Jeg er ved at ombygge en eksisterende carport til garage. Jeg har støbt en plade i højde med pillerne, hvor stolperne står på. Pladen er stort set i niveau med jordoverfladen, derfor murer jeg en række med leca blokke på pladen, som jeg derefter sætter væggen på. Se gerne billederne nedenfor.
Nu til problemet; hvordan skal jeg beskytte den nederste del af stolpen mod fugt og regn? Panelet vil jo slutte ca. 1 dm over pladen. Derudover vil garagen være isoleret, og jeg vil holde 15 grader derinde. I mellemrummet mellem stolpen og leca blokkene trænger der meget kold luft ind, hvordan skal jeg tætne dette.

Hjælp mig gerne med ideer til dette lidt unikke projekt.

BILLEDE INDEFRA BILLEDE UDEFRA

• Trævæg monteret på lecablokke indendørs. Samling mellem lecablokke og stolpe, med synlig rådgivning omkring tætning og isolering.
  • Bunden stolpe mellem leca blokke på nybygget garage. Belastningsplade synlig, med tætning mellem blokke sammen med isoleringsplade ovenfor.
Det her skulle Du nok have overvejet, inden du murede lecablokkene op. Det enkleste ville have været at grave ud og hæve soklen eller lave en ny. Men du viser ikke, hvordan det ser ud for oven, måske behøver du ikke stolpen længere, og væggen tager lasten fra taget. Hvis det er tilfældet, kan du bare skære stolpen af ved lecablokkenes overside, sætte et stykke leca ind i rummet og pudse til.

saturnus sagde:
Det her skulle du nok have tænkt på, inden du murede lecablokkene op. Det nemmeste ville have været at grave ud og hæve soklen eller lave en ny. Men du viser ikke, hvordan det ser ud øverst, måske behøver du ikke længere stolpen, og væggen tager lasten fra taget. Hvis det er tilfældet, kan du bare skære stolpen af ved lecablokkens overkant, sætte et stykke leca ind i rummet og pudse til.
Som jeg skrev, det er en eksisterende carport med et solidt tag, som stolperne holder. Væggene, som jeg sætter op mellem stolperne (på lecablokkene), er ikke bærende på nogen måde. Situationen er nu, som den er. Hvad skal jeg gøre?

Flere billeder:

• Carport under opbygning med trærammer monteret på leca blokke, ikke-bærende vægge mellem stolperne.
  • En carport under renovering med tilføjede vægge, der ikke er bærende. Taget er af røde tagsten, og væggene er delvist opført med leca blokke.
oki, løft taget op en smule (10-20mm) så du frigør stolpen. Skær denne i højde med lecan. Anskaff ny ankerjern (byggmax) bolt fast i eksisterende stolpejern, så de går så højt op, at du kan boltre dem til stolpen (lidt senere) sæt et bræt=form, på hver side af lecan, og støb åbningen igen i højde med lecan. Når dette har brændt=tørret 2-3 dage, sænker du stolpen mellem de to jern og boltrer fast. Og glem ikke et stykke grundpapp mellem træs stolpen og cementen. Håber jeg har forklaret det, ellers vil nogen anden gøre det....løfter du taget 20mm, så skal du skære stolpen efter dette mål, så den sidder korrekt, når du sænker taget. Det ville have været lettere at gøre væggen bærende i hele sin længde og undlade stolperne.

saturnus sagde:
oki, løft op taget en smule (10-20mm) så du frigør stolpen. Skær denne i højde med lecan. Skaff ny ankarjern (byggmax) bolt fast i eksisterende stolpjern, så de går så højt op, så du kan bolt dem fast i stolpen (lidt senere) læg en brædde=form, på hver side af lecan, og støb igen åbningen i højde med lecan. Når dette er hærdet=tørret 2-3 dage, sænker du stolpen ned mellem de to jern og bolter fast. Og glem ikke et stykke tagpap mellem træstolpen og cementen. Håber jeg har forklaret, ellers vil nogen anden gøre dette....løfter du taget 20mm, så må du skære stolpen efter dette mål, så den kommer korrekt, når du sænker taget ned. Havde været nemmere at gøre væggen bærende i hele sin længde., og skippe stolperne
Tak for svaret. Ja, det må vel blive sådan. Ellers ville jeg gøre arbejdet enkelt ved at beholde stolperne og "bare klæde ind" carporten til garage. Men, men, hvis der ikke findes en anden god løsning, må det nok blive sådan som du beskriver. Der er ingen tvivl, jeg forstår hvad du mener.

saturnus sagde:
oki, løft op taget en smule (10-20mm) så du frigør stolpen. Save denne i højde med lecan. Skaff ny ankerjern (byggmax) bolt fast i eksisterende stolpejern, så de går så højt op, at du kan bolte dem fast i stolpen (lidt senere) sæt en brædde=form, på hver side af lecan, og støb åbningen i højde med lecan. Når dette har hærdet=tørret i 2-3 dage, sænker du ned stolpen mellem de to jern og bolter fast. Og så glem ikke et stykke grundpap mellem træstolpen og cementen. Håber jeg har forklaret, ellers vil nogen anden gøre det.....løfter du op taget 20mm, så skal du save stolpen efter dette mål, så den kommer korrekt, når du sænker ned taget. Det ville have været lettere at gøre væggen bærende i hele dens længde og undgå stolperne.
Hvordan fungerer det, hvis man lader stolpen stå, bolter fast nye jern og støber stolpen ind?

Ingen flere forslag til en ENKEL løsning på dette?

Selvfølgelig kan du støbe stolpen ind, som den står og går. Det eneste, der sker, er vel, at du får en "kulde bro" der, hvor stolpen står. Hvis du så pudser leka blokkene og støbningen, får du en usynlig løsning.

jakim sagde:
Visst kan du støbe ind stolpen som den står og går. Det eneste der sker er vel, at du får en "kuldebro" der hvor stolpen står. Hvis du så pudser leka blokkene og støbningen, får du en usynlig løsning.
Hvordan bliver det på lang sigt? Ingen risiko for at stolpen rådner indefra, hvis den står indstøbt?

Mikael_L
pgillner sagde:
Hvordan bliver det i længden? Ingen risiko for at stolpen rådner indefra hvis den er støbt ind?
Der burde absolut være en risiko for, at stolpen rådner/mugner.

Hvis du ikke vil gøre som f.eks. saturnus foreslår, så skal den foranstaltning, du tager, opfylde følgende "krav".

Træmaterialet (stolpen) skal beskyttes så godt som muligt mod fugtindtrængning, dvs. al fugt, der kan slå på fra ydersiden, men også den fugt, som beton, mørtel og Leca kan tilføre til stolpen. Betonen kan du betragte som at have 100% rH, men diffusionshastigheden er derimod ikke så stor. Så sammenlignet med f.eks. regn som sprøjter på fra ydersiden, bliver altså stolpen ikke lige så hurtigt fugtig. Det trælse med fugten fra betonen (osv.) er, at den befugter din trækonstruktion 24/7 alle dage på året.

Det andet krav er, at bortset fra dette skal tillade udtørring til en (valgfri) side.

Til sidst skal udtørringshastigheden altid være større end befugtningshastigheden.

Så hvis du f.eks. lykkes med at beklæde stolpen med diffusionstæt plast mod alle beton/Leca sider, vejrbeskytte den udefra og endelig have en tørremulighed opad/indad, så kan det nok fungere godt. Men lidt af en risikokonstruktion kan man nok klassificere det som alligevel.

Præcis, lyt nu til mikael_L, og mur ikke stolpen ind, det burde alle på dette Forum vide. Jo, den holder sikkert i 10 år, men så skal en anden bryde det hele op, for at genskabe noget, som helt unødvendigt blev forkert, pga. uvidenhed.

Mikael_L
En overvejelse har jeg.

Hvor godt stopper fugeskum fugten?

Hvis pgillner skulle fugeskumme mellemrummet mellem LECA og stolpe. Vil fugeskummet mættes med fugt og ødelægge stolpen over tid. Er der nogen, der ved noget om fugeskummets egenskaber?

For hvis dette virker, så kunne det måske være nok med noget tæt og vejrbeskyttende på ydersiden, fugeskum mellem stolpe og LECA, og endelig undlade at sprøjte med vand inde i "garagen", så den side kan være fri og få lov at ånde.

OK, en ukonventionel løsning, næppe "by the book" tror jeg.

edit:
Jeg kiggede lidt mere på billedet fra indersiden. Der er en ret god afstand mellem indersiden af LECA og indersiden af stolpen. Det kan måske lade sig gøre at save et ret lille stykke LECA ud, som kan tilpasses i hullet og mures fast der. Men sørg for, at stykket får mindst 1-2 cm fri fra stolpen. Så vil eventuel fugt fra stolpen kunne ventileres ud opad. Og så kan LECA-muren pudses på indersiden, så risikoen for, at vand kommer ind indefra garagen, ikke bliver lige så stor.

... det kommer nok til at blive sådan, at jeg kapper stolperne (3 på hver side) og støber op med beton i rummet mellem lecka blokkene. Lidt mere arbejde, men det bliver en god beskyttelse mod fugt/regn/vand, der kan komme udefra. Eftersom væggene i princippet allerede er på plads og kan tage belastningen fra taget, vil jeg nok ikke understøtte taget eller løfte det 10-20 mm som foreslået, men blot kappe af og støbe op for derefter at bolte stolpen fast i nye jern, der så er støbt ind.

... eller findes der en anden måde?

støb med ekspanderingsmørtel helt op til stolpens underkant, glem dog ikke syllpappen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.