Har bygget et etplanshus tidligere, nu er jeg i gang med at planlægge et 1,5 planshus og overvejer, hvordan man skal gøre mellembjælkelaget bærende.
Baggrunden er en huskrop på 10*12 m, som skal opføres i løsvirke. Sadeltag med 30-35 graders taghældning samt kvist langs 1/3 af tagets længde på den ene side af huset.
Tagstolene har jeg tænkt skal være rammer med forhøjet væg på 70 cm.
Dog kan tagstolsleverandøren ikke dimensionere tagstolene, før jeg har bestemt planløsningen på grundplanen, da mellembjælkelaget skal aflastes.
Jeg har forstået, at man taler om bærende vægge samt kernemure. Men jeg forstår ikke helt, hvordan jeg skal placere en sådan væg på grundplanen. Jeg vil jo ikke have en væg, der løber tværs gennem midten af huset på grundplanen som på billedet på wikipedia.
Hvordan skal man tænke? Er 95mm regler nok i en bærende væg? Jeg går ud fra, at man kan lave større åbninger i den bærende væg ved hjælp af aflastning? Skal væggen være i midten af huset, hvis bredden er 10m? Vil mellembjælkelaget skulle aflastes på mere end ét punkt på 10m spændvidde?
Jeg har bygget et enplanshus tidligere, nu er jeg ved at planlægge et 1,5 planshus og overvejer, hvordan man skal gøre mellemloftet bærende.
Baggrund er en huskrop på 10*12 m, som skal opføres i løsvirke. Sadeltag med 30-35 graders taghældning samt en kvist langs 1/3 af tagets længde på den ene side af huset.
Tagstolene har jeg tænkt skal være rammeværk med forhøjet vægthøjde på 70 cm.
[billede]
Dog kan tagstolsleverandøren ikke dimensionere tagstolene, før jeg har besluttet planløsningen på stueetagen, da mellemloftet skal aflastes.
Jeg har forstået, at man taler om bærende vægge samt hjertevægge. Men jeg forstår ikke helt, hvordan jeg skal placere en sådan væg på stueetagen. Jeg vil jo ikke have en væg, der løber tværs gennem midten af huset på stueetagen som på billedet på Wikipedia.
[billede]
Hvordan skal man tænke? Er det nok med 95mm regler i bærende væg? Jeg antager, at man kan lave større åbninger i den bærende væg ved hjælp af aflastning? Skal væggen være i midten af huset, hvis bredden er 10m? Vil mellemloftet have brug for aflastning på mere end ét punkt på 10m spændvidde?
Ja du kan have store åbninger, hvis disse aflastes med bjælker.
95mm regler er nok.
En væg er nok, hjertevægge kan forskydes fra midten, til kostnaden af større dimension af gulvbjælker.
Hvis du får to hjertevægge, kan du have endnu mindre dimensioner på gulvbjælkerne.
Behøver og behøver.......det er nok ikke noget problem at dimensionere spærene, så de bliver selvbærende, men de bliver måske grove og koster derefter. Alt handler jo om, hvorvidt der er plads til en bærende væg i stueetagen eller ej. Vil du ikke have sådan en, så må de vel gå ud fra det.
Behöver och behöver.......det är nok inga problem at dimensionere spær så de bliver selvbærende men de kanske bliver grove och koste derefter. Alt handler jo om hvorvidt det er plads til nog bærende væg i underetagen eller ikke. Vil du ikke have nog sån så må de vel tage udgangspunkt i det.
Men spæren kan vel ikke være selvbærende hvis spændvidden er 10m hvis man skal kunne betræde mellemgulvet?
jo det kan den nok men den kommer jo til at se ud derefter.............Det er vel antagelig derfor de med det samme siger at du nok skal have en eller anden bærende væg.
Men tagspæret kan vel ikke være selvbærende, hvis spændvidden er 10m, hvis man skal kunne betræde etageadskillelsen?
Mine er 7m uden bærende væg under, betrædelig længde er 5m.
Etageadskillelsen i huset har 5m bjælker uden nogen støtte overhovedet.
Hvis du bruger limtræ, får du en fantastisk holdbarhed og stivhed, men det koster jo mere. Alt er bare et spørgsmål om, hvor meget du er villig til at betale, og hvor tykke de skal være (op til en form for brydningspunkt, hvor det bliver stoppet).
Mine er 7m uden bærende væg under, gangbar længde er 5m.
Mellemgulvet i huset har 5m bjælker uden nogen støtte overhovedet.
Hvis du bruger limtræ, får du en fantastisk holdbarhed og stivhed, men det koster jo mere. Alt er bare et spørgsmål om, hvor meget du er villig til at betale, og hvor tykke de skal være (op til en eller anden form for brydpunkt, hvor det stopper).
Hvilken dimension har dine gulvbjælker? Mener du, at man kan bygge en limtræsbjælke i hver spærr eller at spærret holdes oppe af en tværgående limtræsbjælke under?
Jeg har 8,4 meters selvbærende rammeværks spær cc 120 cm med mellem bjælke, så bjælkelaget bliver cc 60 cm.
Du kan jo ringe/emaile spærproducenten og spørge efter selvbærende rammeværksspær.
Glemte at skrive, at mit bjælkelag er 32 cm i højden.
Hvad forhindrer dig i at tegne planløsningen, før du bestiller spær?
10 m er langt og kan kræve et par ekstra trin i trappen, hvis du ikke kan have støtte i midten, mellemunderlaget bliver tykt. (Ren gætning, formentlig overdrevet)
Så en væg cirka i midten og bjælker ved større åbninger gør det meget nemmere og giver et tyndere mellemunderlag. Det er muligt at lægge bjælken på overetagen og skjule den i en væg der.
Jeg ville starte med at tegne det hus, jeg ønsker, uden hensyn til belastninger, spændvidder og lignende. Derefter få hjælp fra en konstruktør, der kan hjælpe med beregninger, både på belastninger og materialomkostninger for at løse husets planløsning. Herefter begynde at overveje kompromisløsninger med bærende vægge mm. hvis omkostningerne eller størrelsen på regelværket bliver for store.
Hvad er dimensionen på dine gulvbjælker? Mener du, at man kan bygge en limtræsbjælke i hver spær, eller at spæret holdes oppe af en tværgående limtræsbjælke under?
Du skal ikke kigge på dimensionen på mine bjælker, ingenting i mine forhold stemmer med det du skal gøre.
Det afhænger jo af, hvor meget belastning der skal bæres op, og hvor langt det er. Lægger du trappen midt i huset, kan du jo have aflæsning via en stolpe der, bare for at give et eksempel.
Forslaget om at tegne det, som du vil have det først, det er helt rigtigt. Nogle mindre justeringer i efterhånden, så har du sikkert en fungerende og prisvenlig løsning.
Tak for tipsene, er begyndt at kigge på 1,5 planshus hos de store husleverandører og på deres plantegning ser man tydeligt, at de har en bærende væg gennem hele huskroppen.
Tak for tipsene, har begyndt at kigge på 1,5 planshuse hos de store husleverandører, og på deres planløsning ser man tydeligt, at de har en bærende væg gennem hele huskroppen.
Og den væg kan fjernes med eksempelvis en jernbjælke eller limtræsbjælke og en aflastende stolpe nær midten. Prisen afgør resultatet/størrelsen på bjælken.
Min stueetage har asymmetrisk mellemvägg, det går, hvis man har lidt kraftigere bjælker, end hvis man sætter mellemväggen på midten. Mellemetagen har ingen mellemvägg overhovedet, men da er gulvet også tykt (fackverk i selve gulvet).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.