag 5 cm mellem de to spærremme.
Selvfølgelig kan jeg rive den ene langvæg ned og erstatte de eksisterende regler med længere for at på den måde hæve spærremmen. Selvfølgelig vil jeg gøre det enkelt for mig selv, hvis muligheden er der, men det skal naturligvis også gøres korrekt.
Kunne et alternativ være i stedet at placere endnu en regel (45x170 eller 45x195) på den eksisterende spærrem for at få hævningen? Jeg tænker, at den nye regel fastgøres med spidsplader, der skrues fast i både den eksisterende spærrem og den nye "øvre" spærrem.
Forsøgte mig med en illustration for at tydeliggøre det hele. Er det hele en mulig løsning, eller har I nogle andre forslag til, hvordan hævningen kunne løses uden at rive hele væggen ned?
En almindelig løsning er, at man bare bygger et nyt tag, der skråner mere oven på den eksisterende tagkonstruktion. I dit tilfælde, hvor du vil op så lidt, ville det betyde, at oven på eksisterende spær/reglar stiller man en regel savet som en kile med ny hældning, som fastgøres på en god måde ned i spærret. Så behøver man ikke bøvle med det gamle.
Tak for hurtig respons på mit indlæg.Rickard.ag sagde:
En almindelig løsning er at man bare bygger et nyt tag med mere hældning ovenpå den eksisterende tagkonstruktion. I dit tilfælde, når du vil op så lidt, ville det betyde, at ovenpå eksisterende tagspær/bjælker sætter man en bjælke savet som en kile med ny hældning, der fastgøres på en god måde ned i tagspærren. Så behøver man ikke at rode med det gamle.
Ydertækket er i dag fugtskadet, så det kommer til at blive fjernet. Tilbage står jeg så med indvendigt tag, tagbjælker og isolering.
At således bygge på eksisterende tag falder, men princippet er det samme, går jeg ud fra, hvis jeg, når taget er åbent, bygger direkte på eksisterende tagbjælker med nye kileformede bjælker ovenpå - se billede.
Helst lader jeg de eksisterende tagbjælker sidde, så jeg slipper for at rive det indvendige tag ned.
Hvad siger du ellers til mit forslag om at hæve murremmen, er det helt forkert tænkning?
Arbejdsbodens konstruktion ser ud sådan, at hammarbandet dels belastes af tagreglerne, som er 45x145, men den har også en længdegående regel, der går på begge langsider. Forsøgt illustrere dette på billedet.Rickard.ag sagde:
Som jeg skrev i første indlæg, så behøver jeg (hvis jeg har regnet rigtigt) have 22 cm i forskel på forreste og bagerste del for at opnå en hældning på 3 grader over 4,2 meter.
Byggmax har regler, der er 45x220, hvilket så ville fungere. Problemet, der dog opstår, er at i forkanten har jeg den længdegående regel, som ligger 5 cm højere end den eksisterende tagregel. Hvis jeg ikke skal fjerne/afkorte den regel, så behøver jeg komme over den. For at lykkes med det skal jeg have en regel, der er mindst 45x270, alternativt skulle jeg lægge to tagregler ovenpå hinanden for at komme over den forreste tagregel.
Nogen der har tanker eller kommentarer til mit oprindelige forslag om at hæve den bagerste længdegående regel, som hviler på hammarbandet, for på den måde at kunne montere nye tagregler. Er der nogle mangler/risici ved at vælge at gøre sådan?
Præcis - 3 grader pap er tænkt at lægge selv.Rickard.ag sagde:
Som jeg ser det, bliver det lettest at hæve den ene langside med en bjælke, som jeg har beskrevet i det første indlæg. Spørgsmålet er, om det anses for at være ok at gøre det?
Hvis jeg bygger på den måde, kan jeg bygge et nyt tag uden at skulle bekymre mig om det eksisterende. Det er nemlig et antal tagbjælker, der skal skiftes. Så kan jeg tage den udskiftning senere indefra, da det desuden ser ud som om, jeg vil tage det indvendige loft ned og skifte det.
