Lægebeskrivelse:
Jeg har en ladebygning med den ene kortside mod syd.
På denne side har jeg 3 åbninger, hvor hver åbning har 2 døre. Disse er 3m høje og ca. 1,5 meter brede.
For at være ekstra tydelig: den samlede bredde på hver åbning er altså 3m.

Problem:
Samtlige døre er kraftigt medtaget i bunden. Der vokser græs og mælkebøtter i fugerne mellem jorden og betonen, og ingen ser ud til at have fjernet dette tidligere, hvorfor der ofte har stået fugtig vegetation i kontakt med nederkanten på portene, hvilket igen har resulteret i, at dørene er blevet ødelagt i bunden.
Jeg vil anslå, at 30-40 cm af dørene er helt rådne.
Udover dette er den sorte farve ved at skalle af på hele dørene.

Kan dette renoveres, eller er det "bare" at bygge nye?
Hvordan gør man rent praktisk, hvis man er nødsaget til at lave nye? Bygger man dørene først og skruer dem så fast i de eksisterende beslag, eller hvordan i alverden gør man?
De vejer jo en del så at sige.

• Synes
mbense
  • Laddar…
Godt spørgsmål! Har også nogle aldrende udhusdøre (store som små), så læser også interesseret forskellige svar.

For mit vedkommende føler jeg, at en budgetløsning (kom nu @heimlaga!) er mest tiltalende, da laden i sig selv heller ikke er meget at hænge på juletræet, samtidig med at det måske er bedst at lave dørene helt om, hvis man alligevel skal give sig i kast med dem.

Er de kun dårlige i bunden ville jeg nok skære af og erstatte med liggende planker.

Min far byggede nye døre, han byggede dem på jorden og hængte dem op som en almindelig inderdør, den eneste forskel var, at han brugte traktoren til at løfte.

• Synes
Chentin og 2 andre
  • Laddar…
Jeg plejer at bygge enkle ladeporte og lignende på en ifølge mig meget let og hurtig måde.
Jeg bygger ligesom døren op med brædder som en væg på to vandrette regler og to tværstivere/skråstivere (Z). Så skruer jeg hængsler fast på begge sider, og til sidst frem med motorsaven eller stiksaven og saver væggen over på midten. Og vips har man en enkel og god port, der hænger helt lige.
Lidt svært at forklare, men håber det er forståeligt, hvordan jeg mener.
Ingen tunge løft, ikke en masse måling osv., alt på plads og går meget hurtigt at bygge.

Senest redigeret:
  • Synes
Anonymiserad 263386 og 5 andre
  • Laddar…
Ö öringen sagde:
Jeg plejer at bygge enkle ladeporte og lignende på en efter min mening meget let og hurtig måde.
Jeg bygger ligesom døropretningen med planker som en væg på to vandrette reglar og to tværslag/skråstrævere (Z). Så skruer jeg hængsler fast på begge sider, og til sidst frem med motorsaven eller stiksaven og saver væggen over på midten. Og vupti har man en enkel og god port som hænger lige.
Lidt svært at forklare men håber det går at forstå hvad jeg mener.
Ingen tunge løft, ikke en masse måling osv, alt på plads og går hurtigt at bygge
Præcis sådan har jeg også gjort!

• Synes
Chentin
  • Laddar…
Ö öringen sagde:
Jeg plejer at bygge enkle ladeporte og lignende på en efter min mening meget let og hurtig måde. Jeg bygger ligesom en døråbning med brædder som en væg på to vandrette reglar og to tværslag/skråstivere (Z). Så skruer jeg hængsler fast på begge sider, og til sidst frem med motorsaven eller stiksaven og saver væggen midt over. Og vups har man en enkel og god port, som hænger snorret lige. Lidt svært at forklare, men håber det går at forstå, hvordan jeg mener. Ingen tunge løft, ikke en masse måling osv., alt på plads og går rigtig stærkt at bygge
Utroligt sent svar, men det er stadig aktuelt. Andre projekter har fået komme først.

Portene er ca. 3x3 meter, og jeg beregner, at hver dørpar vejer omkring 250 kg (2 tommer tykke). Hvordan fastgør du de vandrette reglar, som du skruer de lodrette reglar i, til væggen? Hvis man gør ifølge dette... er der så ikke en risiko for, at portene hænger ned et par centimeter, når man fjerner det, der holder dem? Eller løser man det ved at presse beslagene opad, inden man skruer dem fast i porten?

Endelig. Hvor køber jeg bedst beslag? Tør man stole på Hornbach & co.?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.