3,171 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Hvordan gøre med materialer før attefall er opvarmet?
I hvilken rækkefølge skal jeg udføre de resterende skridt, og hvordan fungerer det at bygge/opbevare disse materialer i "udendørsklima", men "inde" i det kolde attefallhus.
Jeg bor ved kysten i Härnösand, hvis det gør en stor forskel.
Huset skal opvarmes med varmepumpe, som venter på, at vi skal sætte op OSB + gips før deres montage.
Hvordan opfører OSB + gips sig under byggetiden, det er jo i øjeblikket koldt i huset, dvs. ingen opvarmning.
Det samme med taget, skal sætte op lægtestruktur og derefter Huntonit loft - er der problemer med at have dem i "udendørstemperatur" en måned eller så, før varmen kommer i gang? Det føles lidt unødvendigt at have et dyrt konvektorelement derude, indtil væg + tag-trin er klare, men hvis det er det, der kræves...
Eller er det bare at bide i det sure æble og begynde at opvarme et hus med mega dyr el, indtil disse indre vægge og tag-trin er klare?
Ville I have lagt Huntonit-loftet først eller OSB + gips først, hvilken "ende" skal jeg begynde i?
Jeg bor ved kysten i Härnösand, hvis det gør en stor forskel.
Huset skal opvarmes med varmepumpe, som venter på, at vi skal sætte op OSB + gips før deres montage.
Hvordan opfører OSB + gips sig under byggetiden, det er jo i øjeblikket koldt i huset, dvs. ingen opvarmning.
Det samme med taget, skal sætte op lægtestruktur og derefter Huntonit loft - er der problemer med at have dem i "udendørstemperatur" en måned eller så, før varmen kommer i gang? Det føles lidt unødvendigt at have et dyrt konvektorelement derude, indtil væg + tag-trin er klare, men hvis det er det, der kræves...
Eller er det bare at bide i det sure æble og begynde at opvarme et hus med mega dyr el, indtil disse indre vægge og tag-trin er klare?
Ville I have lagt Huntonit-loftet først eller OSB + gips først, hvilken "ende" skal jeg begynde i?
Gipset er oftest ingen fare da det er et "dødt" materiale. Osb og Huntoniten vil svulme af fugten og tørre fra hinanden, når du får på varmen. Så er det ikke sikkert, at det medfører nogle problemer, så længe det får tørre ordentligt ud, inden du spartler og maler
Tak! Hvordan ville du have gjort det? Ladet et konvektorelement stå tændt døgnet rundt, indtil lvp er installeret? Det kan jo tage nogle uger = en del penge, men samtidigt er det trist, hvis man får materialet ødelagt.Matti_75 sagde:
Medlem
· Västra götaland
· 169 indlæg
Når det først er isoleret, koster det ikke mange kroner at opvarme med et konvektorelement. Jeg er i gang med at bygge et loft ovenpå en garage 28 kvm, og det varmer jeg op med en lille byggeblæser. Det bliver let 10-12° der, når blæseren står på laveste effekt (650w) og termostaten står på ½ effekt, og da var det -10° udenfor.
Der er for øvrigt ingen ventilation i gang, kun selvcirkulation fra 3 luftspalter i vinduerne åbne.
Held og lykke med byggeriet. // J
Der er for øvrigt ingen ventilation i gang, kun selvcirkulation fra 3 luftspalter i vinduerne åbne.
Held og lykke med byggeriet. // J
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vågar man bygga grunden på ett attefallsgarage innan ett startbesked?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Granne har byggt attefallshus innan min grannemedgivande
Bygglov -
Bygga attefallare, ritning/materialåtgång?
Takmaterial till Attefallshus
Sätta Vindgips och ytterpanel innan fönstren kommit till attefallshus??
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus