1,247 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Hvordan gør man ved åbning til garageport? Isoleret træregelskelet på leca
Hej,
Jeg er i gang med at planlægge garagebyggeri. Jeg har en støbt betonplade med et lag lecablokke ovenpå. Lecablokkene gør det dog vanskeligt at få det pænt omkring dør- og portåbninger. Se billede 1 for et skematisk billede af, hvordan væggen er opbygget.
Der er to ting, jeg overvejer, hvordan jeg bedst skal løse.
1) Metalskinnerne til garageporten vil blive skruet fast i vægreglen, men sidde udenpå gipspladen. Hvordan ville I have gjort med hullet, der bliver under vægpladerne? Det nederste fastgørelseshul til metalskinnen sidder ca. 5 cm under syllen.
- Skrue et stykke træ fast, der har samme tykkelse som gips+osb-pladerne tilsammen, og også skrue metalskinnen fast i den?
- Bore et hul op, så nederste skrue til metalskinnen kan fastgøres i syllen, og derefter tætne hullet med bygningsfuge?
2) I og omkring portåbningen vil jeg sætte smig og foder, og på ydersiden af væggen, bagved smig/foder, vil der være et underligt rum, da træfacaden ikke går hele vejen ned under lecablokkene.
- Skære små stykker panel til at sætte mellem foder og lecablokken?
- Rigtigt med olie+maling på både bag- og forside af smig og foder og håbe, at de holder så længe som muligt bare?
Jeg er i gang med at planlægge garagebyggeri. Jeg har en støbt betonplade med et lag lecablokke ovenpå. Lecablokkene gør det dog vanskeligt at få det pænt omkring dør- og portåbninger. Se billede 1 for et skematisk billede af, hvordan væggen er opbygget.
Der er to ting, jeg overvejer, hvordan jeg bedst skal løse.
1) Metalskinnerne til garageporten vil blive skruet fast i vægreglen, men sidde udenpå gipspladen. Hvordan ville I have gjort med hullet, der bliver under vægpladerne? Det nederste fastgørelseshul til metalskinnen sidder ca. 5 cm under syllen.
- Skrue et stykke træ fast, der har samme tykkelse som gips+osb-pladerne tilsammen, og også skrue metalskinnen fast i den?
- Bore et hul op, så nederste skrue til metalskinnen kan fastgøres i syllen, og derefter tætne hullet med bygningsfuge?
2) I og omkring portåbningen vil jeg sætte smig og foder, og på ydersiden af væggen, bagved smig/foder, vil der være et underligt rum, da træfacaden ikke går hele vejen ned under lecablokkene.
- Skære små stykker panel til at sætte mellem foder og lecablokken?
- Rigtigt med olie+maling på både bag- og forside af smig og foder og håbe, at de holder så længe som muligt bare?
Hej, og velkommen..
Jeg har set alle mulige varianter af de problemer, du beskriver.
Metalprofilskennen er vel så stabil, at den sidder okay, selv uden fastgørelse i det nederste hul?
Udvendigt skal man tage med i betragtning, hvor meget sne/fugt der vil belaste i underkanten. Trækker man alt træ ned til gulvniveau, suger det jo gerne fugt hurtigt. Samtidig skal det jo være acceptabelt tæt for bl.a. mus.
Jeg har set alle mulige varianter af de problemer, du beskriver.
Metalprofilskennen er vel så stabil, at den sidder okay, selv uden fastgørelse i det nederste hul?
Udvendigt skal man tage med i betragtning, hvor meget sne/fugt der vil belaste i underkanten. Trækker man alt træ ned til gulvniveau, suger det jo gerne fugt hurtigt. Samtidig skal det jo være acceptabelt tæt for bl.a. mus.
Det lader til, at jeg laver en stolpe på ydersiden, så det forhåbentligt kommer til at se nogenlunde ok ud.GoForIt sagde:
Hej, og velkommen..
Jeg har set alle mulige varianter på de problemer, du beskriver.
Metalskinnen er vel så stabil, at den sidder fint, selv uden fastgørelse i det nederste hul?
Udvendigt så må man jo tage med, hvor meget sne/fugt der vil belaste i underkanten. Trækker man alt træ ned til gulvniveau, så suger det jo gerne fugt hurtigt. Samtidig så skal det jo også være acceptabelt tæt for bl.a. mus.
Derudover er jeg stadig i tvivl omkring hullet på indersiden af væggen (under gips & osb-plader). Hvis der kun sidder en fodliste, bliver der jo dels en sprække på få mm mellem indregulvet og lysbrættet, dels bliver der kun 22mm lysbræt, der beskytter mod kulden udefra. Eftersom det er en isoleret garage, vil man jo ikke lukke alt for meget kulde ind.
Af alle de varianter, du har set, er der nogen, du ville anbefale mere/mindre?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvad tror forumet om mulighederne for at udvide denne døråbning?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Vidga dörröppning - hur förstärka?
Lösvirke & Timmerhus -
Var bryter man för olika golv vid en dörröppning?
Golv -
Förstärkning vid bredare öppning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus