ved ikke om det er i den rigtige forumsektion, men det er sådan, at jeg har et hus med en stor garage-/lagerrumsbygning på 170 kvm ved siden af huset, og jeg har tænkt, at det ville være rart at bygge en lejlighed på ca. 100 kvm, men da jeg aldrig har gjort noget lignende før, har jeg brug for at vide en masse ting, f.eks. hvordan man isolerer, og hvor tykt indeni de murede lecablokvægge, hvordan jeg isolerer gulv og tag bedre, eller om det allerede er tilstrækkeligt, er støbt plade, men ved ikke, hvor tyk den er, om man kan flytte eksisterende afløb i betonpladen.

Har altså brug for at vide meget og vil have fat i en god bog, der beskriver fremgangsmåder og fakta om, hvordan fundamenterne skal laves, om det fungerer at grave en tunnel de 30 meter fra hovedboligen med varmt vand og måske gulvvarme for at bruge samme kedel.

Er der nogen, der kender en god bog, der beskriver alt?

i den ene del af garagen er der masser af isolering, først gips, så (mindst) 30 cm isolering og derefter luftrum på 50 cm og derefter selve taget med pap, men i den anden del på 70 kvm er der kun 17 cm isolering og derefter plast og metal direkte på, så jeg antager, at det er den del, der skal efterisoleres plus en luftrum mellem isolering og ydertag.

Hvor meget isolering bør der være i tag og vægge?

Rugende pris på den! 2700 spänn for en bog på 200 sider. Det er dyrt det.

Totte_S
andersmc sagde:
Ruglende pris på den! 2700 penge for en bog på 200 sider. Det er dyrt det.
Er enig, det er skørt. Men oplaget er måske ikke så stort, desuden er det mest virksomheder, der betaler regningen. Men som sagt, jeg fandt den på stadsbiblioteket, desværre kun som reference. Men ud fra Barkis beskrivelse af sit projekt har jeg svært ved at forestille mig en mere passende bog at søge viden i.

Det bliver lidt svært at i kun en tråd forsøge at svare på "alt", prøv at bryde spørgsmålene ned i forskellige tråde under de respektive afdelinger!

Selvfølgelig kan man f.eks. grave en kulvert, stil spørgsmålet her:
http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/

Hvor meget isolering der "skal" være i tagvægge har vi haft oppe mange gange før, f.eks.
http://forum.byggahus.se/smalandsvillan/37958-ny-isoleringstjocklek-i-vaeggarna.html
http://forum.byggahus.se/prefab-traehus/60221-val-av-isoleringstjocklek.html
Det spørgsmål passer derefter godt her:
http://forum.byggahus.se/isolering/

Brug gerne den nye søgefunktion - den er nu rigtig god :-)

Fortsæt gerne med flere bogtips!

Er dette den rigtige bog virkelig? Har lidt svært ved at finde nogen mening med AMA AF 07 for den slags spørgsmål, som Barkis stiller. AMA gennemgår hovedsageligt generelle kontrol-, samordnings- og ansvarsregler for forskellige entrepriser og tilhørende opgaver. Nogle specifikke bygge- eller installations"guides" er altså ikke inkluderede.

Med Venlige Hilsener
Jörgen

Der findes en bog, der berører grundlaget for næsten alt, har selv læst den mange timer og den har hjulpet mig meget. Den hedder "Husets ABC"

Snailman
Jo den ser jeg også ud til at have her, 385 sider er den på, og den er sikkert til hjemlån på nærmeste bibliotek.

Totte_S
kinshasa sagde:
Er dette virkelig den rigtige bog? Jeg har lidt svært ved at finde nogen mening med AMA AF 07 for den slags spørgsmål, som Barkis stiller. AMA gennemgår hovedsagelig generelle kontrol-, koordinerings- og ansvarsregler for forskellige entreprenader og tilhørende udbud. Nogle specifikke bygge- eller installations"guider" er altså ikke inkluderet.

Med Venlige Hilsener
Jörgen
Ooops! :o
Det var nok ikke helt meningen, at det var den bog, jeg ville anbefale. Forhåbentlig har ingen købt den bog uden at bladre i den.
Jeg tænkte nok lidt forkert og gik ud fra, at det var en senere udgave af
"Hus AMA 98. Almindelig material- og arbejdsbeskrivelse for bygningsarbejder."
Som jeg tror er den, jeg egentlig mente. Jeg har jo kigget i en af alle de "AMA", der findes, en hel del, men ikke noteret præcis titel på den.

Jeg beklager et fjollet tip.

olle_c sagde:
Det findes en bog, der berører grundene i næsten alt, har selv læst den mange timer og den har hjulpet mig meget. Den hedder "Husets ABC"
Stoler på dig Olle, har lige bestilt den :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.