Lige nu føles det som en prioritet at få et nyt ydertag på, før den rigtige vinter kommer. Det indvendige loft og andet arbejde kan jo gøres indefra.
Så, hvad siger I til at lægge en ekstra ribbe på og fastgøre med sømplader for at få højden op? Nogen input omkring det?
Senest redigeret:
Gør dig selv en tjeneste og giv dig mere end 0% fejlmargen. Mindste lille fejlkapning, sænkning, svigt og bøjning så er du på den forkerte side af grænsen (som ifølge mig allerede er for lav).
Den regel du henviser til er ikke en tagrem, men har et andet ikke-bærende job. Hvis du vil gøre som du har tænkt, skal du tjekke om den er fastgjort og dimensioneret til at klare at bære hele taget.
Den regel du henviser til er ikke en tagrem, men har et andet ikke-bærende job. Hvis du vil gøre som du har tænkt, skal du tjekke om den er fastgjort og dimensioneret til at klare at bære hele taget.
Hvor stort er garagen? Måske er det tid til at investere i en ordentlig PVC presenning, der kan fungere som tag for vinteren, og så rive op og gøre det ordentligt til foråret.
En idé kunne være at bestille færdige pulpettakstole med den nye hældning og bare sætte dem på det eksisterende hammarband. Sandsynligvis lidt dyrere, men meget enkelt.
En idé kunne være at bestille færdige pulpettakstole med den nye hældning og bare sætte dem på det eksisterende hammarband. Sandsynligvis lidt dyrere, men meget enkelt.
Senest redigeret:
Angående hældning så har du naturligvis ret i det. Margen er altid godt! Jeg kan selvfølgelig gå efter en 45x220 for lidt margen. (3,68 grader)Rickard.ag sagde:
Da jeg begyndte at kigge på dette, fik jeg indtryk af, at reglen var en del af den bærende konstruktion - se mit første indlæg og billede. Men efter at have fået feedback her og også tjekket både en og to gange mere, har jeg indset, at det du skriver nu er korrekt. Den er ikke i dag en del af den bærende konstruktion, den aktuelle regel jeg kigger på at hæve ligger ovenpå remmen og deler remmen med de eksisterende tagreglar, hvilket jeg også har forsøgt at illustrere.
Reglen, jeg har/havde til hensigt at hæve, er dog godt dimensioneret, da den har dimensionen 50x240. Tilsvarende regel på den anden langside er 50x190 som også hviler på remmen. Angående fastgørelse af reglen, så er den blevet brugt til at sømme panel fra ydersiden. Tidligere var der også fastgørelsespunkter til øskner, som blev brugt ved løft af skuret. Så at den sidder godt fast i remmen bør der ikke være nogen tvivl om.
Det er, som jeg har nævnt i et tidligere indlæg, en arbejdsbod, en sådan man har på byggepladser. Den blev løftet hertil med kran.
I det her indlæg har brugeren lavet en lignende løsning, da han hævede remmen efterfølgende, fordi han ikke havde forskellige højder på væggene. Det er samme princip, som jeg har tænkt mig, men jeg anvender en eksisterende regel og sætter ikke nye direkte på remmen.
Jeg tror på at gøre det rigtigt, at gøre forkert og få en masse hovedpine er jeg for gammel til. Desværre er det af lidt forskellige grunde ikke en mulighed at vente til foråret med arbejdet.
Vil også tilføje, at jeg er meget taknemmelig for den tid og respons, som dette forum giver. Tak Rickard for din feedback. For mig som hobby snedker er det guld værd.
Hvorfor fik jeg den idé, at det var en garage? Aja hverken første eller sidste gang jeg tager fejl
At stille 2 reglar på højkant på hinanden kan blive tippfølsomt, så det er måske noget, du skal gøre noget ved, men ellers så kommer det sikkert til at fungere.
At stille 2 reglar på højkant på hinanden kan blive tippfølsomt, så det er måske noget, du skal gøre noget ved, men ellers så kommer det sikkert til at fungere.
Klik her for at svare