Hej alle,
skal lave en tilbygning på huset snart, hvilket gør, at en ydervæg i dag vil blive halvt indvendig væg og halvt ydervæg.

Hvordan skal jeg gøre med den del, der skal blive indvendig væg, dvs. hvor meget skal fjernes for at blive indvendig væg med gips på, eller kan man lade alt (panel osv.) sidde tilbage...??

Ydervæggen ser sådan ud i dag:
bygget i 1939 med datidens teknik, efterisoleret i 2001 med 45mm uniplade, 'vindsejl', luftspalte, reglar med løslægte.

tjingeling:cool:

Det lyder lidt unødvendigt at have en isoleret indervæg. Jeg ville have fjernet al tillægsisolering inkl. beklædningsbrædder.

Tak for synspunktet men,
om det er unødvendigt eller ej spiller ikke så stor rolle, jeg ville gerne vide fra et bygningsmæssigt synspunkt, hvilket der er rigtigt eller helt galt.

eTiger sagde:
Tak for synspunktet men,
om det er unødvendigt eller ej spiller ikke så stor rolle, jeg vil gerne vide fra et byggteknisk synspunkt, hvad der er ret eller helt galt.
Det spiller ingen rolle så længe væggen er tør, forskellen er, at du får mindre gulvareal, men nogle gange kan det jo være pænt, hvis der er en åbning med dyb fals.

Derimod ville jeg, med det billede jeg har af dit spørgsmål, gøre som JanneL skrev: rive så meget som muligt ned, for den gør jo ingen nytte. Bortset fra af æstetiske årsager.

Vi har en sådan væg også, og der har vi gjort præcis som JanneL foreslår. Den gamle ydervæg, med panel, er bevaret, men vi har fjernet lægterne. En del af den vil vi sætte gips på, og en del vil vi sandsynligvis beholde træpanelet synligt på.

De der gamle vægge fra 30'erne er jo bygget af træ, vindpap og spån, så det burde jo ikke være noget som helst problem at have dem som indervægge præcis som de er. Vores er heller ikke specielt tykke, sammenlignet med moderne vægkonstruktioner, så der er ingen grund til at fjerne dele af væggen på grund af det heller.

Tak for alle svar, så fra et fugtsynspunkt ingen problemer med at lade alt være som det er... kun fjerne overlægter, hvis man vil gipse.

Sammenfatning:
Det er kun æstetiske grunde, der gælder?

eTiger sagde:
Samanfattning: Det er kun æstetiske grunde der gælder?
Nja, hvis huset var mit, ville jeg være interesseret i at se, hvordan det ser ud under tillægsisoleringen. Er det sundt under tillægsisoleringen, eller spikede man bare over de eventuelle skader, der muligvis fandtes? (Har selv set eksempler på dette). Ser væggen ud som pinebar beskriver, eller består den af spontede to tommers planker?

Ja, det må jo også være tæt. Inden vi satte vores ekstra isolering på ydersiden og ny facadepanel på, trængte regnvandet ind i huset via revnerne i den gamle facade på denne væg. Men hvis alle ydre dele af væggen er tætnet og OK, så er det vel mest æstetiske hensyn man skal tage. Og styrke selvfølgelig. Hvis det ikke er en gavlvæg, så bærer den jo sandsynligvis last fra en del af taget. I så fald er det jo direkte uhensigtsmæssigt at fjerne noget fra den, som har tilhørt den oprindelige konstruktion.

JanneL sagde:
Nja, om huset var mit, ville jeg være interesseret i at se, hvordan det ser ud under tillægsisoleringen. Er det sundt under tillægsisoleringen, eller spikede man bare over de eventuelle skader, der måske fandtes? (Har selv set eksempler på dette). Ser væggen ud som pinebar beskriver, eller består den af spontede to tommers planker?
Ja selvfølgelig skal man være 100 på, hvordan det ser ud under, men har man selv tillægsisoleret og ikke haft problemer, så føles det jo ret trygt at gipse på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.